Poliittinen muutos sähköisti kolme
entistä neuvostotasavaltaa vuosituhannen alussa. Georgiassa tapahtui
Ruusuvallankumous 2003, Ukrainassa Oranssi vallankumous 2004 ja
Kirgisiassa Tulppaanivallankumous 2005. Vuosikymmen myöhemmin alkaa
olla mahdollisuus arvioida, kuinka todellisia parannuksia
”värivallankumoukset” saivat aikaan.
Odotukset pikamarssista toimivaan
demokratiaan olivat varsinkin länsimaissa korkealla, mutta
edistyminen on ollut kivikkoista. Reportaasikirjassaan Kuinka
kallis vapaus Anna-Lena Laurén arvioi uudistusten
onnistumista.
Diktatuurin perinnön lisäksi entiset
neuvostomaat ovat saaneet painia epävakauden, korruption ja
talousongelmien kanssa. Kaikissa kolmessa maassa on noussut esiin
yksiniittinen nationalismi.
Georgiassa presidentti Mikheil
Saakašvilia on kiitetty poliisin puhdistamista, valtion
vahvistamisesta ja korruption vähentämisestä. Vallan keskittyminen
sen sijaan aiheutti huolta jo vuosia sitten. Georgian oppositiossa ja
osassa älymystöä oltiin myös sitä mieltä, että Saakašvili
meni Venäjän ansaan hyökätessään separatistiselle alueelle
Etelä-Ossetiaan 2008.
Ukrainan presidenttinä 2005–2010
toimineen Viktor Juštšenkon epäonnistuminen on
selkeämpi. Oranssi vallankumous tuotteistettiin, ja oranssit
aktivistit uivat mukaan hallintoon kahmiakseen etuja. Kumous vesittyi
korruptioon sekä uudistusten näennäisyyteen. Käydessäni syksyllä
2008 Krimillä tuli selväksi, ettei Juštšenkon politiikka
vakuuttanut Ukrainan vähemmistöjä.
Kirgisia on Keski-Aasiassa eräänlainen
demokraattinen poikkeus. Laurénin mukaan perusongelmat – korruptio
ja heikko keskusvalta – eivät silti ole poistuneet. Kirgisian
hallitus reagoi vain vaillinaisesti, kun Ošin alueella puhkesi
etnisiä taisteluja 2010.
Vallankumoukset vaikuttivat myös
maiden ulkosuhteisiin. Georgia heilahti Yhdysvaltain liittolaiseksi,
mutta on nyt palaamassa tasapainottelemaan Venäjän ja lännen
välille. Ukraina on nojannut välillä EU:hun, mutta useammin
Venäjään. Kirgisialla on ollut sijaintinsa takia läheisin side
Venäjään.
Laurén on kriittinen Georgian
pääministerinä runsaan vuoden vaikuttanutta miljardööri Bidzina
Ivanišvilia kohtaan. Ivanišvili vetäytyi syksyllä 2013 ja
luovutti pääministerin viran oman Georgialainen unelma -puolueensa
Irakli Garibašvilille. Maan presidentiksi
valittiin syksyllä 2013 toinen Ivanišvilin puoluetoveri, Giorgi
Margvelašvili. Henkilövaihdoksista huolimatta Ivanišvililla
säilyy siis vahva asema.
Juštšenkon jälkeen Ukrainan
presidentiksi noussut, autoritaarinen Viktor Janukovitš
joutui vaikeuksiin, kun selän kääntäminen EU:lle johti laajoihin
mielenosoituksiin Kiovassa. Mutta mitkä ovat vaihtoehdot?
”Kaasuprinsessana” tunnettu nykyinen poliittinen vanki Julia
Timošenko tuskin olisi parempi presidentti. Janukovitšin
piirit saattavat taloussyistä olla jopa EU-myönteisempiä kuin
enemmän idänkauppaan nojaavat Timošenkon piirit. EU:n vaatimat
oikeusvaltio, demokratia ja poliittisten vankien vapautus eivät
kuitenkaan ole Janukovitšin mieleen.
Ukrainan oppositiosta voi nousta uusia
johtajia, kuten nyrkkeilijä Vitali Klitško, mutta on
epäselvää, miten pitkälle hänen kannatuksensa riittää. Oranssi
vallankumous näytti ukrainalaisille ainakin sen, että he voivat
vaihtaa johtajiaan.
Kaikkialla entisessä Neuvostoliitossa
politiikka näyttää kytkeytyvän persoonallisuuksiin pikemmin kuin
poliittisiin aatteisiin. Lisäksi demokratisoituminen on sidoksissa
talouspolitiikkaan, kuten tuloerojen kaventumiseen – seikka jota
Laurén ei koskettele. Ilman tarpeeksi laajaa keskiluokkaa tuskin voi
syntyä useita vahvoja eturyhmiä eli perustaa, josta
monipuoluejärjestelmä ja oikeusvaltio versovat.
Anna-Lena Laurén: Kuinka kallis
vapaus (Teos 2013)
Ville Ropponen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja
tietokirjailija.
Kirjatutka on ilmestynyt Ulkopolitiikka-lehdessä 1/2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti