Kirjallisuus ei
paranna masennusta, mutta auttaa
ymmärtämään sen
ilmenemismuotoja.
Ville Ropponen
Väsyttää, tympii
ja ahdistaa niin, ettei kirjakaan pysy kädessä. Talvi hiipii ulkoa sisälle.
Pimeys ei rajoitu yöhön, vaan alkaa asettua silmien taakse. Mistä on kysymys?
Ettei se vain olisi masennusta? Viime vuosina masennuksesta, usein määriteltynä
lääketieteellisesti depressioksi, on tullut eräänlainen kansantauti.
Masennuksen vanha nimi on melankolia. Tai vaihtoehtoisesti masennus on eräs
melankolian oire.
Melankolia ei ole yksi vaan monta, korosti Sigmund Freud
klassisessa esseessään Murhe ja
melankolia (1917). Silmiinpistävintä määrittelyssä on sen epämääräisyys.
Kukaan ei tunnu tietävän mistä masennuksessa on kysymys. Freudin mukaan lähes
ainoa toistuva teema melankoliassa on menetys.
Jo riittää uupumus, kirja käteen vain. Kaunokirjallisuus
tarjoaa reitin lääketieteellisten lokerointien ja julkkisten itkuisten
itsetilitysten taakse. Kirjallisia teoksia ei voi palauttaa pelkiksi
masennuksen kuvauksiksi. Kaunokirjallisuus on silti monesti antanut muodon
paitsi erilaisille hillittömille fantasioille myös mielialahäiriöihin
liittyville tunnetiloille, kuten ikävystyneisyys, välinpitämättömyys, ahdistus,
pelko, haurauden tai herkkyyden tunne. Kirjallisuus avaa reitin yksilön
psyykeen.
Sitä paitsi melankolian kirjallisten kuvausten perinne on
hämmästyttävän vanha.
Melankolian juuret
ovat antiikin ruumiinnesteopissa. Hippokrateen mukaan pernassa syntyvän mustan
sapen liikatuotanto on terveydelle tuhoisaa. Melankolian nimitys viittaa tähän (kreik.
melas,”musta” ja chole, ”sappi”). Antiikin kulttuureissa melankolia tunnettiin
hyvin. Myös Raamatun Jobin kirjan
turhuuden kuvaus muistuttaa melankoliaa. Jo antiikin aikana melankolialla oli
kaksoismerkitys: se oli häiriö tai tauti, mutta merkitsi myös ylevää
tarkkanäköisyyttä, jopa älyllistä suuruutta. Esimerkiksi Platon yhdisti Faidros-dialogissa
melankolian ja pyhän mielipuolisuuden, manian. Melankolikko saattoi maata
pohjattomassa pimeydessä, mutta myös häikäisevässä valossa.
Pimeyden ja valon kahtiajako näkyy myös Danten Jumalallisessa näytelmässä (1321), jota
on usein luettu melankoliakuvauksena. Helvetti-jaksossa Dante ja Vergilius myös
todistavat miten Styx-virran mustan veden pintaan nousee kuplia melankolisten
raukkojen huokauksista, jotka istuvat kytkettyinä joenpohjaan. Keskiajalla eräs
melankolian laji, acedia, katsottiin kuolemansynniksi.
Ennen modernia aikaa melankolian kirjallisia kuvauksia
ilmentävät myös toisenlaiset vastakohdat. Melankolikkoon kätkeytyi kaksi
äärimmäistä hahmoa: nero ja hirviö, ylevä ja alkukantainen. Hän oli sekä
pelokas ja uneton ihmisvihaaja, että häijy peto. Unettomuus merkitsi lisäksi
unelmointia ja outoja fantasioita. Esimerkiksi monet Shakespearen hahmoista
ovat melankolikkoja. Hamletilla on kaikki melankolikon ominaisuudet:
tunteenpurkaukset, kaunopuheisuus ja pistävä äly, viha vallanpitäjiä kohtaan ja
pakkoajatukset itsetuhosta.
Esimoderniin melankoliaan näyttää masennuksen lisäksi
liittyvän aina mania. Usein siihen yhdistyvät myös viha ja nälkä, hillittömyys
ja ahmiminen, jotka saattavat purkautua juopotteluna ja räyhäämisenä tai
moraalittomina seksuaalisina hurjasteluina. Esimerkiksi 1700-luvun markiisi De
Saden väkivaltaista seksiä estetisoivat teokset voi nähdä eräänlaisina
melankoliakuvauksina. R.L. Stevensonin romaani Tohtori Jekyll ja Mr Hyde (1886) ja Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuva (1890) ovat nekin
velkaa esimoderneille melankoliakuvauksille, vaikka ne on kirjoitettu modernina
aikana.
Toisenlainen melankoliakuva
kirjoittautui esiin, kun J.W. Goethe julkaisi kulttimaineeseen kivunneen
romaaninsa Nuoren Wertherin kärsimykset
(1774). Sen päähenkilöstä Wertheristä tuli romantiikan ajan melankolian
supersankari. Hänessä heijastuu paitsi häviötä pelkäävän aateliston epätoivo
myös modernit vaatimukset itsehillinnästä. Porvarillisena aikana miesten
herkkyys oli sallittua enää vain intellektuaalisissa ja taiteellisissa
ammateissa. Werther on poroporvarillisuutta vastaan kapinoivan, itsetuhoisen
melankolian ruumiillistuma. Hänen epätoivonsa olemisen merkityksettömyydestä
sysää hänet yhteiskunnan ulkopuolelle ja itsemurhaan. Werther rakkauden
kohteessa Lottessa henkilöityy melankoliaan usein yhdistetty saavuttamattoman
rakkauden teema
Wertheriä modernin melankolian tyyppihahmona ei voi korostaa
liikaa. Hänen vaikutuksena näkyy koko 1800-luvun E.A. Poen kauhutarinoista
venäläisiin ”tarpeettoman ihmisen” kuvauksiin, saksalaiseen weltschmerziin ja
Baudelairén spleeniin. Goethen teos vaikuttaa välkkyvän taustalla myös
sellaisissa poikkeusyksilön kuvauksissa kuin Kierkegaardin Joko-tai (1843) ja Dostojevskin Kirjoituksia kellarista (1864).
Romantiikan aikana melankoliasta tuli taiteilijuuden
peruskoodi. Tämä johtui pitkälti melankolian korkeasta statuksesta. Enää kyse
ei ollut siitä, että koska kirjailija käyttää työvälineenään omaa minuuttaan,
hän on kenties herkempi mielialan heilahteluille. Kyse oli siitä voiko
todellista kirjailijuutta olla ilman melankoliaa. Melankolian ylimyksellinen
status näkyy myös boheemeissa flanöörin ja dandyn tyypeissä. Nämä roolit –
kuten aiemmatkin melankoliahahmot – oli varattu vain miehille. Edetään melko
lähelle nykyaikaa ennen kuin kirjallisuudessa esiintyy naisten
melankoliakuvauksia.
Freudin
1900-luvun alun psykoanalyyttisen teorian mukaan melankolikon täytyy korvata
kokemaansa menetystä jollakin. Hänen pitää ravita onttoa sisintään ja
nälkiintynyttä sieluaan. Ruumis otetaan haltuun ahmimalla, nielemällä,
sulattamalla ja ulostamalla. Päinvastainen keino on nälkiintyminen: nälkä ja
tyydyttämättömyys korotetaan luovaksi vastavoimaksi; kylläisyys ja
tyydyttyneisyys alennetaan kuolemaksi.
Modernisoituvassa, yhä teknologisemmassa maailmassa
melankolikko torjuu pelkojaan korostamalla suhdetta ruumiiseensa; itsekontrolli
tulee joko hukata tai päinvastoin liioitella kontrollia. Esimerkiksi Knut
Hamsunin romaanissa Nälkä (1890)
päähenkilöä, masentunutta kirjailijaa, ajaa ahmimisen halu ja inho, pakko ahtaa
ruokaa sisäänsä ja oksentaa se ulos.
Ehkä kirkkaimpana 1900-luvun alun melankoliakuva näkyy Franz
Kafkan proosassa. Kompleksinen suhde ruokaan erottuu myös kirjailijan
elämänkerrassa. Nuoresta asti alavireinen Kafka eli askeettisesti ja saattoi
jopa näännyttää itseään aliravitsemukseen saakka. Päiväkirjaansa hän kuvasi
silti bulimisia fantasioita makkaroista ja paisteista, väkevästi maustetuista
ja makeutetuista ruoista, joita hän halusi hotkia. Mielihalun toteuttaminen
olisi merkinnyt antautumista synkkyydelle.
Kaksi Kafkan luomaa henkilöhahmoa kuolee nälkään, Gregor
Samsa Muodonmuutoksessa (1915) ja
Nälkätaiteilija samannimisessä novellissa (1924). Viimeksi mainitun novellin
päähenkilö kiertelee esittelemässä riutunutta ruumistaan impressaarionsa
kanssa. Impressaario antaa taiteilijan paastota vain 40 päivää, mutta tämä
unelmoi paaston jatkamisesta äärirajoille. Lopulta paaston pidentäminen
onnistuu, kun Nälkätaiteilija on pestautunut sirkukseen ja hänet on unohdettu häkkiinsä.
Työmiehet löytävät näivettyneen Nälkätaiteilijan, joka kuiskaa viimeisillä
voimillaan vastauksen paaston syystä: ”koska en löydä semmoista ruokaa, joka
maittaisi minulle”.
Mainittuja
laaja-alaisempi melankoliakuvaus on varhainen proosapala, Häävalmisteluja maalla (1907–1908). Sen päähenkilön Rabanin
peruskokemuksena on minuudettomuuden tunne, fyysisen olemisen epävarmuus,
kohtaamattomuus toisten kanssa sekä seksuaalisuuteen liittyvä epäröinti. Raban
ei tunne itseään ihmiseksi vaan vertautuu kovakuoriaiseen. Toisten kommenteista
Rabanin on etsittävä oman minuutensa aineksia: ”Eikö Lement ollutkin tänään
ystävällinen, hänhän kertoi minulle yhtä ja toista ja selitti asiat niin kuin
minäkin ne varmaan koen”. Elämä on jatkuvaa odottamista, ulkoiset sattumukset
tuntuvat moitteilta itselle, eikä ruoka enempää kuin ihmisten tapaaminen
tyydytä. Nämä kaikki ovat aihelmia, joita Kafka myöhemmin kehittelee
pidemmälle.
Melankolian ruumiillisuuteen kiinnittyvää ulottuvuutta
jatkaa J-P Sartren romaani Inho
(1938). Teoksen päähenkilöä Roquentinia inhottaa oma vulgaari fyysisyytensä.
Hän kiertelee fiktiivistä satamakaupunkia Bouvillea (ransk. boue, ”loska,
saasta”), jossa ulkomaailma velloo hänen päälleen kuvottavassa aineellisessa
tahmeudessaan: vieraan takaliston lämmittämänä ratikan penkkinä tai ylikypsän
camembertin mätänä tuoksuna. Toinen melankolian piirre, vieraantuneisuuden ja
merkityksettömyyden tunne, toimi sodanjälkeisessä Euroopassa usein
vastakulttuurin polttoaineena. Mielettömyyden tunnot erottuvat esimerkiksi
Albert Camus’in proosassa ja esseistiikassa.
Hyvin erilainen melankoliakuvaus on Sylvia Plathin
omaelämänkerrallinen romaani Lasikellon
alla (1963). Romaanin ”realistinen” melankoliakuva viittaa tavallaan jo
tulevaisuuteen. Teoksessa masennuksesta on tullut lääketieteellinen käsite,
ikään kuin vain ”ihmiskoneen” toimintahäiriö. Plathin romaanissa melankolikkoa,
lahjakasta opiskelijanaista Estheriä, kuvataan pääasiassa ulkoapäin. Estherin
masennusoireita eritellään, mutta kaikessa tuntuu diagnoosien maku:
unettomuutta, toivottomuutta, käsien tärinää, itsemurhayritys. Plathin teoksen
rationalismille on varmasti useita syitä, mutta yksi voi olla melankolian
korkea ja miehinen status: edes 1960-luvulla nainen ei voinut kirjoittaa
melankoliasta muuta kuin sairaskertomuksen.
Viime vuosisadan
puolivälistä asti melankoliakuvauksia on leimannut sairausnäkökulma.
Esimerkiksi Michel Houllebecqin romaanin Halujen
taistelukenttä (2009) päähenkilö on masentunut, hyväpalkkainen ohjelmoija.
Hänen depressionsa vaikuttaa kumpuavan siitä, että hänet on pakotettu jatkuvaan
kamppailuun rahasta, seksistä ja hyödykkeistä nykymaailman ”halujen
taistelukentällä”. Romahdettuaan psyykkisesti ohjelmoija joutuu
terveydenhuollon potilaaksi tai paremmin asiakkaaksi. Masennusta aiheuttavan
kulttuurin ja yhteiskunnan muuttaminen näyttäytyy mahdottomana, kun
pahoinvoinnin syyt medikalisoidaan ja eristetään yksilön ongelmaksi.
Depressioksi pelkistyttyään melankolian status on laskenut.
Jotain sen ylimyksellisyydestä voi silti aistia Bret-Easton Ellisin usein
melankoliakuvauksena luetusta romaanista Amerikan
psyko (1991). Siinä myöhäismodernin talouseliitin stressikulttuurin lapsi,
bisnesjuppi ja sarjamurhaaja Patrick Batemann etsii hillittömän väkivallan avulla
tarkoitusta merkitsevyydestä tyhjentyneessä modernissa kulutusmaailmassa.
Erityisesti anglosaksisia melankoliakuvauksia leimaavat usein tyhjyyden tunteet
sekä fantasiat tuntemisen kyvystä kertakäyttötodellisuudessa, jossa
ihmissuhteet ovat korvautuneet markkinasuhteilla.
”Mi ikävyys, mi
hämäryys, kuin syksy-iltanen autiol maall”, kirjoittaa Aleksis Kivi runossa
”Ikävyys” (1866). Entä millaisena melankolia näyttäytyy kotimaisessa
nykykirjallisuudessa? Onko kuvauksissa jotain uutta ja erilaista?
Sairausnäkökulma näyttää hallitsevan meilläkin lähes poikkeuksetta Anja
Kaurasen tunnetusta masennuskuvauksesta Syysprinssi
(1996) Sofi Oksasen depressoitunutta naispariskuntaa ruotivaan romaaniin Baby Jane (2005).
Yksi nykykirjallisuuden kiinnostavimpia depressiokuvauksia
on Hanna-Marjut Marttilan tragikoominen romaani Kertoi tulleensa petetyksi (2002). Siinä etualalle nousee
yhteiskunta. Masentunut henkilökolmikko Tipii, Ilari ja Roseanna ovat
sosiaalisesti eristyneitä, mikä tuo esille depression kehän, jossa arjessa
selviämisen vaikeutuminen johtaa syrjäytymiseen, ja syrjäytyminen pitää yllä
masennusta. Marttilan romaanihenkilöt ajelehtivat rahattomuuden,
mielialalääkkeiden, rauhoittavien, viinan ja itsemurha-ajatusten suossa.
Kuin korostaakseen melankolian nykyään alentunutta statusta,
romaani painottaa lääketieteellisesti, että henkilöt ovat depressiosairaita.
Toisaalta sairausluokitus tuodaan ilmi siinä valossa, että positiivista
ylienergisyyttä korostava nyky-yhteiskunta ei tunnusta tätä sairautta, tai ei
ainakaan auta sairastuneita tarpeeksi.
Yksi romaanihenkilöistä, Tipii, on positiivisen ajattelun
aivopesemä yrittäen jatkuvasti torjua kaiken ikävän, todellisuuden kieltämiseen
asti. Marttilan itsemurhasta jankuttavat ja säälittävät masennushahmot ovatkin
jonkinlaisia karikatyyrejä nykyasenteista depressiota kohtaan. Kovin uutta
tapaa puhua masennuksesta romaani ei siis tarjoa. Sosiaalisen kritiikin ohella
se nauraa masennukseen liitetyille käsityksille, mutta saattaa samalla myös
vahvistaa stereotypioita.
Toinen aiheesta
ammentava intresantti nykyteos on Karri Kokon kollaasi Varjofinlandia (2005). Teoksen sisältö on sitaattia suomalaisista
masennusblogeista keväältä 2005. Tekijän panos rajoittuu valikointiin,
kopiointiin, järjestämiseen ja kontekstin häivyttämiseen. Näillä reunaehdoilla
tulkittuna teos avaa ikään kuin näkymän nykysuomalaiseen masennukseen.
Varjofinlandiassa huomiota herättää masennuspuheen
tavanomaisuus. Klassisen melankolian ja tuskan ylevöittävää vaikutusta ei
todellakaan näy. Teksti on vyöry anonyymia itsearvostelua, itsevihaa ja
tilitystä tunteista. Sitaattimateriaali muodostaa myös osuvan tuntuisia
luonnehdintoja depressiosta, tyyliin: ”sää on jotenkin rikki” tai ”jonain
päivänä tajuan vasta, että tämä ei onnistu, minut on edelleen vangittu tänne,
tähän kehoon ja kieleen”. Mutta valtaosa teoksen materiaalista on
hämmästyttävän latteaa, jopa banaalia. ”Avartuessaan huomaa hulluutensa
tavanomaisuuden”, kuten eräs kirjan sitaatti kuuluu.
On kiinnostavaa, ettei teoksessa kosketella yhteiskuntaa ja
kulttuuria lainkaan, vaikka teos ”paljastaakin” modernin suomalaisen
tyytymättömyyden itseen ja viihtymättömyyden kulttuurissa. Tekstissä korostuvat
häpeä ja puhe ruumiillisista oireista. Kyse on sosiaalisesta tuskasta, sillä
mitä muuta häpeä on kuin sosiaalisen vertailun synnyttämää ahdistusta?
Varjofinlandia kyseenalaistaa tavallaan yksilöllisen
tunneilmaisun. Teos voisi olla ikään kuin kenen tahansa masentuneen
kirjoittama. Onko yksilön lopulta mahdollista ilmaista tuntemuksiaan
henkilökohtaisen kielen avulla? Vai onko tunteista ja masennuksesta puhuminen
pikemminkin sosiaalisen kielen käyttöä? Ehkä tunteet eivät lopulta olekaan
yksilöllisiä, vaan se on yhteisö ja aikakausi, joka puhuu meissä, silloin kun
tunnemme ja silloin kun masennumme?
Melankolia on
paljon laajempi ilmiö kuin nykyinen masennus. Siihen on liitetty mielentiloja,
joille on nykyään lätkäisty jokin toinen lääketieteellinen sinetti, kuten
syömis-, ahdistus-, uni- tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Pelkästään tämä
tuskin selittää sitä, että melankolia on kirjallisuuden historiassa eniten
käsitelty tunnekimara, ehkä lukuun ottamatta rakkautta ja rakastumista.
Melankolia tuntuu olevan suorastaan polttava piste
länsimaisessa tietoisuudessa. Kyse lienee pitkälti siitä, että melankoliakuvaukset
ovat piirtäneet psyykkisen normaliteetin rajoja? Se miten eri tavoin
melankoliaa on kuvattu eri aikoina ilmentää ajan ja kulttuurin erilaisia tapoja
sallia tunteiden ilmaisu, venyttää sosiaalista kontrollia ja näyttää yksilölle
kaapin paikka. Kuvauksissa melankoliasta erottuvat myös ihmisen suhde omaan
ruumiiseensa ja käsitykset menestyneestä yhteisön jäsenestä. Melankolisten
kirjallisten hahmojen yhteiskuntaluokka ja sukupuoli tuntuvat usein olevan
kovin merkitseviä, ja näin melankoliakuvaukset kertovat hierarkiasta.
Tarinoissa melankoliasta tiivistyy ehkä silti vanha totuus: mitä yksityisempiä
asioita kirjallisuudessa kuvataan, sitä yleisempi merkitys tällä on.
Herää kysymys, olemmeko me nykyihmiset sittenkään niin
vapaita, jos merkittävä osa tunneilmaisuamme on piilotettu itsehillinnän,
kielenkäytön kaavamaisuuksien ja lääketieteellisten lappusten taakse.
Essee on ilmestynyt myös Parnassossa
1/2013.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti