Haastattelin kahta
taiteilijaa työelämän kysymyksistä. Tai työttömyyselämän. Tai
oikeastaan tulottomuuden. Kävi ilmi, että molemmat heistä
ymmärsivät työn, työttömyyden ja tulot hyvin eri tavoin.
Tapasimme kahvilassa. Tai enemmänkin kyse oli ravitsemusliikettä,
roskalavaa ja teatteria mutkikkaasti sekoittavasta, kadulle antavasta
akvaariosta, jossa henkilön jokainen liike oli jatkuvasti
tarkkailtavana aivan kuin sosiaalisen median utopiassa.
Nimitän
taiteilijoita ihmisoletetuiksi, sillä oletuksia tarvittiin. Yhden
taiteilijan ajellusta päästä sojottivat siniset implanttina
istutetut korallissarvet. Toisen tulipunainen kampaus muistutti siinä
määrin jonkin pedon, kuten karhun, turkkia, että ihmisyys oli
tutkimuksenalainen.
Keskustelu kehittyi
pian niin äänekkääksi ja sylkeä roiskuttavaksi, että en saanut
yhtään kysymystä väliin. Pääsin tai jouduin asemoitumaan median
edustajan klassiseen, idealistiseen, sankarilliseen rooliin:
tallensin todellisuutta tasapuolisesti ja kantaa ottamatta.
– Kirjailijoiden,
taiteilijoiden ja kulttuurityöläisten enemmistö elää samalla
tasolla kuin globaalikapitalismin alaluokka, paskaduunarit,
lomautetut, ketjutetut, kyykytetyt, pätkityt ja potkitut.
Taiteilijoiden työelämä ei usein poikkea muista prekaareista
silpputyöläisistä tänä päivänä juurikaan.
– Päinvastoin,
työ poikkeaa siitä kaikessa: taiteilija tekee elämäntyötä, hän
työstää elämäänsä, kun muut elävät työllään. Ilman työtä
ei ole elämää, ilman elämää ei ole työtä. Taiteilijaelämän
erityisyyksiin kuuluu se ettei työstä voi irrottautua
vapaa-ajallakaan. Esimerkiksi romaanihenkilöt saattavat seurata
kadulla. Ja kun heräät aamulla, he tuijottavat pistävästi.
– Kirjoja
kirjoitetaan paljon työttömyyskorvauksella, koska melko harva
jaksaa päivä- tai pätkätyön lisäksi viittä tuntia
kirjoittamista illalla, viikonloppuina tai lomilla, ellei ole
”sankariyrittäjä” tai muu aikakauden piripäinen
kiiltokuvaheeros, pyöritä jotain omaa kustantamoa, lehtitaloa tai
lihakauppaa.Taiteilijan oletetaan ja usein tiedetäänkin olevan
jatkuvasti työssä, ideoidensa työllistämänä, vaikka vähän
väliä vailla työtuloja, tai paljon muitakaan tuloja.
– Älä unohda,
että taiteilijoilla on aina ”kulttuurista pääomaa”, mitä
peruskansalaisella ei ole.
– Ei se ”pääoma”
lopulta paljon auta, jos eurotulot eivät riitä euromenoihin, sitä
syrjäytyy vain hieman kultivoituneemmin kuin Kontulan Kuka ja tulee
lukeneeksi Parnassoa Rikospostin asemasta.
– Taiteilijalla
on paljon enemmän näkyvyyttä kuin muilla ja paikka
kulttuurieliitissä.
– Ei kuuluminen
abstraktiin ”kulttuurieliittiin” oikein korvaa jatkuvaa
epävarmuudessa elämistä, kun valtaosa taiteilijoista ei ole
erityisen näkyviä tai menestyneitä vaan tekee arkista
kulttuurityötä.
– Jos ei
menestystä ole, niin se on tietenkin taiteilijan oma vika.
Työskentelynsä turvaamiseksi hänen on brändättävä itsensä,
itsensä työstämiseksi hänen on taattava oma brändättävyytensä.
– Huomiotalouden
nollasummalogiikalla ei ole tässä tietenkään mitään tekemistä?
– Missä muussa
ammatissa kuin taiteilijana voi saada apurahaa mielipuuhaansa,
työskentelyyn, joka on lisäksi elämäntehtävä? Olen itse
valinnut ammattini. Tiedän, etten tule luultavasti ikinä kunnolla
toimeen, ellen sitten rikastu, kun taiteeni viimein tajutaan. Odotan
itseasiassa sitä päivää. Nöyrryn tämän tosiasian edessä.
Meillä on kuitenkin Suomessa niin hyvin asiat – verrattuna vaikka
Bangladeshiin.
– Missä muussa
ammatissa voi joutua yhtäkkiä vaille toimeentuloa ilman mitään
selityksiä? Näin tapahtuu esimerkiksi jos useampi apurahahakemus
hylätään sen jälkeen, kun on työskennellyt ensin vaikka
isommalla apurahalla pidempään, sanotaan nyt neljä kuukautta? Se
on käytännössä sama kuin saisi potkut duunista. Missä muussa
ammatissa joutuu elämään joka toinen vuosi osan vuotta pelkällä
työttömän peruspäivärahalla ellei palkkatyötä löydy?
Tulevaisuutta ei voi juuri taloudellisesti suunnitella.
Apurahajärjestelmä on eräänlainen ”Huruslahden arpajaiset”,
joka kymmenes saa apurahan, loput marssitetaan odottamaan seuraavaa
”kenttäoikeuden ”päätöstä.
– Nykyinen tapa
jakaa apurahat on hyvä, se lisää kilpailukykyä, vaikka onkin
holhousyhteiskunnan jäänne. Se ei estä minua julkaisemasta
lukuisia teoksia vuodessa. Tänä vuonna julkaisen 12 kirjaa neljältä
eri kustantajalta, ensi vuonna ainakin seitsemän ja...
– Määräkö
sitten korvaa laadun?
– Kyllä se
usein korvaa ja siitä nykyään palkitaan. Ahkeruudesta nimittäin,
mistäpä muusta? Tänä päivänä taiteilijan on esitettävä
tuottavaa ja hyödyllistä, puhuttava taiteensa
hyvinvointivaikutuksista ja matkailua lisäävistä tekijöistä,
pohdittava soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia, laskettava
työnsä ja taiteensa markkina-arvo. Mitään ei arvosteta ellei se
tuota kapitalistista arvonlisäystä.
– Ei
soveltavassa taiteessa tai hyvinvointivaikutuksissa kaikki ole pahaa.
Hyödyllisyyttä voi arvostaa myös irrallaan arvontuotannosta.
– Voiko? Entä
kun jostain kaupunginosasta tulee muodikas trendinaapurusto juuri
siksi että siellä liikkuu paljon taiteilijoita ja kulttuuriväkeä
ja asuntojen ja kiinteistöjen hinnat nousevat alueella – ketkä
saavat hyödyn arvonlisäyksestä? Tuskin ne taiteilijat ja
kulttuuriväki. Tämä periaate koskee oikeastaan kaikkia
jälkiteollisen kapitalismin toimintoja. Arvontuotantoon osallistumme
enemmän tai vähemmän jokainen, hyödyn korjaa pieni eturyhmä.
– Mitä
kritiikin länkyttäminen muuttaa? Eikö se jää lähinnä
performanssiksi tai eleeksi, jolla yksittäinen taiteilija rakentaa
oman ruokintalokeronsa tukirakenteet? On parempi pyrkiä
konsensukseen, se on ajanhenki. Ei ole oikeastaan mitään mistä en
voisi joustaa. Äärikantojen välinen sovittelu on tärkeää, tämä
voi olla taiteen tehtävä. Älykäs taiteilija ei paljasta
mielipiteitään ja kantojaan. Hän tekee yhteistyötä, korjaa
pensasmustikat eri suunnilta. Älykäs on kaikkien kanssa samaa
mieltä.
– Silloin hän
lienee myös monen kanssa eri mieltä?
– Ei, vaan hän
on kaikkien kanssa samaa mieltä.
– Vaadin
perustuloa, vaikka se onkin eliitin pöydältä rapisevia rippeitä!
– Päinvastoin,
rippeitä rapisee nyt enemmän kuin tarpeeksi. Olisi turvattava myös
taiteella rikastumisen mahdollisuus! Mitä pahaa siinä on jos tekee
taiteella miljoonia? Tarvitsemme lisää taiteilijamiljonäärejä!
Mitä helvetin pahaa, sanokaa nyt se, tai edes vastatkaa!!!
– Verkkokalvoilleni
piirtyi kyrillisten aakkosten tulipunainen я-kirjain
ja tajusin, että tulisin heräämään tästä painajaisesta ja se
tapahtuisi pikemmin kuin kukaan uskalsi uskoa.
Esseenovelli on ilmestynyt Voima-lehden välissä jaetussa Kiilan Verso-lehdessä kesäkuussa 2018.
Esseenovelli on ilmestynyt Voima-lehden välissä jaetussa Kiilan Verso-lehdessä kesäkuussa 2018.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti