Dies irae
(suom. vihan päivä) on katolisen kirkon sielunmessun eli Requiemin
sequentia-jakson tunnetumpi latinankielinen nimitys. Runon
ensimmäinen säkeistö kuuluu: ”Vihan päivä, tuomion päivä/
polttaa kerran maailman tuhkaksi:/ niin ennustavat Daavid ja
Sibylla”.
Kun internetiä ja
sosiaalista mediaa vilkuilee, niin välillä tuntuu, että Suomessa
vallitsee vihan päivä.Viha on valtava voima, joka irralleen
laskettuna tuhoaa kaiken. Viha kalvaa aina myös sisältä ja siksi
se on purettava ulos. Milton Friedmanin, Ayn Randin ja kumpp.
lanseeraaman usklassisen talousteorian, uusliberalismin,
ordoliberalismin, talouskurin tai miten suuntausta nimitetäänkin,
mukaista talouspolitiikkaa hyvinvointivaltion nitistämiseksi ja
köyhien kyykyttämiseksi on kestänyt Suomessa jo pitkään. Viha on
kasautunut, katkeruus on koteloitunut, pahoinvointi noussut.
Elämme
vaatimus- ja kilpailukulttuurissa, ja siksi ei olekaan ihme, että
moni on katkeroitunut ja vihainen, koska itsellä ei mene yhtä hyvin
kuin naapurilla, ei yhtä hyvin kuin joillakin muilla – juuri
niillä ”voittajilla”, joiden näemme porskuttavan median
kiiltävissä kertomuksissa. Jälkimoderni kapitalismi perustuu
paitsi velallisuuteen myös siihen, että kuluttajan tulee olla
jatkuvasti tyytymätön itseensä, jotta hänelle voidaan myydä
identiteetin rakennuspalikoita ja samalla tuotteita.
Hallitsematon viha
on purettava jollakin tavalla, johonkin kohteeseen, muuten se alkaa
tuhota sisältä ja eihän se käy. Kautta aikojen sijaiskohteet eli
syntipukit ovat olleet suosittuja vihan purkamiseksi. Onkin selvää,
ettei siitä pidetä, jos esimerkiksi mielenosoittajat hajottavat
Elinkeinoelämän valtuuskunnan ja sikarikkaiden sukujen omistamien
korumyymälöiden ikkunoita Etelärannassa. Nämä eivät ole
sijaiskohteita. Kun viha purkautuu esimerkiksi pakolaisiin, niin
siihen ei kenelläkään, kaikkien vähiten poliittisilla päättäjillä
ja taloudellisella eliitillä, näytä sen sijaan olevan nokan
koputtamista.
Nikinaki-natisuta,
kulkipa kuusi jänistä, nikinaki-nutavati-semisuta-sullaa, kuusi
kalpeaa kamelia...
Jotain vihasta
tuntuu silti tihkuvan myös ohi sijaiskohteen. Ei tarvitse
seurata kuin hyvin satunnaisesti äärioikeiston ”kansallismielisten”
käyttämiä internetin ja sosiaalisen median kanavia, kun jo törmää
väittämiin, että kohta seuraa ”vallankumous”, kohta ”oikeisto
nousee” ja erilaisille pettureiksi julistetuille ryhmille
”näytetään paikkansa”. Näissä kommenteissa viha tuntuu usein
kohdistuvan paitsi sijaiskohteeseen myös ”suvaitsevaisiin”,
”hyväosaisiin” ja ”eliittiin” , joista suvaitsevaisten eli
”suvakkien” katsotaan nimenomaan olevan vastuussa vihan noususta.
Juuri he ovat niin vihastuttavia. Melko kieroa logiikkaa.
Toki tämä on
pitkälti uhoamista ja suunpieksentää. Ja kuitenkin äärioikeisto
järjesti 6. helmikuuta peräti Euroopan laajuisen
mielenosoitusaallon. Kunnianhimoa ei siis näiltä uusfascisteilta
puutu. Nahkapäiden mielenilmauksia oli useassa Euroopan kaupungissa
ja myös Suomessa. Helsingissä poliisi uskoi perussuomalaisten
Suomen uutiset-lehden liikkeelle laskemaa huhua ”keskustaan
naisia ahdistelemaan kokoontuvista pakolaisista”. Helsingin
keskustassa nähtiinkin sitten tuhti poliisimiehitys – sattumalta
juuri kun äärinationalistit osoittivat mieltään. Uutiskuvien
mukaan myös poliisin uusin lelu, projektiileja ampuva paineilma-ase,
oli valmiudessa Esplanadin puiston kulmalla.
Uusnatsijärjestöjen
katupartiointi on edelleen jatkunut. Avoimesti rasistisen Rajat
kiinni-liikkeen järjestämät mielenosoitukset ovat muodostuneet
äärioikeiston kokoontumisajoiksi. Esimerkiksi perussuomalaisten
kansanedustaja, Suomen Sisun puheenjohtaja Olli Immonen on nähty
puhujana paikalla. Uutena ilmiönä näissä mielenilmauksissa on
näkynyt myös kokoomuksen kunnallispoliitikkoja, joskus peräti
pukeutuneena 1930-luvun tyyliseen suojeluskuntaunivormuun. Usein
pelleasuiset vastamielenosoittajat poliisi tavallisesti korjaa
putkaan. Näin kävi esimerkiksi viimeksi Rovaniemellä. Kokoomuksen
oikeistosiivessä saattaa muhia enemmänkin kiinnostusta
laitaoikeiston aatemaailmalle. Aika näyttää millä tavalla nämä
hedelmät kypsyvät.
Mitä tämä kaikki
merkitsee sitten laajemmassa kehyksessä? Jos lähdetään
puolivakavissaan kansainvälisen pohdinnon tielle, niin kyse lienee
paitsi ideologioiden myös suurvaltojen kilpailusta – kuinkas
muuten. Suurvallat löytyvät kahden kamppailevan eurooppalaisen
oikeistoaatteen – oikeistoliberaalien ja oikeistokonservatiivien –
takaa.
Venäjä on
noussut jälleen Euroopan vanhoillisten arvojen alppitorveksi. Tämä
ei sinänsä ole uutta, jo tsaarin Venäjä tunnettiin ”taantumuksen
tukipylväänä” ja ”Euroopan santarmina”. Konservatiivinen
Putinin Venäjä pyrkii tukemaan Euroopan oikeistokonservatiiveja ja
erityisesti äärioikeistopuolueita saadakseen jalansijaa EU-maissa.
Äärioikeisto on EU:n talouskurin ja yleensä EU:n vastaista, joten
sen noustessa Euroopassa valtaan EU saattaisi romuttua, mikä taas
heikentäisi Eurooppaa lyhyellä tähtäimellä. Euroopan
äärioikeisto on myös yleensä hyvin amerikkalaisvastaista.
Äärioikeiston noustessa valtaan EU-maissa, jenkit voitaisiin siis
kenties savustaa ulos ensimmäisestä maanosasta. Venäjä
saapastelisi tilalle, sylkäisisi, nostaisi henkseleitään ja
alkaisi hallita ”Euraasian unionia” koppuraisella kädellä.
Siellä ei kuulkaa edes kiroiltaisi ilman raipparangaistusta.
Oikeistoliberaalit
taas nojaavat uusliberalismin, monikulttuurisuuden ja
talouskurin kaltaisiin opinkappaleisiin. Heidän nojaussuuntansa on
Yhdysvallat. Ja Yhdysvallat myös tavalla tai toisella tukee näitä
piirejä. Sopivasti lihavaa Eurooppaa tarvitaan komppaamaan
Yhdysvaltojen sotaponnisteluja sen murskatessa ”roistovaltioita”
ympäri maailmaa. Eurooppalaiset soveltuvat myös hyvin
jälleenrakennustehtäviin, ideologisiksi oppipojiksi, kulutushyödykkeiden ostajiksi ja vastaanottamaan
pakolaisjoukkoja, jotka Yhdysvaltain käynnistämät sodat ovat
pakottaneet liikkeelle.
Vasemmiston paikka
tässä globaalissa kuviossa on ääripäiden välissä, tai
ehkä koko kuvion ulkopuolella. Vasemmiston sija on jäsentymätön,
ja tässä piilee sekä vasemmiston heikkous, että vahvuus, uuden
nousun mahdollisuus.
Oikeistokonservatiivit,
ennen muuta äärioikeisto
uskoo, että on tullut uusromantiikan aika. Ja romantiikkaan
kuuluu nationalismi, tuo, ah, niin tuore aate! Äärioikeisto
tavoittelee romanttisia houreita ”puhtaudesta”, ”alkuperästä”,
”taistelusta” ja ”kohtalosta”, joka ei olisi vain mukavuutta
ja uusintamista vaan ihmisyhteisön korkeampi, primitiivisen
ykseyden päämäärä. Äärioikeisto tavoittelee paluuta ennen
Ranskan vallankumousta vallinneisiin arvoihin. Tämän
vastavalistuksen utopian tavoittelu tuskin tapahtuu ilman mittavaa
väkivaltaa, se on selvä, sillä romantikon pyrkimys ei oikeastaan
koskaan ole ollut selvitä elämänsä läpi, vaan elää ja ennen
muuta kuolla kunnialla.
Tietenkin on
mahdollista, että uusromantiikan aika on koittanut. Mutta ei se ole
nationalismin ja uusfascismin aika. Se on kapitalismin kriisin,
ilmastonmuutoksen ja ympäristökriisin sekä valtavien
muuttoaaltojen aika. Yhteiskunnat järisevät, meri myrskyää ja
ratakiskot kääntyvät rusetiksi. Ah, ma nauran, kun kuvani niin
koreana peilistä nään. Kenties on hyvä, että jähmettyneet,
suoraan sanoen senilisoituneet yhteiskuntamme joutuvat liikkeeseen,
ja voidaan taas puhkua, ettei historia suinkaan ole loppunut, vaan se
alkaa koko ajan. Niinpä niin. Elämme jännittäviä aikoja.
Lainattakoon lopuksi
Vihan päivä-runon viimeisiä säkeitä: ”Armahda siis meitä,
Jumala./ Armollinen herra Jeesus. Anna heille lepo ikuinen”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti