Emmanuel Carrére: Limonov
Ville Ropponen
Kritiikki on
ilmestynyt myös Parnassossa 3/2013.
Suomentanut Kristina Haataja
Dokumenttiromaani
Like 2013, 392 s.
Venäläisen kulttikirjailijan,
skandalistin, sotaturistin ja kansallisbolševikin Eduard Limonovin (
Savenko, s. 1943) menneisyys on sellainen sekoitus myrskyä ja
mylväystä, että kenen tahansa elämänkerturin luulisi itkevän
onnesta. ”Venäläiseksi Jack Kerouaciksi” kutsuttuun hahmoon on
tarttunut Emmanuel Carrére ja pyöräyttänyt dokumenttiromaanin.
Niitä hän on tehnyt esimerkiksi tieteiskirjailija Philip K.
Dickistä ja murhaaja Jean-Claude Romandista (suom. Valhe,
2000). Limonov jatkaa tavallaan Carréren perustematiikkaa,
minuuden häilyvyyden sekä toden ja epätoden pohdintaa.
Pureutuessaan lähiaikojen poliittisiin
kysymyksiin Carrére liikkuu lisäksi samoilla vesillä kuin modernin
dokumenttiromaanin pioneerit, Truman Capote, Norman Mailer ja Hunter
S. Thompson. Fakta-aineistoa, sitaatteja, haastatteluja ja
kokemuksia, yhdistetään fiktion keinoihin ja kuvitteelliseen
materiaaliin. Vahva suhde nykypäivään poikkeaa esimerkiksi
suomalaisista dokumenttiromaaneista, joita on pääasiassa rakenneltu
kaukaisemman menneisyyden pohjalta.
Aineistostaan Carrére rakentaa
kronologisen kertomuksen ”metafyysisestä kapinallisesta”, joka
pulpahtaa aina pinnalle potkimaan tutkainta vastaan. Samalla teos
tarjoilee lyhyen historiakurssin Venäjän viime vuosikymmenistä.
Tyyppinä Limonov muistuttaa
hieman amerikkalaisdekkaristi James Ellroyta – hänellä on
radikaali elämä, mutta taantumukselliset mielipiteet. NKVD-upseerin
poika muutti 1970-luvulla Neuvostoliitosta Yhdysvaltoihin, järkytti
venäläisiä emigranttipiirejä kerettiläisillä jutuillaan ja
kohuromaaneillaan sekä seikkaili Jugoslavian hajoamissodissa ja
uuden Venäjän syntyvaahdossa. Sittemmin hän tuli tunnetuksi
nationalistisia näkemyksiä laukovana vastakulttuuriäijänä, joka
ihailee bolševismia, mutta vastustaa Putinia.
Toisin kuin dokumenttiromaanin
klassikot Limonov rakentuu melko vähän haastattelujen ja
kokemusten pohjalle. Päähenkilöä on toki lyhyesti haastateltu.
Samoin kansallisbolševikkikirjailija Zahar Prilepiniä.
Pääasiallisesti Carrére tuntuu ammentavan aineistoa Limonovin
romaaneista, jotka ovat kaikki omaelämänkerrallisia. Mutta on
niissä myös fantasiaa ja spekulatiivisia elementtejä.
On ehkä hieman ongelmallista, että
Carrére lukee Limonovin romaaneja autenttisina dokumentteina
kirjailijan elämästä. Kenties hän haluaa sanoa, että elämä on
aina kerrottua, eikä faktaa ja fiktiota voi erottaa. Limonov on
kirjailija, jonka tuotantoa on hankala ajatella ilman ulkokirjallisia
tekijöitä, vaikka viime vuosina häntä on alettu arvostaa
laajemmin myös puhtaasti kirjailijana. Legendojen toisteleminen ja
faktan ja fiktion välisen jännitteen sivuuttaminen ei silti paranna
Carréren teosta, vaikka saattaa lisätä romaanin kaupallista
potentiaalia.
Kertomuksessa on toki väriä ja
vauhtia. Romaani kaahaa Ukrainan maaseudulta Harkovaan, Moskovaan ja
New Yorkiin. Carrére iskee tarinaa: Limonov nuorisorikollisena,
yrittämässä itsemurhaa, mielisairaalassa, hanttitöissä,
juoppoputkessa, Limonov underground-runoilijana, sängyssä naisten
kanssa, pokaamassa miehiä New Yorkin puistoissa. Yhteenkään
päähenkilön elämänvaiheeseen ei kuitenkaan keskitytä kunnolla,
eikä niistä pyritä löytämään laajempia merkityksiä.
Kirjailijantyöstä dokumenttiromaani
ei kerro paljon mitään. Miksi Carrére sitten haluaa kertoa
meille Limonovista? Ranskalaiskirjailija etsii suurta kertomusta:
hänestä Limonovin elämä kuvaa meidän kaikkien elämää toisen
maailmansodan jälkeen. Mistä oikein on kysymys?
Ehkä vastaus löytyy siitä miten
Carrére on kirjoittanut itsensä mukaan teokseen? Hän näyttäytyy
Limonovin vastakohtana, länsimaisena oikeistoliberaalina älykkönä,
ja sellaisilla on tietenkin tylsä ja merkityksetön elämä. Limonov
sen sijaan vaikuttaa siellä ”missä historia tapahtuu”, Carrére
hehkuttaa.
Esimerkiksi 1990-luvun alussa Limonov
painui Jugoslaviaan hillumaan serbijoukkojen mukaan. Tunnetussa BBC:n
TV-dokumentissa hän ampuu konekiväärillä piiritettyyn Sarajevoon.
Sittemmin hän soti sissinä Krajinassa, samoilla seuduilla kuin
suomalainen arkkitehti ja palkkasotilas Marco Casagrande, joka
julkaisi sotatripistään muisteluksen Mostarin tien liftarit
(1997).
Teoksen kiinnostavinta antia
ovat Limonovin Venäjälle paluun vuodet. Hän on mukana Moskovan
syksyssä 1993, kun kommunistivetoinen parlamentti haastaa
presidentti Jeltsinin. Kapina kukistetaan raa’asti, ja
katukahakassa Limonov haavoittuu miliisin luodista.
Hämyisen eurasianistifilosofi Duginin
kanssa Limonov perustaa Kansallisbolševistisen puolueen, joka
flirttailee fasismille, kommunismille ja äärinationalismille.
Samalla kansallisbolševikeista eli natsboleista
tulee venäläistä vastakulttuuria, liike jonka railakas
suora toiminta innostaa yhä Putinin pikkupakkasessa.
Poliittisena liikkeenä natsbolit
on täynnä ristiriitoja. Joka tapauksessa puolue on tarjonnut
purkautumistien tyytymättömälle nuorisolle ja haastanut Kremlin
yhä autoritaarisemmaksi käyvän vallan. Rauhanomaisesti toimineen
puolueen merkityksestä kertoo sekin, että sen tukahduttamiseen on
käytetty runsaasti väkivaltaa. Puolue sinnittelee edelleen, nykyään
nimellä Toinen Venäjä. Carrére kuvaa kiinnostavasti Limonovia
vastaan nostettua oikeusjuttua ja kirjailijan vankila-aikaa
2001–2003. Tuolloin kauhukakarasta tulee profeetta: hän jakaa
saman venäläisen kirjailijakohtalon kuin Dostojevski ja
Solženitsyn.
Limonovissa on
kiehtovia anekdootteja, mutta myös asiavirheitä. Carréren jotkut
kannanotot oudoksuttavat, kuten Putinin kutsuminen ”suureksi
valtiomieheksi”. Kirjassa vilisee väärin kirjoitettuja venäjän
sanoja, ja venäläiset nimet on translitteroitu ranskalaisittain.
Nämä pikkuvirheet eivät haittaisi, jos Carrére saisi Limonovista
irti muutakin kuin mediaseksikkään elämäntarinan. Päähenkilön
pinnan alle ei kuitenkaan päästä, eikä Limonovin elämän
paradokseista saada kovin paljoa irti.
Kiinnostavampaa kuin lukea Limonovin
edesottamuksista olisi se, että häneltä viimein suomennettaisiin
kokonainen teos.
Entä mitä Limonov kertoo
elämästämme toisen maailmansodan jälkeen? Ehkä se kuvaa
vieraantuneen intellektuellin vaeltelua poliittisten ja taiteellisten
herätteiden pyörteissä? Vai onko se tarina narsismista ja elämän
muuttumisesta julkisuuden tavoitteluksi? Olemmeko lopulta saapuneet
maailmaan, jossa maailmankatsomuksilla ei ole enää merkitystä,
ainoastaan ”hyvällä tarinalla”, ja sillä sähköllä, jonka se
yleisöstä irrottaa? Tämä jälkimaku jää ainakin Carréren
teoksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti