Suomenmaalla kaikki
hyvin.
Niinkö tosiaan?
Vaikka ei edes
seuraisi yhteiskuntaelämää ja politiikkaa, ei voi välttyä
huomaamasta miten tänä syksynä hallituksen esittämät
tulonsiirrot suurituloisten ja ennestään hyväosaisten eduksi
huimaavat päätä.
Ennen muuta ottaa ohimoon valmisteltu hämärälaki, joka sallisi osakeomistusten piilottamisen hallintarekisteriin poliisin, verottajan ja tullin ulottumattomiin.
Tällaiset toimet suoraan sanoen rapauttavat yhteiskunnallista moraalia. En ole mikään moraalinvartija, mutta ennen vaaleja kaikki nykyhallitukseen valitut puolueet korostivat valmiuttaan taistella veronkiertoa ja harmaata taloutta vastaan. Jonkinlaista sanoissaan pysymistä odottaisi palturinpuhumisen ammattilaisiltakin.
Ennen muuta ottaa ohimoon valmisteltu hämärälaki, joka sallisi osakeomistusten piilottamisen hallintarekisteriin poliisin, verottajan ja tullin ulottumattomiin.
Tällaiset toimet suoraan sanoen rapauttavat yhteiskunnallista moraalia. En ole mikään moraalinvartija, mutta ennen vaaleja kaikki nykyhallitukseen valitut puolueet korostivat valmiuttaan taistella veronkiertoa ja harmaata taloutta vastaan. Jonkinlaista sanoissaan pysymistä odottaisi palturinpuhumisen ammattilaisiltakin.
Shteyt a bocher,
shteyt un tracht,
tracht un tracht a gantze nacht.
Vemen tsu nemen un nit far shemen,
vemen tsu nemen un nit far shemen.
tracht un tracht a gantze nacht.
Vemen tsu nemen un nit far shemen,
vemen tsu nemen un nit far shemen.
Näin lauletaan
vanhassa jiddišinkielisessä
rakkauslaulussa ”Tumbalalaika”. Kannattaa siis miettiä kenen
kanssa jakaa vuoteen.
En
puhu tässä jiddišin kielestä turhan päiten. Se oli
askenazi-juutalaisten äidinkieli, kansanryhmän, josta meidän on
syyttäminen tai kiittäminen ehkä kiinnostavimman taiteen ja
tieteen luomisesta 1900-luvulla. Ilman heitä meillä ei olisi Kafkan
juutalaisten mytologiasta ammentavia ekspressionistisia novelleja,
Mandelštamin kerroksista runoutta, Chagallin lentäviä kyliä,
Einsteinin suhteellisuusteoriaa, Freudin psykoloanalyysia,
Wittgensteinin psykologiikkaa tai Chomskyn salonkikelpoista
anarkismia, vain muutamia nimiä mainitakseni.
Mainittujen
henkilöiden eläessä ja tehdessä työtään juutalaista kulttuuria
pidettiin moniaalla Euroopassa ”primitiivisenä”.
Entä miten on
nyt? Juutalaiset ovat pitkälti poistuneet Euroopasta Israeliin.
Tällä hetkellä moniaalla arvostellaan islamilaista kulttuuria
lähes samoin sanankääntein kuin juutalaista kulttuuria ennen
toista maailmansotaa. Hyvä on, kyse on tietenkin maahanmuuttajista,
ja emmehän me nyt heitä kaikkia voi tänne ottaa ja niin edespäin.
Maahanmuuttajia on myös monelta muulta suunnalta kuin islamilaisista
maista.
Tilanne
on kuitenkin se, että nykymaailmassa maasta toiseen siirtyminen
erilaisista – useimmiten painavista syistä – johtuen lisääntyy.
Hyväksymme sen, että kulutustavaramme tuotetaan toisella puolella
maailmaa halpatuotannon oloissa. Hyväksymme myös lentomatkustamisen
helppouden luonnolle koituvista kustannuksista huolimatta. Miksi emme
siis hyväksy sitä, että ihmiset liikkuvat yhä enemmän maasta
toiseen? Tosiasia on se, että modernisaation takia tai ansiosta
ihmiset eivät enää ole riippuvaisia paikasta ja sen tarjoamista
luonnonmukaisista toimeentulon lähteistä.
Jos
siis vastustamme maahanmuuttoa, vastustamme modernisaatiota.
On
mahdollista myös kannattaa maahanmuuttoa ja suhtautua kriittisesti
modernisaatioon. Tai ainakin koettaa pohtia vaihtoehtoja ruostuvaan
rautaan perustuvalle teknologiselle sivilisaatiolle ja fossiilisille
polttoaineille, jotka eivät suinkaan riitä ikuisesti, vaan ehtyvät
ehkä jo lastemme elinaikana. Mitä sitten tapahtuu? Mitä tapahtuu
modernisaation kannattamille humanismille ja ihmisoikeuksille? Nämä
ovat kysymyksiä, joihin kellään ei ole vastauksia ja joita myös
liian harvat pohtivat.
Tiedän,
että osa meistä on valmis hyväksymään minkä tahansa
lähtökohdan, kunhan sen kanssa tulee jotenkin toimeen. Tai näin
ainakin tulkitsen muutamien tuttujen kuvataiteilijoiden kommentit
siitä, miten perussuomalaisten arvojen kannatteleman
kulttuuriministeriön kanssa kannattaisi toimia: täytyy hakea
rahoitusta hankkeille, jotka ”hyödyttävät kaikkia”.
Opportunismia, kyynisyyttä vai aitoa halua sovitella ristiriitoja?
Kuka tietää.
Naiviissa
unelmissani ajattelen silti edelleen, että saatamme valita sen mihin
uskomme. Meidän on mahdollista valita moninaisuus, avoimuus ja
pyrkimys tasa-arvoon sen sijaan, että antaudumme sokeasti
kansallismielisen eliitin ahneuden logiikalle ja vakuutuksille siitä
kuinka ”tuloerot kasvattavat kilpailukykyä”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti