Kävin katsomassa
venäläisen Aleksei
Fedortšenkon
(s.1966) ohjaaman elokuvan Vallankumouksen
enkelit (Angely
revoljutsii, 2014). Se
oli erittäin hieno, vaikuttava filmi, yksi Fedortšenkon
parhaita.Ylipäänsä
Fedortšenko
on kansainvälisen luokan elokuvaohjaaja.
Elokuva sijoittuu Kazymin kapinan vuosiin 1933-1934,
jolloin pohjoishantit ja metsänenetsit nousivat neuvostovaltaa
vastaan pohjoisen Hanti-Mansian kylissä ja erämaissa.
Elokuvasta
muodostuu laajempi kuva nuoren neuvostovallan
kansallisuuspolitiikasta, tai sen epäonnistumisesta. Nopein
viittauksin Fedortšenko
piirtää esiin bolševikkivallankumouksen
jyrkkyyden ja väkivallan, mutta myös kumouksen keskellä kukkineen
spontaanin luovuuden ja pyrkimyksen vapauteen. Fedortšenko
luotaa kolonisoijan ja kolonialisoidun sekä eurooppalaisen ja
ei-eurooppalaisen kulttuurin suhdetta, ja tässä mielessä tarina on
yleismaailmallinen. Sillä on myös
kaikukohtansa monikulttuurisen nyky-Venäjän
kansallisuuspolitiikassa ja yhteiskunnallisessa tilanteessa. Ja
miksei myös suomalaisten suhteessa esimerkiksi saamelaisiin.
Fedortšenkolle
tyypillisesti tarina Polina Šnaiderin
ja hänen toveriensa retkestä Kazymiin kerrotaan surrealistisisen
sävyisin katkelmin. Fedortšenko
luottaa fragmentaarisiin kohtauksiin, jokainen yksityiskohta on
merkitsevä, ja toimintaa tuodaan mukaan vain silloin, kun se on
välttämätöntä.
Poliittinen
työntekijä Šnaider ja
hänen työtoverinsa, eri alojen taiteilijat, esittävät
alkuperäiskansoille modernia taidetta, luonnontieteellistä
maailmankuvaa ja ateismia. Venäläiset eivät käsitä etteivät
hantit ja nenetsit jaa samaa maailmaa heidän kanssaan, eivätkä
tarvitse bolševikkien
opetuksia. Altruistiset, tai pikemmin isälliset aikomukset ”auttaa
alkuperäiskansat nykyaikaan” menettävät uskottavuutensa, kun
opettajan ja opetettavan suhde on jyrkän hierarkkinen. Kommunistit
loukkaavat alkuperäiskansojen uskonnollisia tunteita. He saavat
maksaa siitä yksilötasolla kalleimman mukaan. Alkuperäiskansat
maksavat tietenkin yleisesti ottaen paljon kovemmin.
Valtaosa
elokuvasta liikkuu Šnaiderin
ja hänen toveriensa elämänvaiheissa. Tätä kautta piirtyy kuva
neuvostovallan alkuvaiheesta, joka liikkuu pelottavaa polkua kohti
nykyaikaistumista. Elokuvan loppu taittuu lumeen, vereen ja vodkaan.
Viimeinen kohtaus on dokumentaarinen: sana annetaan
alkuperäiskansojen naiselle, joka syntyi kapinan aikaan. Mitä
hänestä on tullut? Mitä on jäljellä alkuperäiskansojen
kulttuurista? Vai onko Šnaiderin
ja toverien maailmankuva sittenkin peittänyt alleen erämaan rauhan,
koivunaamiot ja poron, joka nytkähtelee, kun sen kurkku avataan
uhriksi jumalille?
Fedortšenko
on kiinnostavasti käsitellyt Venäjän vähemmistöjä, erityisesti
suomalais-ugrilaisia kansoja myös monessa aiemmassa elokuvassaan.
Esimerkiksi Ovsjanki
(”Keltatiaiset”, 2010) on fiktiivinen dokumentti, jossa
venäläinen mies etsii merjalaisia juuriaan. Muinainen
suomalais-ugrilainen kansa merjalaiset sulautui slaaveihin
viimeistään 1700-luvulla. Ovsjanki
voitti nimellä Silent
souls Venetsian
elokuvajuhlien pääpalkinnon vuonna 2010.
Fedortšenkon
toinen elokuva Nebešnye
ženy lugovyh mari (”Niittymarien taivaalliset vaimot”,
2012) on marinkielinen eroottinen elokuva. Siinä marilaista elämää,
rakkautta ja sukupuolten välisiä valtasuhteita kuvataan marilaisen
mytologian aineksin, huumoria unohtamatta. Venäjällä Niittymarien
taivaalliset vaimot on otettu ristiriitaisesti vastaan.
Fedortšenkoa on syytetty jopa
”etnoerotismista” ja jotkut marilaiset katsojat ovat
suivaantuneet siitä, että kaikki elokuvan näyttelijät ovat
venäläisiä ja he ääntävät maria ”kerrassaan kammottavalla
aksentilla”. Useampi on kuitenkin pitänyt elokuvasta ja siinä on
nähty taiteellisesti uudenlainen tapa lähestyä marilaista
kulttuuria.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti