Millainen oli
valkokaartilaisten sisällissota 1918 punaisia vastaan? Anneli Kannon
romaanissa Lahtarit joukko pohjalaisia kulkee taisteluissa
Vaasasta Viipuriin. Taidokkaan romaanin pääteemaksi nousee
valkoinen terrori.
Ville Ropponen
Sisällissota ei ole
uusi aihe, mutta sen valkoista osapuolta ei ole juuri kuvattu
1920-1930-lukujen ”vapaussotakirjallisuuden” jälkeen. Sillanpään
Hurskas kurjuus (1919) tai Kössi Kaatran
Punaiset ja valkoiset (1919) toki löivät mukaan sävyjä. Väinö
Linnan Täällä
pohjan tähden alla (1959-1962) siirsi luupin hävinneiden
näkökulmaan. Linnan linjoilla monet kirjailijat Merestä Tuuriin
ja Landeriin ovat kertoneet pääasiassa punaisten
kohtaloista.
Romaani on
eräänlainen sisarteos Kannon aiemmalle romaanille Veriruusut
(2008), joka kuvaa punaisia naiskaartilaisia. Lahtareissa Kanto
käyttelee pohjalaisia murteita yhtä hyvin kuin Antti
Tuuri
Talvisota-romaanissa
(1984). Verisistä tapahtumista huolimatta teoksessa on
huumoriakin. Romaani piirtää myös punaisista pikakuvan, ja
punaista terroria sivuutaan.
Kannon teos liittyy
nykyiseen historiallisen romaanin buumiin. Se on kansainvälinen
trendi, jossa fiktio perustetaan tarkasti tositapahtumille. Laaja
taustatyö näkyy. Kirjailija hyödyntää nuoren polven
historiantutkimusta, jossa sisällissotaa on käsitelty kriittisesti.
Valkoinen terrori on räiskähtänyt esiin, kun sitä vuosikymmeniä
peiteltiin ja kaunisteltiin.
Aihe on järeä:
väkilukuun suhteutettuna Suomessa tapettiin teloituksissa ja
vankileireillä 1918 enemmän ihmisiä kuin Stalinin suuressa
terrorissa 1937-1938; vankileirien kuolleisuusprosentti oli isompi
kuin natsien keskitysleireillä. Puhdistukset olivat valtaosin
suunniteltuja.
Eripurainen
valkoinen kuoro
Kannon romaanissa ei
ole kysymys vain historian elävöittämisestä, vaikka joku voisi
sellaistakin epäillä. Teoksessa hyödynnetään nykyproosassa
yleistä näkökulmatekniikkaa. Kahdeksan
keskushenkilön lisäksi sivuhenkilöitä vilisee. Pienistä
jäykkyyksistä huolimatta Kanto onnistuu lataamaan kuhunkin ääneen
särmää. Mukaan hän yhdistelee historiallisia dokumentteja,
päiväkäskyjä, sanomalehtijuttuja, muisteluksia.
Eri näkökulmat
luovat romaaniin ristivalotusta ja asettavat toisensa kriittiseen tai
huvittavaan valoon: osa henkilöistä kuvaa tapahtumia hyvinkin
väritetysti. Syntyy eripurainen kuoro, josta yksittäiset äänet
nousevat välillä etualalle.
Terävänä esiin
piirtyy muonittajaksi sotaan lähtenyt Helena, joka toimii myös
arkuttajana, kuulustelujen kirjurina ja sensorina vankileirillä.
Romaanissa on muitakin vahvoja naishahmoja ja yleensä feministinen
viritys.
Suojeluskuntalainen
Ketoluoma kehittelee Lauri ”Tahko” Pihkalan tyylisiä
nationalistisia rotuoppeja oikeuttamaan valkoisen armeijan toimia.
Konekiväärimasinisti Friis tuo muistumia Vihtori Kosolasta.
Jääkäri Ylivalli on traagisempi hahmo, joka uskoo isänmaahan,
mutta kansalaissodan lihamyllyn jälkeen tilalle astuvat pettymys ja
katumus.
Jääkäreitä
elähdyttää nationalismi ja usko Saksaan. Pohjalaiset talonpojat
ovat usein körttiläisiä ja luottavat asiansa oikeuteen, varsinkin
kun sanotaan lähdettämän ”punaryssiä” vastaan. Yllättäen
vastassa on suomalaisia. Tampereen taisteluissa kaduilla makaa
ruumiita, talot palavat. Juopuneet valkokaartilaiset sekoilevat ja
ahdistelevat naisia.
Sattuman kauppaa
Marko Tapio kuvaa
romaanissa Arktinen Hysteria (1967-1968) sisällissodan
osapuolten aatteettomuutta ja nihilismiä. Kannon tulkinta ei ole
nihilistinen, vaikka hänelläkin sota näyttäytyy pääasiassa
taisteluna vallasta. Molempien puolten johtajia kuvataan
satiirisesti. Tavallinen kansa kärsii, eikä välttämättä pidä
kummastakaan osapuolesta.
Kanto esittää
sodan katastrofina, johon monet tapahtumien käynnistyttyä
ajautuvat. Suojeluskuntalainenkin ajattelee miten sattumaa on, ettei
hän kulje punakaartissa.
Lahtarien
loppuosan tapahtumat ovat todella raakoja, vaikka Kanto kuvaa
terroria tyylikkäästi: teloituksia, raiskauksia, ”venäläisten”
etnistä joukkomurhaa Viipurissa, Hennalan leirihelvettiä.
Veriruusuissa
henkilöt löytävät voimaa
rakkaudesta. Lahtareissa ihmissuhteet epäonnistuvat
tai vaipuvat merkityksettömiksi. Sodan kauhut sammuttavat intohimon
ja aatteiden palon. Voittajatkaan eivät selviydy vauriotta. Jääkäri
Ylivallista tuntuu, että voittajia ovat vain valkoisten taustalla
piilevät rahamiehet. ”Vapaussodan” voittajat ovat myyneet Suomen
Saksan vasalliksi.
Lahtarien ihmisiä
heittelevät kollektiiviset voimat, he kulkevat sodan huumassa, eikä
yksikään voi pyristäytyä irti aikakauden kymestä.
Anneli Kanto:
Lahtarit. 389 s. Gummerus. 2017.
Kritiikki on
julkaistu Kansan Uutisten Viikkolehdessä 10. 3. 2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti