Ville Ropponen
Kabaree Kulkukoira (подвал бродячеи собаки) avattiin Pietarissa uudenvuoden 1912 aattona. Kulkukoiran roolia venäläisessä kulttuurissa on verrattu Pariisin vasemman rannan kahviloihin, joita olivat esimerkiksi La Coupole, Les Deux Magots tai Closerie des Lilas. Kulkukoira oli kuitenkin elitistisempi ja pöyhkeämpi.
Kabaree Kulkukoira (подвал бродячеи собаки) avattiin Pietarissa uudenvuoden 1912 aattona. Kulkukoiran roolia venäläisessä kulttuurissa on verrattu Pariisin vasemman rannan kahviloihin, joita olivat esimerkiksi La Coupole, Les Deux Magots tai Closerie des Lilas. Kulkukoira oli kuitenkin elitistisempi ja pöyhkeämpi.
Pariisin taiteilijakahvilat
toimivat normaaleina kahviloina, joille vain antoi säväyksen värikäs
asiakaskunta, mutta Kulkukoita oli muuta. Yksityisen klubin, kumousryhmän
kapakan ja vapaamuurarilooshin risteymä sijaitsi syvällä kellarissa
Italjanskajakadun ja Mihailovskin aukion kulmassa, talossa joka oli aikoinaan
kuulunut jesuiittaveljeskunnalle.
Pietari oli 1900-luvun alussa kulkukoirien
ja kodittomien ihmisten metropoli. Kulkukoiriksi tunsivat itsensä myös monet
nuoret runoilijat symbolistien koulukunnan käskyttämällä kirjallisella
kentällä.
Päästäkseen Kulkukoiraan vieraat joutuivat raapustamaan nimensä
jättimäiseen kirjaan, joka oli sidottu siannahkakansiin. Kirjailijat ja
taiteilijat pääsivät sisään maksutta, mutta muut asiakkaat, joita kutsuttiin
”apteekkareiksi” ammatista riippumatta, joutuivat pulittamaan sievoisen
pääsymaksun aina 25 ruplaan asti. Harva kuitenkaan valitti.
Vain Kulkukoirassa
kulttuurinjanoiset sielut saattoivat nähdä ballerina Tamara Karsavinan
tanssivan suunnattomalla peilillä, runoilija Velimir Hlebnikovin lausumassa zaum-runoa
seisoen käsillään tai runoilija Vladimir Majakovskin haavoittuneen
gladiaattorin asuun pukeutuneena, kuulussa raitapaidassaan makaamassa
valtavalla turkkilaisella rummulla, jota hän kumautti aina, kun näkyviin
ilmestyi joku naamioitunut futuristitoveri.
Kulkukoirassa eivät kuitenkaan hallinneet futuristit, vaan
akmeistit, jotka saapuivat yleensä keskiyön jälkeen ja lähtivät aamuhämärissä. Nikolai
Gumiljov, Anna Ahmatova ja Osip Mandelštam suhtautuivat kriittisesti
symbolismiin, jota he pitivät pöhöttyneenä hämäryytenä ja rasvoittuneena
mystiikkana.
Akmeisteiksi julistautunut joukko
kieltäytyi käymästä johtavan symbolistirunoilijan Vjatšeslav Ivanovin
salongissa Tornissa, tuossa legendaarisessa Tornissa, jossa kiihkoiltiin
uskonnosta, metafysiikasta, historiasta ja runoudesta, ja jossa viinilasi
hyppysissä seisoskelivat runoilijat Aleksander Blok ja Fjodor Sologub sekä
symbolistien hovifilosofi Nikolai Berdjajev.
Mukaan akmeisteihin liittyi samoin symbolistien kanssa riitaantunut Mihail Kuzmin, homoseksuaali pornografisten teosten kirjoittaja. Koulukunnan nimi tuli kreikan sanasta akme, ’kärki’, ’huipentuma’.
Mukaan akmeisteihin liittyi samoin symbolistien kanssa riitaantunut Mihail Kuzmin, homoseksuaali pornografisten teosten kirjoittaja. Koulukunnan nimi tuli kreikan sanasta akme, ’kärki’, ’huipentuma’.
Asioista piti kirjoittaa niiden
oikeilla nimillä, julistivat akmeistit. Akmeismi tähtäsi runokielen
yksinkertaisuuteen, puhtauteen ja konkreettisuuteen. ”Akmeismi ei ole
ainoastaan kirjallinen, vaan sosiaalinen ilmiö Venäjän historiassa. Sen mukana
syntyi uudelleen Venäjän runouden moraalinen voima”, julisti Mandelštam.
Ahmatova ilmaantui Kulkukoiraan tummaan silkkiin kääriytyneenä.
Gumiljov kulki takaperin areenalle jättämättä yhtäkään mehukasta neitokaista
huomiotta. Taiteilija Sergei Sudeikinin täyteen kukkia ja lintuja maalaamien
holvien alla paikalla olleet pianistit, runoilijat ja taiteilijat
yksinkertaisesti huudettiin lavalle, ja vain harva kieltäytyi.
Korokkeella improvisoivat
säveltäjät Arthur Lourié, Sergei Prokofjev ja Ilja Sats. Kazimir Malevitš
haastettiin keskusteluun Marina Tsvetajevan ja Boris Pasternakin kanssa. Sergei
Jesenin sammui flyygelin päälle. Näyttelijä, tanssija ja kuvataiteilija Olga
Glebova-Sudeikinan bravuurinumero oli Vuohenjalkaisen tanssi. Tästä hurjasta ja
eroottisesta esityksestä tuli Kulkukoiran symboli.
Väliaikoina kirjallisuusopilliset keskustelut, näytelmät ja
roolileikit jatkuivat kabareen pöydissä. Roolileikkejä innosti teatteriohjaaja
ja -teoreetikko Nikolai Jevreinov. Hän piti teatterillisuutta yhtenä ihmisen
perusvaistoista. Teatterin lähtökohta oli ihmisen tarve muuntautua, halu olla
joku toinen, pohti Jevreinov. Kulkukoiran kanta-asiakkaat toteuttivat toiseuden
roolileikkiä niin että siitä muodostui heidän kolmas luontonsa.
”Kaikki me olemme juoppoja, lutkia
täällä, / kuinka ikävää meillä on yhdessä!” runoili Ahmatova (”Kulkukoirassa”, 1912,
suom. Marja-Leena Mikkola).
Kulkukoiran suosituimpia iltoja
olivat ne jolloin toimittaja, kirjailija, matemaatikko Pjotr Uspenski luennoi
metafyysisistä ulottuvuuksista ja yliluonnollisista asioista. Lempinimen
”Neljäs Ulottuvuus Uspenski” saanut kirjailija joi kabareessa vain šamppanjaa
ja hänellä oli tapana sanoa, ettei Kulkukoirassa voinut tehdä mitään väärin.
Kulkukoiran ilmaa eivät rumentaneet puoluepoliittiset pölinät,
vaan koristi leikki ja vallattomuus. Yhteiskunta näkyi silti kaikessa,
jokaisessa kuvitteellisen yhteisön jäsenen karjaisemassa sanassa. Traditioita
ja perinteen merkitystä ei kielletty, päinvastoin niitä sekoitettiin
tynnyrikaupalla kirjavissa cocktaileissa.
Viranomaiset sulkivat Kabaree
Kulkukoiran keväällä 1915, mutta sen taiteellinen piiri jatkoi kokoontumisia.
Kaikki muuttui lopullisesti
bolševikkien vulgaarin vallankumous-mukaelman pyyhkiessä yli Venäjän.
Väitetään, että pelatessaan Tristan Tsaran kanssa šakkia Zürichin
Spiegelstrassella Lenin keksi maailman suurimman dada-näytöksen –
Neuvostoliiton – mutta Kulkukoiran kävijät olivat eri mieltä. Koska vapaat
vaalit oli mitätöity, monet äänestivät jaloillaan. Valtaosa Kulkukoiran taiteilijoista
jätti Venäjän.
Radikaali henki jatkui vielä vuosina 1917–1920 Gruusian Tiflisissä
eli Tbilisissä, jonne Kulkukoiran kanta-asiakkaat perustivat taiteelliset
kabareet Fantastinen taverna, Futuristiakatemia ja Khimaira. Ja vielä vuosina
1935–1943 Kulkukoiran vanha asiakas taiteilija Aleksander Vertinski piti
Shanghaissa paikalliselle venäläisyhteisölle suunnattua
Keisarinkukka-kabareeta.
Artikkeli on julkaistu myös Nuori Voima -lehdessä 2-3/2012.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti