Ville Ropponen kirjoittaja on esseisti ja vapaa toimittaja
Walter Benjamin: Keskuspuisto. Suom. Taneli Viitahuhta ja Eetu Viren. Tutkijaliitto 2014.
Miten kaikkialla arkielämään
soluttautunut kapitalismi vaikuttaa elämäntapaamme yhä
teknologisoituvissa suurkaupungeissa? Kuinka tämä näkyy taiteissa
ja kulttuurissa?
”Tavara,
joka on historiallisen lumeen viimeinen polttolasi juhlii
riemuvoittoa, kun luonto itse saa tavaraluonteen”, Walter Benjamin
kirjoittaa. Kyseinen teksti , katkelma ”Passagen-Werkistä”
kuuluu Benjaminin tuotannon keskeisimpiin ja löytyy nyt myös
käännösvalikoimasta Keskuspuisto. Se
täydentää hyvin Benjaminilta aiemmin suomennettua tuotantoa.
”Lumeesta”Benjamin
käyttää yleensä termiä ”aura”. Sen katoamiseen
sarjatuotannon ja massojen yhteiskunnassa hän palaa yhä uudestaan.
Edistysusko on yhtä myyttistä ajattelua kuin uskontojen
lunastusopit, tietää Benjamin. Hän ennakoi nykyaikaa, jossa yhä
useampi asia on alistunut markkinalogiikalle.
Benjaminin
esseistiikka muistuttaa alati vaihtuvaa kaupunkia: koettu yhtyy
luettuun, hetken havainnot abstrakteihin korkeuksiin. Filosofina
Benjamin on runoilija, esseistinä yhteiskunnallinen näkyjen näkijä.
Taustalla kohisee 1920-1930-luvun
Eurooppa. Epädogmaattisena vasemmistoajattelijana Benjamin on yhä
ajankohtainen – elämmehän teknologisesti, yhteiskunnallisesti ja
poliittisesti kiireellä muuttuvassa maailmassa.
Yhtenä ensimmäisistä Benjamin
soveltaa metodia, josta tuli sittemmin eurooppalaisen esseistiikan
kärkikuohua: tyylilajit yhdistyvät. Esseihtiminen on lumppujen
keräämistä, Benjamin toteaa, vasta kierrättämällä syntyy
todella tuoretta.
Esseiden aiheet vaihtelevat Baudelairen
runoudesta Pariisin kaupunkikuvan muutoksiin, Mikki Hiiri-elokuvien
ja surrealistisen taideliikkeen tulkintaan sekä Bertold Brechtin
”eeppisen teatterin” analyysiin.
Essee Tarinankertoja luotaa
kokemuksen kuolemaa nykymaailmassa. Myöhemmin Benjamin lanseeraa
kokemuksen köyhtymisen ”uudeksi barbariaksi”, mutta
neutraalisti. Uudet barbaarit ovat pakotettuja keksimään uutta,
rakentamaan keinotekoista luonnonmukaisen tilalle. Keinotekoisen
huipentuma on Mikki Hiiren elämä, kulttuurin tuhoutumisen
karnevaali, jonka päätepisteessä odottavat talouskriisi ja sota.
Benjamin kyseenalaistaa perinteisen
historiankirjoituksen käsityksen menneisyydestä tarinana. Hän
pyrkii katkomaan ”korkean” ja ”matalan” taiteen väliset
piikkilangat. Porvarillista, epäpoliittista taidekäsitystä
esseisti ei hyväksy: ”Taide uneksii aina politiikasta”.
Benjaminin oivallus on myös se, miten
mainokset tekevät seksuaalisuudesta tavaran. Nyt puhutaan paljon
”ylierotisoitumisesta”. Harva tulee ajatelleeksi, että kyse on
kaupallisen logiikan aiheuttamasta objektivoitumisesta.
Kapitalismia Benjamin pitää
kulttiuskontona. Sen myytti on raha. Anteeksiannon sijasta
kapitalismi perustuu velallisuuteen.
Esseissä vilahtaa tuon tuosta
”kyttyräselkäukon” vertauskuvallinen, pahaenteinen hahmo.
Benjaminin tuotantoa tunteva tietää, että historianfilosofisissa
teeseissä ”kyttyräselkä” muuntautuu vallankumouksen ja
pelastuksen tuojaksi.
Benjaminin ajatuksista tulee olla
montaa mieltä – tämä on esseen elinehto. Esseisti luotaa
säihkyvällä tyylillä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia
vaihtoehtoja. Selkeitä vastauksia hän ei anna, mutta kallonsisäiset
ristiriidat ovat tarpeellisia, jotta olisi mahdollista aprikoida
toisin. Nykymaailmassakaan vaihtoehtoja ei ole liikaa.
Taneli Viitahuhta ja Eetu Viren ovat
suomentaneet teoksen esseet erinomaisesti. Kiinnostavat mutta
epätasaiset jälkisanat valottavat Benjaminin ajattelua ja
esseistiikkaa.
Walter
Benjamin
Kirjallisuuskriitikko,
kääntäjä ja Frankfurtin koulukuntaan liitetty ajattelija Walter
Benjamin (1892-1940) on omaehtoinen hahmo esseistiikan ja filosofian
historiassa.
Akateemista
uraa hän ei saavuttanut. Hänen habilitaatio- eli väitöksen
jälkeinen tutkimuksensa Ursprung des Deutschen Trauerspiel
(”saksalaisen tragedian alkuperä”) hylättiin Frankfurtin
yliopistossa 1925. Benjaminista tuli akateeminen silpputyöläinen.
Teki itsemurhan syksyllä 1940
natsiuhan alla.
Kritiikki on ilmestynyt Helsingin Sanomissa 3.8.2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti