Ville
Ropponen
Akram Ailisli
Azerbaidžanilaisen
Akram Ailislin (Naibov,
s.1937) pienoisromaani Kiviset
unet on
väkevä teos. Se onnistuu rouhaisemaan kahta Azerbaidžanin
tabua: Vuoristo-Karabahin sotaa ja azerien osallisuutta
armenialaisten kansanmurhaan sata vuotta sitten. Teoksen julkaisu
2013 nosti myrskyn Azerbaidžanissa.
Kivisten
unien alussa
suosittu näyttelijä Sadai Sadygly tuodaan henkihieverissä
bakulaiseen sairaalaan. Sadagly on hakattu kadulla hänen
yrittäessään auttaa armenialaista naapuriaan. Pahoinpitelyn
taustalla ovat tammikuun 1990 Bakun pogromit, joissa hakattiin,
raiskattiin ja tapettiin satoja armenialaisia. Vuoristo-Karabahin
tilanne kuumensi tuolloin kahden kansan välejä. Pian syttyi sota.
Sairasvuoteella
Sadygly uneksii kotikylästään Ailisista, jota synkentää
verenvuodatuksen muisto. Kuten kirjailijanimi ”Ailisli” jo sanoo,
kirjailijakin on kotoisin samasta kylästä.
Ailisli
kirjoittaa ilmaisuvoimaista, lyyristä minimalismia. Lähes
dokumentaarinen realismi saumautuu uniin ja vertauskuviin, kuten
surmattuun ketunpoikaseen. Liisa Viitasen suomennos on taitava. Tämä
ei ole orhanpamukilaista turkkilaisen perinteen laveutta tai
amerikkalaisten tiiliskiviromaanien jaarittelua. Ailisli sanoo
kolmessa lauseessa saman, johon länsimainen käyttäisi kolme sivua.
Raskaita aiheita käsitellään hämmästyttävän kevyesti, mestarin
kädellä.
Kivisten
unien
venäjänkielinen alkuteos on kirjoitettu 2006. Ailisli empi pitkään
teoksen julkaisua ennen kuin antoi sen venäläiselle lehdelle 2013.
Vastaanotto Azerbaidžanissa
olikin raju.
Ailislia
syytettiin ” maanpetturiksi”, ja azeriälymystö poltti
julkisesti hänen kirjojaan. Itsevaltainen presidentti Alijev riisti
Ailislilta kansankirjailijan arvonimen ja peruutti eläkkeen. Jopa
kirjailijan korvan irtileikkaamisesta luvattiin palkkio. Osa
azeriälymystöstä tuki Ailislia, samoin kuin kansainväliset
ihmisoikeusjärjestöt. Maaliskuussa 2014 Ailislia ehdotettiin
Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi.
Kivisissä
unissa
liikutaan Sadyglyn lisäksi hänen läheistensä, kuten
näyttelijäkäverin, vaimon tai hoitavan kirurgin tarinoissa.
Pikaelämänkertojen kautta valotetaan Azerbaidžanin
nykytilaa ja palataan Ailisiin. Siellä itse kivi uneksii
menneisyydestä, erityisesti vuosista 1918-1919, jolloin
Turkin ja Azerbaidžanin armeijat
surmasivat alueella kymmeniä tuhansia armenialaisia.
Kivisiä
unia
voi pitää jo neuvostoaikoina tunnetun Ailislin laajan tuotannon
tilinpäätöksenä. Teos on sielunmessu ja kansallinen itserippi.
Ailisli vitsoo lisäksi armotta niin azerinationalismia kuin
vallanpitäjien autoritarismia ja korruptiota.
Azeriyleisön
raivon herätti erityisesti
Sadyglyn hahmo, jonka suulla teoksessa arvostellaan islamin
perinteisiin kuuluvaa poikien ympärileikkausta. Lisäksi Sadygly
unelmoi matkustavansa Armenian kirkon pääpaikkaan
Etšmiadziniin,
jotta voisi kääntyä kristityksi ja rukoilla anteeksiantoa
muslimien pahoista teoista armenialaisille. Ailislia syytettiin
siitä, ettei hän kuvaa armenialaisten tekemiä azerien joukkomurhia
Karabahissa.
Ailislin
näkemyksen mukaan jokainen kansa on kuitenkin vastuussa ennen muuta
omista teoistaan. Muiden pahoilla teoilla ei voi selittää omia
rikoksia.
Akram
Ailisli: Kiviset unet (Ne ko vremeni vesna). Suom. Liisa Viitanen.
Into. 150 s.
Vuoristo-Karabahin
sota 1988-1994
- Sota syttyi, kun Azerbaidžanin neuvostotasavaltaan kuuluneen Vuoristo-Karabahin armenialainen enemmistö äänesti liittymisestä Armeniaan. Ennen sotaa ja sen aikana vainoja ja etnisiä puhdistuksia sekä Azerbaidžanissa että Armeniassa.
- Sota laajeni, kun Armenia ryhtyi tukemaan Vuoristo-Karabahin armenialaisia.
- Sota päättyi tulitaukoon ja Armenian voittoon. Vuoristo-Karabah liittyi käytännössä Armeniaan. Yksikään valtio ei ole tunnustanut tilannetta.
- Ei rauhansopimusta, vaan jäätynyt konflikti. Azerbaidžanin ja Armenian joukot ovat kahakoineet edelleen Vuoristo-Karabahissa.miniKirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 23.7.2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti