Elokuussa 2008 käydystä Venäjän ja
Georgian sodasta kuulee Suomessa monenlaisia näkemyksiä. Yksien mielestä
tapahtuma oli täysin Putinin Venäjän orkestroima, Georgian poliittiset
päättäjät viattomia, ja Georgia vaarassa jäädä uusimperialismin jalkoihin.
Toisten mielestä jo se, että Georgian presidentti Saakashvili esiintyi
televisiossa sodan aikana ”karjumassa kuin Hitler” pyytäessään maalleen apua,
teki Georgiasta epäilyttävän (jätän mainitsematta miten kenties itse karjuisin,
jos kotimaani olisi vähällä joutua miehitetyksi). Näkökulmia on monia.
Kuvakulmakirjon vähemmän kriittistä laitaa edustaa Hollywoodin suomalaisvahvistuksen
Renny Harlinin uutukainen, Viiden päivän
sota (Five days of August, 2011).
Kun Harlinin pätkä tuli
elokuvavuokraamoihin niin pitihän se katsastaa, vaikka en elokuva-arvioiden
perusteella ja Harlinin tason tietäen kovin ihmeellistä odottanut.
Viiden päivän sota alkaa
amerikkalaisen senaattorin Hiram Johnsonin sitaatilla ”sodan ensimmäinen uhri
on totuus”. Siltä tosiaan vaikuttaa, vaikka Harlinin tarkoitus lienee sanoa,
että hänen elokuvansa kertoo totuuden. Totuuspyrkimystä ei tosin ehkä edistä
se, että elokuvan rahoittajina on tiettävästi joukko georgialaisia, presidentti
Saakashvilia tukevia rahamiehiä, ja poliittista tukea on tullut myös
Yhdysvaltain uuskonservatiivieliitiltä. Juuri uuskonservatiivien kermalle
elokuvaa lehtitietojen mukaan esitettiin Washingtonissa ennen rainan pääsyä teatterilevitykseen.
Mutta elokuvan sisältö on toki tärkein asia.
Reportterit pirstoutuvan faktan keskellä
Elokuvan päähenkilö on
amerikkalainen sotajournalisti Anders. Hän saapuu Georgiaan illalla 6. elokuuta 2008 eli juuri ennen sodan käynnistymistä. Anders lähtee kuvaajakaverinsa Sebastianin kanssa kohti Etelä-Ossetiaa, jossa jännitys on kiristynyt viikkojen
ajan, ja laukauksia on vaihdettu puolin ja toisin. Reportterien tavoite on
yhyttää tuttavansa, Georgian armeijan kapteeni Rezo Avilani. Kapteeni
on pelastanut Andersin väijytyksessä Irakissa vuonna 2007. Kuten tunnettua
georgialainen rykmentti palveli Yhdysvaltain tukena Irakin sodassa. Harlinin
elokuva kysyykin rivien väleissä, miksei USA maksa velkaansa ja tue vuorostaan
Georgiaa sotilaallisesti maan ollessa pinteessä.
Georgian ja Venäjän sodan
todelliset tapahtumat ovat osittain hämärän peitossa, koska molemmat osapuolet
kertovat tapahtumista enemmän tai vähemmän väritetyt omat versionsa. Harlinin
elokuva on fiktiota mutta siinä käsitellään todellisia, kiistanalaisia
tapahtumia. Viiden päivän sodan luoma
kuva Etelä-Ossetian sotatapahtumista ei vastaa mitään silminäkijälausuntoja.
Tiettävästi Georgiakaan ei ole väittänyt Venäjän joukkojen tunkeutuneen
Etelä-Ossetiaan jo 6. elokuuta ja tulittaneen Etelä-Ossetian
georgialaiskyliä, kuten Harlinin elokuvassa tapahtuu. Georgialaiset ovat
puhuneet eteläossetialaisen miliisin tulituksesta.
Viiden
päivän sota antaa lisäksi ymmärtää, että Miheil Saakashvili (jota Andy
Garcia näyttelee) ei missään vaiheessa halunnut aloittaa sotaa, että hän ei
suostunut edes antamaan käskyä tuleen vastaamisesta, jotta
georgialaiset haavoittuneet voitaisiin evakuoida. Elokuva antaa ymmärtää, että
venäläiset vain hyökkäsivät rauhantahtoisen Georgian kimppuun. Todellisuudessa
Georgiakaan ei ole kiistänyt, etteivätkö sen joukot olisi aloittaneet
hyökkäystä Etelä-Ossetian pääkaupunkiin Tshinvaliin yöllä 7.-8. elokuuta 2008.
Georgia tosin väittää venäläisjoukkojen aloittaneen tunkeutumisen Etelä-Ossetiaan jo ennen kyseistä hyökkäystä. Venäläiset ja osseetit taas väittävät venäläisten
saapuneen vasta Georgian hyökkäyksen alettua.
Sankarit ja hirviöt
Melko elokuvan alussa venäläiset
lentokoneet pommittavat ravintolaa, jossa georgialainen seurue viettää häitään – ja tämä tapahtuu jo illalla 7. elokuuta Georgian alueella. Reportterit ovat paikalla, sillä he ovat
matkalla Etelä-Ossetiaan pysähtyneet oluelle. He auttavat haavoittuneita Gorin
kaupungin sairaalaan, ja hääseurueesta tarttuu mukaan nuori georgialaisnainen,
jolla on kummaa kyllä venäläinen nimi, Katja. Andersin ja Katjan etenevästä
ihastumisesta saadaan elokuvaan pakollinen romanttinen kuvio. Reportterit
saavat myös syyn lähteä Etelä-Ossetian georgialaiskyliin – etsimään Katjan
sinne jäänyttä perhettä.
Etelä-Ossetiassa jenkkireportterit
pääsevät todistamaan venäläisten palkkasotilaiden himutekoja. Huomio
kiintyy eläimellisen näköiseen tatuoituun, kaljupäiseen
venäläissotilaaseen (jota näyttelee Mikko Nousiainen). Kyseinen sotilas
teloittaa joella georgialaisia mummoja. Venäläiset helikopterit tulittavat huvikseen
georgialaiskyliä, naisia raiskataan ja miehiä ammutaan. Reportterit kuvaavat
kaikkea urheasti. Myöhemmin heidän jouduttuaan venäläisten vangiksi tarinan
keskiöön nousee videokameran muistikortti, jolle sotarikokset on talletettu. Käy myös ilmi, että Katjan ossettisyntyinen isä on petturi, mikä tuntuu aivan
liian osoittelevalta, kun kyseessä on elokuvan ainoa osseettihahmo.
Myöhemmin nähdään pari
ihmepelastumista. Ensin kapteeni Avilani vapauttaa reportterit ja Katjan perheen
kommando-iskussa. Myöhemmin reportteri Anders pelastuu
deus ex machina -tyyliin Nousiaisen esittämän venäläispedon kynsistä, kun
nuori, inhimillisenä jo aiemmin esitetty venäläissotilas ampuu tämän. Elokuvan muut
venäläissotilaat ovat sadistisia sikoja, mutta kun mukana on yksi ”hyvä”
venäläissotilas, elokuvaa ei voi syyttää mustavalkoisuudesta. Näin leffan
käsikirjoittajat lienevät ajatelleet.
Georgialaiset sotilaat on
elokuvassa esitetty niin sankarillisina kuin on mahdollista. Vastoin
presidenttinsä käskyä ja todellisia tapahtumia he puolustavat
Goria. Uhrautuvasti pieni parinkymmen miehen joukkio heittäytyy
tankkien tielle. Ja jenkkitoimittajat seuraavat sankarillisesti perässä laukoen kameroitaan lähietäisyydeltä.
Dokumentaarisuuden jäljittelyä
Dokumentaarista tyyliä jäljittelevä
elokuva luo presidentti Saakashvilista hillittömän myönteisen kuvan:
Georgian johtaja tuntuu olevan jonkinlainen Pyhä Yrjänä liituraitapuvussa.
Elokuvan lopussa näytetään Saakashvilin triumfi, jossa hän hehkuttaa englanniksi
vapautta ja demokratiaa.
Mustavalkoisessa
asetelmallisuudessaan Harlinin Viiden
päivän sota muistuttaa Elmo Nügasen Viron vapaussodasta kertovaa Nimed marmortahvlil (Nimet marmoritaulussa,
2002) tai Oles Yancukin Länsi-Ukrainan vastarintaliikkeestä UPA:sta kertovaa
elokuvaa Zakizna sotnja (Sankarien
joukko, 2004). Kaikille kolmelle elokuvalle yhteistä on kökkö käsikirjoitus,
kankea juoni ja surkeat näyttelijät. Harlinin elokuva eroaa muista
siinä, että sen toimintakohtaukset on tehty paremmin. Nügasen ja
Yanchukin elokuvat ovat hyvää tarkoittavassa kansallismielisessä hengessä
tehtyjä yrityksiä kuvata historiaa parhain päin, vaikka lopputuloksena onkin
hölmöjä kiiltokuvia. Harlinin elokuvassa taustalla lienee toisenlaisia motiiveja
Elokuvana Viiden päivän sota on melko onneton, mutta propagandaelokuvaksi se
ei ole huono, päinvastoin melko hyvin tehty. Elokuvan maailmassa hyvä ja paha
on selkeästi eroteltu, ja totuus yksinkertaisesti saavutettavissa. Filmin
lopussa Etelä-Ossetiasta paenneet ja omaisensa sodassa menettäneet
georgialaiset kertovat tarinoitaan. Kaikki kunnia heidän kärsimyksilleen, mutta
yhtään dokumentaarisempaa Harlinin elokuvasta ei kertomusten ansiosta tule. Elokuva
on ja pysyy propagandana, joka on verrattavissa vaikkapa sellaisiin venäläisiin
teoksiin georgialaisten Etelä-Ossetiassa väitetysti tekemästä kansanmurhasta
kuin Kirill Tanaevin Osetinskaja tragedija.
Belaja kniga prestuplenii protiv južnoj Osetii avgust 2008 goda (”Ossetian
tragedia. Etelä-Ossetiaa vastaan elokuussa 2008 kohdistuneiden rikosten
valkoinen kirja”). Izdatelstvo ”Evropa”. Moskva 2008.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti