Ville Ropponen
Roman Sentšin:
Jeltyševit,
erään perheen rappio.
Suomentanut
Kirsti Era. Jälkisanat Sanna Turoma.
Into
2015. Romaani, 285 s.
Roman
Sentšinin
(s.1971) Jeltyševit
on venäläisen uuden realismin merkkiteokseksi sanottu romaani
erään perheen ja yhteiskuntaluokan perikadosta.
Uusi
realismi syntyi 2000-luvulla vastareaktiona perestroikan jälkeisen
kirjallisuuden, venäläisen postmodernismin, ylitsepursuaviin
kirjallisiin kokeiluihin. Uuden realismin teoreetikkonakin tunnettu
Sentšin on määritellyt
tyylisuunnassa keskeisiksi dokumentaarisen otteen tai naturalismin,
tyylikokeilujen puutteen, lakonisen kielen ja vähäeleisen juonen.
Uusiksi
realisteiksi on määritelty joukko 30-40-vuotiaita kirjailijoita,
jotka ovat eläneet varhaisaikuisuutensa Neuvostoliiton hajoamisen ja
Venäjän 1990-luvun sekasorron vuosina. Uudet realistit kuvaavat
usein ihmisiä, joiden on neuvostolähtökohdista vaikea siirtyä
elämään kapitalistisessa nollasummapelissä, kun yhteiskunnan
turvaverkot ovat ohuet. Sentšinin
lisäksi yksi tunnetuimpia uusia realisteja on Zahar Prilepin.
Uuden
realismin voi asettaa myös osaksi nykyistä kansainvälistä
virtausta, jossa dokumentaarisuus on noussut kirjallisuudessa ja
muissakin taiteissa aiempaa tärkeämpään asemaan.
Nikolai
Jeltyšev
on humalaisten selviämisasemalla työskentelevä miliisi, hänen
vaimonsa Valentina on työssä kirjastossa. Nuorempi poika istuu
vankilassa, vanhempi poika on jämähtänyt asumaan vanhempiensa luo.
Eletään 2000-luvun alkua venäläisessä pikkukaupungissa
Siperiassa.
Nikolai
hankkii lisätuloja putsaamalla juoppoja, mutta on tyytymätön
elämäänsä. Hän jätti väliin 1990-luvun alun tilaisuudet ryhtyä
bisnekseen, ei uskaltanut. Valentinakin tekee työtään
innottomasti. Elämä on tasapaksua.
Kun
Nikolai saa potkut miliisistä, perheen elämä luisuu alamäkeä.
Jeltyševit
joutuvat muuttamaan mökkiin vaimon synnyinkylään. Kolhoosit
on kylässä lopetettu, eikä työtä muutenkaan ole. Jeltyševit
aloittavat talon rakentamisen, mutta kesken se jää.
Valtaosa
kyläisistä on maanviljelijöitä, juoppohulluja tai entisiä
vankilakundeja. Alkoholismi, sairaudet, itsemurhat, taikauskoisuus,
kieroilu ja väkivalta rehottavat.
Jeltyševien
poika Artjom jatkaa ajelehtimistaan kylässä. Hän tekee paikallisen
tytön raskaaksi ja joutuu naimisiin. Avioliitto ei suju, ja Artjom
muuttaa kaupunkiin. Hän työskentelee hanttihommissa rakennuksilla
keskiaasialaisten vierastyöläisten kanssa.
Lopulta
Jeltyševit
alkavat trokata laitonta viinaa ja juoda sitä itsekin yhä enemmän.
Ärsyyntyminen, pohjaton apatia ja pian myös väkivalta nostavat
päätään. Elämän perusturvallisuuden ja taloudellisen pohjan
pettäessä myös moraali hupenee.
Ilmestyessään
vuonna 2009 Venäjällä Jeltyševit
aiheutti
myrskyisää keskustelua. Romaani päätyi usean
kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi ja sai kiittäviä arvosteluja,
mutta sitä myös vieroksuttiin.
Osassa
kritiikeistä kirjailijaa syytettiin negatiivisuudesta ja jopa
”sosialistisen realismin revanššista”.
Jo aiemmin uusien realistien on väitetty kosiskelevan suurta
yleisöä, joka on sisäistänyt sosialistisen realismin estetiikan.
Viittaukset
sosialistiseen realismiin eivät ole tuulesta temmattuja. Sentšin
on itsekin puhunut vaikutteistaan 1970-luvun ”maaseutuprosaisteilta”,
kuten Valentin
Rasputinilta ja Vasili
Šukšinilta.
Näistä poiketen Sentšin
ei idealisoi tavallisia ihmisiä, vaan kuvaus on eleetöntä.
Sentšiniä
on myös syytetty Tšehovin
tapaisesta tunteettomuudesta Venäjän maaseutua kohtaan. Vaikutteita
Tšehovilta
epäilemättä löytyy, mutta huumoria Sentšinillä
ei ole.
Sentšin
kuvaa tympeähköjä henkilöitään myötäeläen. Jeltyševit
on kunnianhimoinen kuvaus siitä millaista elämä siperialaisessa
kylässä todella voi olla. Romaania lukee myös Jeltyševien
selviytymistarinana, vaikka lopputuleman aavistaa jo alussa. Pienet
myönteiset hetket kirkastuvat tarinan mustuudessa.
Uudet
realistit ovat usein maininneet kirjallisina lähtökohtinaan
Ljudmila Petruševskajan
karut neuvostoarjen kuvaukset ja Sergei
Dovlatovin kevyen
todellisuudentajuisen proosan. Sentšin
itse ihailee lisäksi Leonid
Andrejevia.
Jeltyševeissä
Andrejevin vaikutus tuntuu selvästi. Eniten tulevat mieleen
Andrejevin sosiaalikriittiset tarinat. Kohtauksessa, jossa Nikolai
lähtee kuskaamaan pirtuun kuollutta, tönköksi jäätynyttä
naapuriaan kaupunkiin, välähtää myös ekspressionismi. Auton
takapenkille ahdettu ruumis tuntuu tuijottavan syyttävästi.
Konkreettiset yksityiskohdat näyttäytyvät romaanissa usein
metaforina: ”ikkunalaudalla taimet tukahduttivat toisiaan”.
Jeltyševit
on perhekronikka, joten vertauskohteita löytyy myös venäläisestä
klassisesta realismista. Romaani ei niinkään muistuta 1800-luvun
loppupuolen psykologista realismia, jossa keskeistä on ihmisen
moraalinen kamppailu. Enemmän tulee mieleen 1800-luvun alun
venäläinen realismi, joka ranskalaisten esikuvien mukaan kuvasi
usein dokumentaarisesti suurkaupunkien kurjuutta.
Kirsti
Era on suomentanut
romaanin erinomaisesti. Sanna
Turoman asiantuntevat
jälkisanat valaisevat romaanin taustoja.
Yhteiskunnallinen
taso nousee Jeltyševien
päähenkilöistä,
jotka ovat vahvasti symbolisia. Miliisinä Nikolai edustaa lakia- ja
järjestystä, mutta myös väkivaltaa ja korruptiota.
Kirjastonhoitaja Valentina edustaa sivistyksen, koulutuksen ja
korkeakulttuurin merkitystä neuvostoyhteiskunnassa ja venäläisessä
kulttuurissa. Heidän poikansa Artjom on seuraavan sukupolven
lopputulema. Hän on opiskellut humanistisia aineita, mutta ei pysty
ponnistelemaan menestyäkseen. Artjom haluaisi ilman vaivannäköä
saman elintason kuin lapsuudessaan.
Jeltyševien
syöksykierre kaupungista maaseudulle on samalla neuvostoperäisen
keskiluokan luisu modernisaatiota edeltävään agraariyhteisöön ja
keräilytalouteen. Tärkeässä kohtauksessa korostuu häpeä:
Valentina joutuu nöyryytetyksi kaupungin torilla, jonne hän menee
myymään marjoja ja törmää entiseen työtoveriin.
Romaani
on yhteiskuntakriittinen, mutta ei yksioikoisen poliittinen.
Selkeimmin poliittisessa kohtauksessa Valentina kuulee
paikallisjunassa radiosta nuoren presidentin patrioottisen puheen.
Seuraava kohtaus Valentinan saapumisesta kylään, toivottomuuden
keskelle, asettaa puheen satiiriseen valoon.
Nostalgiaa
neuvostoaikoja kohtaan romaanista ei löydä. Pikemminkin Sentšin
kritisoi neuvostomentaliteettiin juuttuneiden ihmisten passiivisuutta
ja kohtaloon alistumista. Jo ennen perheen alamäkeä Nikolaita
kuvataan: ”hän oli elänyt aina jotenkin olosuhteiden pakosta, ei
huvikseen”.
Jeltyševit
kertoo jälkisosialistisen yhteiskunnan väliinputoajista. Tarina
turvaverkkojen pettämisestä elämässä on silti universaali. Rajut
yhteiskunnalliset muutokset, yhteisöjen hajoaminen ja keskiluokan
kurjistuminen ovat lisäksi globaaleja teemoja, jotka koskettavat
enemmän tai vähemmän myös suomalaisia.
Kritiikki
on ilmestynyt Parnassossa 3/2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti