Vähintäänkin 25 vuotta kypsyneen uusliberalistisen
talouspolitiikan kielonmarjat ovat korjattavissa myös meillä.
Hyvinvointivaltion kondomi on puhkaistu uuden luokkayhteiskunnan
tieltä. Päätöksenteko keskittyy yhä pienemmälle ryhmälle,
verohelpotukset ja panamakarkelointi rikkaille, vastikkeettomat edut
suuryrityksille. Massatyöttömyys on tarkoitus muuttaa
halpahintaisen pätkätyön suurmarkkinoiksi, jonka iloisesti
kilisevään kitaan koulutuksen epätasa-arvo ja sosiaaliturvan
asteittainen poisto kippaavat tuoretta ihmisainesta.
Sosiaalidemokratian viime vuosisadan menestys ja pohjoismainen
hyvinvointivaltiomalli saivat sen unohtumaan monen mielestä, mutta
viimeistään nyt alkaa olla selvää, että riistosta on tullut taas
riistoa.
Meidän halutaan uskovan, ettei vaihtoehtoja ole, kun OY Suomi AB:sta
tuotekehitellään jättiläismäistä kryptovaluutan avolouhosta.
Vastaan kitisevän prolen porkkanaksi on asetettu pääsy
keskiluokkaan. Kilpaile hampaat irvessä, niin sinut palkitaan,
vaikka edes keskiluokkaan ponnistaa nykyisen politiikan vallitessa
yhä harvempi ja alas horjahtavien huudot raikuvat korvissa.
***
Kesä 1918 oli kuuma ja kauhea. Sata vuotta sitten kotoinen
sisällissotamme huipentui ”verisulttaani” Mannerheimin
siunaamaan valkoiseen terroriin: laittomiin teloituksiin,
lapsisotilaisiin ja -uhreihin, keskitysleireihin, raiskauksiin ja
nälällä tappamiseen. Menneisyys on mennyt, eikä sitä scheissea
tarvitse väkisin muistella. Nykyisyydessä rimpuilussa ei ole järkeä
ilman tulevaisuuteen suuntautuvaa volttiotetta – versoa.
Valkoista terroria nostalgisoiva äärioikeisto, työttömien
kontrolli, työehtojen ja työläisten aseman heikennys toimivat
kaikki samaan suuntaan – yhteiskunnan muuttamiseksi
sosiaalidarwinismiin perustuvaksi. Kauhistelemme Kiinassa
harjoitettavaa kansalaisten pisteytystä ja Facebookin keräämää
tietoa tajuamatta, että saatamme tuijottaa kalsean tulevaisuuden
etiäisiin.
Vallanpitäjät tarjoilevat propagandakuvaa siitä, että työttömät
eivät ” halua tehdä työtä”, loisivat ja vetävät lonkkaa,
kun taas verovaroin kustannettuja yritystukia imuroivat tahot eivät
tietenkään loisi. Fossiilikapitalismissa työttömien on
osoitettava kelpoisuutensa tuotantokoneelle. Heidän on osoitettava
aktiivisuutensa toimittamalla tyhjää ennen kuin he kelpaavat
palkansaajiksi, samoin kuin pornoelokuvien naisnäyttelijöiden on
teeskenneltävä orgasmia tuottaakseen mieskatsojalle täyttymyksen.
***
Viimeisen vuoden aikana olen matkustanut Venäjän Kaukoidän
Kolymasta Espanjan Barcelonaan ja Lahden Hennalaan (valtion ja
säätiöiden epäsäännöllisillä apurahoilla tai
pätkätyöpalkkioilla, kuinkas muuten). Nämä kaikki paikat
muistuttavat sosialismin historiasta, sen eri suuntauksista,
taistelusta, onnistumisesta ja tukahduttamisesta,
sosiaalidemokratiasta stalinismiin ja anarkismiin. Ja ne muistuttavat
myös tapahtumista 50 vuotta sitten, kun nuoriso ja uudistusmieliset
nousivat hilpeästi karjuen kapitalismin ja kommunismin vanhoja
valtasikoja vastaan Helsingissä, New Yorkissa, Prahassa, Chigagossa,
Varsovassa, Mexicossa. Poroporvarien kyyneleet olivat jumalten
nektaria situationistien pitäessä peliään vallankumouksellisen
Pariisin kaduilla 1968.
Miksi me annamme eriarvoisuuden ja taloudellisen hierarkian kasvaa
tekemättä mitään? Onko jokainen individualismiinsa käpertynyt
yksilö tosiaan niin keskittynyt oman suoriutumisensa
vaihdittamiseen, ettei muuhun ole aikaa, eikä putkinäön ohittavaa
katsetta?
Meille uskotellaan, että tavoitteena on rakentaa yhteiskunta ihmisiä
ja kaikkea elollista varten, ei vain eliittejä ja elinkeinoelämää.
Ilmastonmuutoksen ja luonnontuhon kiihtyessä on vain vähän aikaa
tehdä muutos. Vaikka oikeistoliberaalit niin uskovat,
ympäristötietoisuus ja kulutustottumusten muuttaminen eivät yksin
riitä.
Talousjärjestelmän rakenteiden vääntäminen uudelle rusetille
tuntuu nyt yhä hankalammalta, kun uusliberaali kapitalismi vaikuttaa
ulottuvan kaikkialle. Ja silti sääntelemätön kapitalismi saattaa
viedä kaikki mukanaan ilmastonmuutoksen posauttamalle planeetalle,
jossa viimeisistä fossiilisen polttoaineen rippeistä käydään
karmivia kahakoita samalla, kun eliitti porskuttelee teräskuplissaan
ja tykittää suoneensa mustaa verta. Vai uskotaanko edelleen vain
teknologiaan ja ajatellaan, että digitalisaation ja robotisaation
taikasauvat jakavat yhtäkkiä vaurauden tasaisemmin kaikille?
Oikeistopuolueiden ja talousliberalismin kannatus on säilynyt
toistaiseksi korkealla, koska vaikutusmahdollisuuksien ja tarpeeksi
väkevien vaihtoehtojen puutteessa ihmiset turvautuvat maagiseen
ajatteluun: ilmastonmuutos ei oikeasti tulekaan, eikä se edes uhkaa
hyvinvointia, koska vihertävät bisnesmiehet pelastavat meidät!
Odotetaan valkealla robottiratsulla nelistävää
miljärdööripelastajaa, joka kiskaisee juuri sinut ylös eliittiin
ja sitten kaikki on sitä myöten selvää.
***
Uusliberalistisen kapitalismin markkinakoneistolle tärkeää ovat
lähinnä mielikuvat. Elämme dystopiassa, jossa se miltä kaikki
näyttää on paljon vaikutusvaltaisempaa kuin se miten asiat todella
ovat. Fossiilikapitalismin spektaakkelissa valtaosa yhteisistä
toiminnoista on kutistunut arvontuottamiseksi tai performanssiksi.
Tässä simulaatiossa myös vastarinnalle koetetaan tarjoilla paikkaa
omassa ruokintalokerossaan.
Mielikuvien pirstominen ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan
todellisia tekoja. Protestit, erimielisyys ja mielenosoitukset ovat
aina muuttaneet yhteiskuntia.
Hierarkian ja
herruuden tuhoaminen, henkisesti ravitseva arkielämä, maailmanlopun
ammateissa jyystämisen korvaaminen merkityksellisellä työllä,
perustulo, vapaa-aika ja aidosti solidaarisen ihmisyhteisön
itsehallinto vaativat kasvunsa versoksi kokemuksellisuutta. Se
tarkoittaa liikettä, joka antaa osallistuville ihmisille kokemuksia
toisin tekemisestä, toisenlaisesta todellisuudesta.
Menneisyyden
työväenliikkeiden retoriikan toistelu ei riitä: on luotava uutta
nykyhetkessä. Tämän aallon sisäsiisteyden hylkäävissä
korennonkerroksissa tulevat vaikuttamaan häiriöt, nolous,
salonkikelvoton paine, särö, musiikki ja mellakka.
Ville Ropponen
esseisti, runoilija
ja Kiila ry:n kamppailujen kovettama veteraani
Pääkirjoitus on ilmestynyt Voima-lehden välissä jaetussa Kiilan Verso-lehdessä kesäkuussa 2018.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti