Dostojevski –
kiistaton ja kiistelty.
Toim. Martti
Anhava, Tomi Huttunen ja Pekka Pesonen.
Esseitä. 255 s.
Siltala 2017
F.M. Dostojevskin
kirjailijakuva on
ristivetoinen. Taantumuksellisen oikeassaolijan psykologisia
havaintoja ja ihmistuntemusta ihaillaan. Ihmisrakkauden apostoli oli
myös äärinationalisti ja antisemiitti – hieman samoin kuin eräs
vertailukohtansa Solženitsyn.
Dostojevskilla
tunteet lainehtivat poikkeusyksilöiden pauhatessa. Kirjailijaa on
pidetty myös kömpelönä sanankäyttäjänä, jonka
romaanikompositiot ovat sekavia, henkilöhahmot epämääräisiä ja
todellisuudenkuvaus räpiköivää. Vai onko kyse pikemminkin
dialogisuudesta ja moniäänisyydestä – kuten
kirjallisuudentutkija Mihail Bahtin määritteli?
Tavallaan on outoa,
että Dostojevskia luetaan ja tutkitaan yhä kiivaasti.
Ristiriitaan
pureutuu esseekokoelma Dostojevski – kiistaton ja kiistelty.
Venäläisen kirjallisuuden
seuran vuonna 2014 järjestämän luentosarjan pohjalta pystytetyn
teoksen 12 kirjoittajasta miehiä on 9, naisia kolme, mutta miehisiä
ovat Dostojevskin teoksetkin. Kirjoittajat ovat kirjallisuuden
tutkijoita, suomentajia ja kirjailijoita. Lähinnä ruoditaan Rikosta
ja rangaistusta, Idioottia
ja Karamazovin veljeksiä.
Lukijan tulee tuntea Dostojevskin teokset. Ei olisi haitannut, jos
kokoelmaan olisi sisältynyt Dostojevskin tuotannon eri vaiheita
yleisesti esittelevä teksti.
Esseiden
aiheet vaihtelevat Dostojevskin teosten filmatisoinneista kirjailijan
vankeuteen Siperiassa. Pekka
Pesonen kirjoittaa
Dostojevskin suhteesta Pietarin myyttiin. Kalle
Holmbergin sanoin
Dostojevski on ”maailman suurin dramaatikko, joka ei kirjoittanut
yhtään näytelmää”. Tiina
Kartano käsittelee
Schellingin
filosofian vaikutusta Dostojevskiin, jonka romaaneissa on aatetta
niin, että häntä on pidetty enemmän ideologisena kuin
psykologisena kirjailijana.
Nabokov
suomii Dostojevskia. Tätä ja muuta kritiikkiä esittelee
ansiokkaasti Mika Pylsy.
Dostojevskin melodramaattisuus sekä henkilöiden ja asetelmien
kliseisyys ovat peräisin sentimentaalisesta ja goottilaisesta
romaanista, arvelee Nabokov. Dostojevskilla on tavallaan vain yksi
idea, venäläinen messianismi, kristinusko. Dostojevski yrittää
käännyttää lukijan näkemään maailman tavallaan,
mustavalkoisena ja maksimalistisena. Dostojevskin populaarin puolella
hoippuva ideakirjallisuus on osoittautunut elinvoimaiseksi, joten
ehkä kirjailija kolkuttelikin postmodernismin ovia?
Martti
Anhavan Dostojevskin
tyyliä ja ihmiskäsitystä harjaava teksti on kokoelman parhaita.
Dostojevskin imu ei perustu kielellisiin tehoihin. Sisäisen maailman
horjahduksia sameana vellova kerronta ilmaisee murhaavasti.
Liioittelun, adjektiivivyöryn ja monisanaisuuden voi tulkita sanojen
ilmaisukykyä, itse kieltä koskevaksi epäluottamukseksi.
Kenties
Dostojevski onkin kirjallisuuden suuria melankolikkoja, joka
heijastelee todellisuuden ja sanojen välillä kumisevaa kuilua?
Nabokov kääntyilee haudassaan, kun kiinnostus Dostojevskiin jatkuu
postmodernin jälkeisenä aikakautena.
Ville
Ropponen
Kritiikki
on ilmestynyt Parnassossa 3/2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti