Kun Suomessa tankkaa
bensiiniä auton tankkiin, nousee bussiin, kääntää patterit
lämmitykselle, syö ravintolassa tai tekee lähes mitä tahansa
liittyy usein huomaamattaan pitkään virtaan. Tuo virta johtaa
Venäjälle, josta tuodaan yli 90 prosenttia käyttämästämme
öljystä ja valtaosa muistakin fossiilisista polttoaineista,
maakaasusta ja kivihiilestä.
Suomi poikkeaa
maailman talouden valtavirrasta, sillä fossiilisten polttoaineiden
osuus on vain 42 prosenttia energiantuotannosta. Emme kuitenkaan voi
liikaa ylpeillä. Suomalainen elämäntapa on väkevän sitkeästi
riippuvaista maahan tuotujen tuotteiden ja raaka-aineiden niin
sanotuista piilovirroista. Kulutetuista luonnonvaroista yli puolet on
peräisin muualta kuin kotimaan kamaralta.
Olemme kätevästi
ulkoistaneet osan kulutuksestamme ja sen tuottamisessa tarvittavan
sorron ja saastumisen muualle maailmaan. Tätä harvoin kuitenkaan
mainitaan tai edes muistetaan. Fossiiliset polttoaineet
mahdollistavat niin pitkät reititykset ja etäpesäkkeet, niin
kookkaat välimatkat ja korkeat valtasuhteet tuottajan ja hyödyntäjän
välillä, ettei likeinen ja tuttu, kuten juuri autolla ajaminen ja
ravintolassa käyminen, näytä liittyvän kaukaiseen raaka-aineeseen
mitenkään, vaikka mahdollistuu vain kaukaisen avulla.
Länsi-Siperian
Jugrassa eli Hanti-Mansiassa tuotetaan yli puolet Venäjän öljystä,
ja kun Nenetsia lisätään mukaan puhutaan jo öljyntuotannon
kahdestakolmasosasta. Vorkutan-Intan kivihiilialue taas on Euroopan
puoleisen Venäjän rikkain esiintymä. Ja kuitenkaan nämä seudut
eivät Suomessa kiinnosta ketään, harva edes tietää missä ne
sijaitsevat. Entä millaisia vaikutelmia nuo alueet herättävät,
kun niitä tarkastelee fossiilisten polttoaineiden tuotannon ja sen
seurausten näkökulmasta?
***
Vorkuta oli yksi
vankileirien saariston, Gulagin, pahamaineisimpia keskuksia,
kaivosvyöhyke, joka leirien lakkautuksen jälkeenkin tahkosi
runsasenergistä kivihiiltä Neuvostoliiton teräs- ja
aseteollisuuden tarpeisiin. Vorkutan
kymmenistä kaivoksista osa on jo ehtynyt, osa muuttunut
globalisaation takia kannattamattomiksi ja vain osa on toiminnassa.
Kaupunkia kiertää suljettujen kaivosten, autiokylien,
hautausmaiden ja saastuneen teollisuusmaan kehä. Enemmän kuin
varsinainen energiavara-alue, Vorkuta on nyt jonkinlainen historiaan
jäätynyt brutaalin nykyaikaistumisen ulkomuseo.
Se
on fossiilisten polttoaineiden riivaaman ihmisen suuruudenhulluuden
tragikoominen muistomerkki. Tundralle 100 kilometriä napapiiristä
pohjoiseen, jossa suomensukuinen alkuperäiskansa nenetsit vielä 75
vuotta sitten paimensi porojaan, oli väen väkisin pystytettävä
fantasia neuvostomodernisaatiosta, joka tosin vääntyi
irvikuvakseen. Huippuvuosina 1970-luvulla Vorkutassa asui yli 220 000
ihmistä, nykyään puolet vähemmän. Mailmassa on silti yhä
harvoja näin isoja ja näin pohjoisessa sijaitsevia asutuskeskuksia.
Vorkuta
on symbolinen kuva fossiilista polttoainetta syövän tuotantokoneen
riistosta, paikka jossa ihmisiä, heidän lihas- ja elinvoimaansa
muutettiin lähes saumatta suoraan energiaksi. Ensimmäiset Stalinin
orjat asuivat Vorkutassa Rudnikin kylän alueella, rinteellä, jota
kultsuttiin nimellä ”luolaihmisten bulevardi”. He asuivat
teltoissa ja zemljankoissa,
maakorsuissa, varmasti huonommin kuin yksikään luolaihminen. He
rakensivat ensimmäisen kuilukaivoksen vuonna 1936 ja kaivoivat
ensimmäisen tonnin kivihiiltä. Vankien kasvot ja ruumis kävivät
kaivostöissä konkreettisesti mustanpuhuviksi – aivan kuin
ennakoiden heidän muodonmuutostaan hiileksi – heidän
rakentaessaan lisäksi kaupungin asuintalot, hallintorakennukset,
stalinistisen klassismin tyylisen kaivosmiesten kulttuuritalon,
yliopiston, teatterin ja nukketeatterin.
***
Kerrallaan
Vorkutan leireillä raatoi satojatuhansia vankeja. Kansalaisjärjestö
Memorial on arvioinut, että Vorkutassa kuoli jopa 250 000 vankia.
Vorkuta ja sen
rauniot tuntuvat puhuvan vielä vuosikymmeniä myöhemmin jotain myös
vankien kokemuksesta, vaikka tämä onkin pyritty peittämään
tragikoomisen modernisaatiofantasian alle.
Fossiilinen energia
mahdollistaa talviset sisäurheilulajit ja luisteluradat aavikolla.
Sen avulla arktisesta Vorkutasta on yritetty tehdä niin standardi
neuvostokaupunki kuin mahdollista. On pykätty jopa keskuspuisto,
vaikka eivät puut tundran ilmanalassa kasva. Pajupöheikköä on
saatu aikaiseksi. Puistossa kelpaa tepastella niiden kahden kuukauden
aikana, jotka Vorkuta on vuosittain lumeton. Jopa puiston pulut ovat
fossiilikoneen toiminnan seurausta: ne saapuivat seudulle junien
katoilla. Vorkutaan tuodaan junilla myös autoja, vaikka ei seudulla
ole ympärivuotisesti kuljettavia teitä kuin joitakin kymmeniä
kilometrejä, sillä tundra muuttuu kesällä upottavaksi suoksi.
Vaikka
hiilikaivosten tuotto on laskenut, fossiilinen energia määrittää
elämistä myös nyky-Vorkutassa. Yllättäen siellä törmää
fossiilisia polttoaineita kuvastavaan kaksinapaiseen
vastakohtaisuuteen, joka jostain kohtalon oikusta esiintyy täällä
yhdessä ja samassa rakennuksessa, jonne lähdemme illallistamaan.
Kuten Vorkutan talot yleensä talon julkisivu on rupinen, myrkyllisen
oloinen ja hiilipölyinen, ilmentäen fossiilipolttoaineista
kärsiville tuntuvaa ulkopuolta. Mutta kun astuu jäisestä
ulkoilmasta julkisivun läpäisevän oven läpi niin – tadam –
päätyy fossiilipolttoaineista nauttivien sisäpuolelle tilaan, joka
muistuttaa Helsingin keskustan trendiravintolaa. Nuoret parit istuvat
treffeillä, iloiset seurueet melskaavat olutkolpakkojen ääressä,
televisio ja stereot pauhaavat, valot välkkyvät, lämpö hohkaa.
Syötäväksi voi tilata kaikkea mahdollista Brasilian nautakarjasta
ja Tyynenmeren mustekalasta mangolohkoihin.
Hitaasti luonto ja
todellisuus tihkuvat ympärillä takaisin rapautumisena, murtumina,
tundran kituliaana varvikkona, rapistuvina autiokylinä, joista yhtä
nimeltään Halmer-Ju Venäjän armeija käyttää nykyään
harjoitusmaalina, hajoamisena alkuaineiksi.
***
Stalinin aika meni
menojaan, eikä Vorkutan ja Gulagin kaltaista ihmisruumiiden
syöttämistä fossiilikoneen moolokinkitaan enää esiintynyt. Mutta
miksi Jugran hantit puhuvat aina,
ettei yksikään Stalinin ajan katastrofi merkinnyt niin pahaa kuin
mitä seurasi 1960-luvulta alkaneen öljynporauksen myötä? Olemme
Länsi-Siperiassa, Uralvuorilta itään avautuvassa maassa, jonka
korpia halkovat mahtavat Ob- ja Irtyš
virrat, täplittävät sadattuhannet järven. Suomensukuiset hantit
ovat eläneet seudulla arkeologisten löytöjen perusteella vähintään
2000 vuotta.
Ehkä
tätä taustaa vasten voi ymmärtää myös sen, että Venäjän
alkuperäiskansat ovat keskimäärin vähemmän valtakulttuurin
sulautuneita kuin Pohjois-Amerikan intiaanit. Pohjois-Amerikka
nykyaikaistui ja siirtyi fossiilitalouteen Venäjää aikaisemmin.
Venäläisvalta Siperiassa samoin kuin Nenetsiassa on vallinnut aina
1600-luvulta lähtien. Kuitenkin vasta 1920-luvulla alkuperäiskansat
alkoivat jäädä vähemmistöön kotialueillaan. Nykyään he
muodostavat väestöstä Jugran 1,5, prosentista Nenetsian 19
prosenttiin. Varsinkin fossiilinen moderni on merkinnyt
alkuperäiskansojen näkökulmasta aineellista ja henkistä
tuhoutumista.
Öljynporauksen
alkuvuosikymmeninä erityisesti Etelä-Jugra saastui pahoin, ja
öljyvahinkoja sattuu edelleen hälyttävän usein. Ulkomaisille
matkailijoille ympäristötuhoja ei Jugrassa esitellä. Korkeintaan
pääsee näkemään mustunutta, pystyyn kuollutta kuusikkoa
autoteiden vierellä ja maastoon kylvettyä teollisuusroskaa.
***
Jugran öljykentille
on aina ollut vaikea saada vierailulupia, erityisesti näin on
nykyään. Olen kuitenkin käynyt öljykentällä Nenetsiassa kesällä
2005. Neste oil omisti yhdessä Lukoilin kanssa SeverTek-yhtiön,
joka pyöritti Etelä-Šapkinon kenttää. Neste oilin kautta lupa
vierailuun herkesi helpommin suomalaistoimittajalle. Mutta ei
Šapkinossa ollut nähtäväksi kovin paljon mitään yllättävää,
paitsi että se oli melko uusi kenttä, ja laitteet olivat
hyväkuntoisia. Liekit roihusivat poraustornien huipulla. Tundralle
oli vedetty teitä, ja öljyputket johtivat rinnakkain itään, kohti
öljyn kokoamisasemaa. Kuinka ollakaan kentän ympäristöprikaati
harjoitteli öljytuhon varalta juuri saapuessani. Muutenkin meille
vakuutettiin ympäristöasioista huolehtimista.
En puhu siitä, että
öljykentän helikopteriasemalle vievän tien varsi oli reunustettu
poraustorneilla ja öljyputkilla, ja tundra oli koneiden mylläämä.
Harjagan helikopteriaseman lähellä lampeen näytti valuneen mustaa,
ja tundralla kohosi vuori teollisuusromua. En puhu siitä, miten
helikopterista saattoi nähdä taigan ja metsätundran juovuttuneen
telaketjullisen miehistönkuljetusautoa muistuttavin vesdehodin
urista – rakkineita käytetään
tundrassa liikkumiseen. Vesdehodin jäljiltä kestää lähes
vuosisadan ennen kuin tundran kasvillisuus palaa ennalleen. En puhu
siitä, että helikopterit olivat vanhoja armeijan
kuljetuskoptereita, jotka tärisivät niin, että niiden ajatteli
minä hetkenä hyvänsä räjähtävän, sillä öljyntuotanto on
eräänlaista sodankäyntiä, ja sodassa sotilaan on vain kestettävä
niin kauan, että pääsee pois ja sen jälkeen unohtaa kaiken.
Ongelmat ovat
Nenetsiassa pääsääntöisesti melko samoja kuin Jugrassa. Isoja
tai pieniä öljyvuotoja on aika ajoin; yhtiöt voitelevat
paikallisia poronhoitajia järjestämällä helikopterikuljetuksia ja
ostamalla esimerkiksi moottorikelkkoja sekä tukemalla rahallisesti
alkuperäiskansajärjestöjen hankkeita, mutta öljystä saataviin
voittoihin nähden se on pikkurahaa. Tiet, öljyputket ja teollinen
infrastruktuuri halkaisevat usein porojen jutausreitit. Porot
kuolevat juotuaan öljyistä vettä tai maaperän saastuessa. Jokien
ja järvien kalat kuolevat, marjat ja sienet jäävät nousematta
kankaille.
Ympäristötuhot
ovat vain ongelmien yksi ulottuvuus. Toinen asia on se, että
nenetsit, mansit ja hantit ovat pitkälti menettäneet kielensä ja
kulttuurinsa, he sinnittelevät kahden maailman välillä. Sattuvasti
kaikkien ja kaiken riippuvuuden fossiilienergiasta tiivisti kyltti
matkalla lentokentältä Narjan-Mariin: ”Kiitä Lukoilia,
Narjan-Marin asukas”.
***
Jugran kaupunkien
kaduilla näkyy samantyylisiä plakaatteja: ”iloitse kaupungistasi”
ja kulmassa on aina jonkin öljy-yhtiön logo. Öljy-yhtiöt ovatkin
rakennuttaneet seudulla tavallisesti lähes kaiken teistä kouluihin
ja sairaaloista vanhainkoteihin. Ne myös maksavat Nenetsian tapaan
95 prosenttia seudun veroista.
Verokertymä menee
Moskovaan, joka palauttaa siitä vähemmän kuin vie. Ja silti
öljyraha tuottaa monenlaista hämmästyttävää seudulle. Mitä
erilaisimpia valoja poltetaan kaupungeissa yötä päivää, vaikka
tavallisesti Venäjällä katuvalot eivät öisin pala. Erityisesti
Jugran piirikunnan pääkaupunki Hanti-Mansiisk on täynnä uljaita
museoita, pompöösejä kirkkoja, metallisia patsaita, jäähalleja
ja ostoskeskuksia, kivisistä mammuteista tehty puisto, pyramidin
muotoinen näkötorni. Infrastruktuuri ja suorat moottoritiet
kiiltävät uutuuttaan. Kuin oltaisiin Suomessa.
Ehkä omituisin asia
on Surgutin teollisuuskaupungin läheltä löytyvä lomamökkikylä,
jonka yhteydessä on eläintarha. Sen mainostetaan olevan
ekologisesti puhtaalla alueella. Häkeissä ja aitauksissa on
näytteillä yli 70 eri eläinlajia. Assurintiikeripariskunta
lekottelee raukeasti kahden tiikerinpoikasen vierellä, leijona
käyskentelee, leopardi venyttelee, on kameleita, ilveksiä, kotkia,
šakaali,
apinoita, strutseja, jakkihärkiä ja jopa kenguru. Talvisin eläimiä
kuulemma pidetään piskuisissa suojissa, joita öljy lämmittää,
kun elohopea saattaa laskea jopa 60 pakkasasteeseen.
Puhumattakaan
lukemattomista patsaista ja muistomerkeistä, jotka esittävät
geologeja ja öljytyöläisiä – heitä Jugrassa palvotaan
loputtomiin. Nižnevartovskin
lentokentän lähelle on parkkeerattu kuin toteemiksi ”ensimmäiset
Samotlorin öljyesiintymälle lentäneet lentokoneet”, vieressä on
sankarilentäjien muistopaasi. Neftejuganskin kaupungista taas löytyy
kookas ja mustanpuhuva ”seudun ensimmäisen öljypisaran
monumentti” ja öljyntuotannon museo toki löytyy joka kaupungista.
Hanteilla,
joiden tilanne on seudun alkuperäiskansoista paras, löytyy muutama
niin sanottu kansallinen kylä, Varjogan ja Russkinskaja. Kylien
asujainten enemmistö on alkuperäiskansaa, ja yhtiöt ovat
tavallisesti rakennuttaneet heille taloja kyliin korvauksena
öljyntuotannon aiheuttamista haitoista luonnonmukaisille
elinkeinoille. Monet hantit ovat palanneet vähintään osaksi vuotta
elämään erämaahan. Jugrassa on alkuperäiskansojen 1990-luvun
aktivismin seurauksena säädetty niin sanottu sukumaalaki, joka
mahdollistaa erämaiden käytön, mutta ei omistusoikeutta. Muuta
työtä, varsinkaan öljytyötä, heidän on vaikea saada.
Käytännössä alkuperäiskansa elää öljy-yhtiöiden
hyväntekeväisyyden varassa. Kaupunkeihin muuttavat venäläistyvät
nopeasti.
***
Siellä
Russkinskajan lähellä, Trom-Agan-joelle, minäkin ajattelen
kohtavaani perinteisesti elävän hantin. Menemme sinne Andrei
Daniletšin
kanssa. Nuorehko mies on puoliksi hanti, puoliksi venäläinen. Hän
pyörittää Russkinskajassa matkatoimistoa ja on enemmän kuin
puoliksi kiinni modernissa. Ajamme autolla läpi KPP:sta eli
kontrolli- ja talouspisteestä. Kaikkialla täällä levittäytyy
öljyntuotantoalue, jossa ei saa liikkua ilman lupia. Tämä tuo
mieleen paitsi sotatoimialueen tarkastuspisteet myös Gulag-leirien
vyöhykkeiden väliset vartiopisteet, joita nimitettiin samalla
nimellä KPP. Ajamme moottoriveneelle kaksi tuntia Trom-Agan-jokea
pitkin. Ohittaessamme erään hiekkasärkän huomaamme karhun
katoavan mörähtäen pusikkoon.
Rantaudumme.
Kahlaamme mäkäriä kuhisevan rantapöheikön läpi. Odottelemme
tovin hämärtyvässä illassa. Pian läheisen metsäleirin
hanti-isäntä Aleksander tulee hakemaan meitä autollaan. Jostain
syystä hän haluaa ajaa autoa. Köröttelemme Ladalla viitisen
kilometria melko syvien lätäkköjenkin poikki. Pysähdyttyämme
hantimies poistaa veden autosta rahkasammaltuppojen avulla. Kahlaamme
vyötäröön asti ulottuvissa saappaissa viimeiset kilometrit
lettosuon poikki. Tuoksuu suopursulta, sammalelta ja suovedeltä.
Perillä
meitä odottaa hantipirtti. Siellä Aleksander ja hänen vaimonsa
Darja asuvat vuoden ympäri. He pitävät pientä porotokkaa,
kalastavat, metsästävät ja keräilevät. Täysin ilman nykyajan
mukavuuksia he eivät kuitenkaan elä. On auto, ja pirtin pöydällä
seisoo televisio. Selviää, että lähellä on linkkimasto. Sähköt
tulevat aggregaatista, jota pidetään päällä vain yhdeksään
asti illalla.
Meille tarjotaan
keitettyä sorsaa ja perunoita. Sen päälle juomme teetä
lakkahillon kera. Yön nukumme hyvin kaikki yhdessä pirtin
lavitsoilla. Aamulla suon ja ympäröivän taigan upea ruska
paljastuu: vihreää, punaista, keltaista, kävynruskeaa. Ison järven
selkä siintää. Mättäät ovat täynnä karpaloa ja puolukkaa.
Aleksander ja Darja
tuntuvat melko tyytyväisiltä elämäänsä. Myönteisesti ajatellen
he elävät melko samantyyppisesti kuin länsimaiset omavaraistujat
tai romahdusheimolaiset; he käyttävät minimaalisesti
nykytekniikkaa ja energiaa säilyttäen parhaassa tapauksessa
yhteyden perinteeseen ja erämaahan. Toisin kuin länsimaisilla
omavaraistujilla heillä ei tosin ole juuri mahdollisuutta valita.
***
Teoksessa Energia
ja kokemus (2013) Tere Vadén ja Antti Salminen väittävät,
että fossiilisista polttoaineista öljy on itseasiassa kaikkein
hierarkiahakuisin eli ruokkii eniten epätasa-arvoa. Näin on siksi,
että öljyä voidaan kuljettaa helposti ja se sisältää
tilavuusmittaa kohden erittäin paljon energiaa. Öljyn kuljetuksen,
jalostuksen ja varastoinnin hallinnoiminen mahdollistaa valtavien
energiamäärien keräämisen.
Tästä huolimatta
öljyn, kivihiilen ja kaasun ostosta Venäjältä ei käydä meillä
mitään keskustelua. Mitään vaihtoehtoja ei pallotella. Ei, vaikka
ehkä juuri itänaapurin taustaa vasten voisi selkeimmin nähdä
kuinka kommunistinen ja kapitalistinen fossiilimoderni pohjimmiltaan
muistuttavat toisiaan ainakin suhteessa luonnon riistoon ja kasvun
tiellä olevien ihmisryhmien nujertamisessa.
Keskustelua ei
käydä, vaikka autoritaarisesti hallittu Venäjä on
energiatuottajana ja rahojemme vastaanottajana ongelmallinen.
Venäläisistä öljy- ja kaasuyhtiöistä Gazprom, Rosneft,
Surgutneftegaz ja monet muut ovat presidentti Putinin ja hänen
lähipiirinsä omistuksessa. Esimerkiksi Gazpromia on myös suoraan
käytetty Venäjän sananvapauden tukahduttamisessa.
Öljyntuotanto
ruokkii harvainvaltaa. Näin on myös Venäjällä, jossa
neuvostodiktatuuria seurannut Putinin valta saa kiittää
vallassa pysymisestään pääasiassa korkeana pysyneitä öljyn
maailmanmarkkinahintoja. Öljytulot ovat myös mahdollistaneet
Venäjän sotaseikkailut Georgiassa ja Ukrainassa. Näillä suunnilla
on myös energiapoliittinen ulottuvuutensa: Georgian läpi kulkee
Venäjän kiertävä BTC-öljyputki, jonka kontrollia Venäjä ei
halua luovuttaa yksinomaan länsivalloille; Krimin rannikolla
sijaitsee öljyvaroja, ja Itä-Ukrainassa taas lepää rikas
Donbassin kivihiilialue.
Salmisen ja Vadénin
mukaan erityisesti öljyn varaan rakennetun infrasturuktuurin
ainutlaatuisuus piilee siinä, että massiiviset tuloerot
normalisoituvat osaksi lähes kaikkien maailman alueiden
erilaistumista ja työnjakoa. Taloudellisen uusliberalismin myötä
monikymmenkertaiset tuloerot ovat normaaleja länsimaisissa
yrityksissä, globaaleista tuloeroista puhumattakaan. Öljyesiintymien
pistemäisyys mahdollistaa niiden sotilaallisen ja taloudellisen
keskitetyn hallinnon. Heidän mukaansa on kyseenalaista pystyisikö
hiili ylläpitämään yhtä laajaa ja väkevää hierarkisoitumista,
uusiutuvista energiamuodoista puhumattakaan. Jos energiantuotanto
hajautuu, myös valta väistämättä hajautuu.
Varallisuus
ja valta on nykymaailmassa äärimmäisesti jakautunut. Oxfamin
tutkimuksen mukaan 42 yksityistä ihmistä omistaa enemmän kuin
puolet ihmiskunnasta eli enemmän kuin noin 3,7 miljardia ihmistä.
Ihmisen vaikutukset ryhmitellään viiteen kohtaan: ilmastonmuutos,
joukkosukupuutot, ekosysteemien katoaminen, saastuminen sekä
väestönkasvu ja liikakulutus. Puhutaan antroposeenista eli ihmisen
ajasta, joka merkitsee planetaarista hätätilaa.
Antroposeeni-keskustelussa varallisuus-, luokka- ja valtaerot on
kuitenkin yleensä siivottu pois – ikään kuin olisimme kaikki
yhtä ”ihmislajia” ja ”samassa veneessä”. Jättimäisen
perspektiivin käyttäminen vaikuttaa toimintaan. Planetaarinen
näkökulma vieraannuttaa ja lamaannuttaa tyrmäävässä
totaalisuudessaan.
Pohdiskelua omavaraisuudesta, luonnonmukaisesta elämisestä ja niin
sanotusta romahdusheimolaisuudesta tarvitaan varmasti lisää.
Pidemmän päälle yksityiset ratkaisut eivät kuitenkaan välttämättä
riitä. Kaikki eivät pysty olemaan Lasse Nordlundin tapaisia
omavaraisuuspioneereja. Fossiilienergian tuotannon vaihtoehdoksi ei
kelpaa ainoastaan omavaraisen kuva.
Voisimme pohtia myös sitä millä tavoin fossiilikapitalismi
saataisiin energian saannin vähentyessä jakamaan energiansupistus
nykyistä tasaisemmin kaikkien ihmisten välille. Vaarana on se, että
enemmistön energiankulutuksen vähentyessä harvalukuinen eliitti
jatkaa fossiilienergian kerskakulutusta samoin kuin ennenkin.
Fossiilikoneen ja -energian loppuannoksen päätyessä eliitin käsiin
periaatteessa kahdenlainen kauhukuva voi kohdata yhteiskuntien
enemmistöä: Vorkutan tapainen fossiilikoneen orjuus, tai Jugran
tapainen fossiilienergian kaatopaikan reunamille elämään
sysäytyneisyys. Miten planetaarisesta kulutuksesta, saastumisesta
ja vierautumisen leviämisestä vastuussa oleva eliitti olisi
pakotettavissa kantamaan vastuunsa?
Ville Ropponen
Essee on julkaistu Elonkehä-lehdessä 1/2018.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti