Pienkustantamo julkaisi kauniisti kuvitetun
kokoelman kaukaisia satuja
Satuaarteita pyytävän ei aina tarvitse mennä
Grimmin veljesten tammimetsiin tai H. C. Andersenin linnanpihoille:
verkot voi heittää myös idän erämaihin. Siperian kansojen
satuja -teos esittelee yhdeksän eri turkin- tai mongolinsukuisen
kansan tarinoita kaiken ikäisille.
Ne tulevat meille vieraalta kulttuurialueelta mutta tuntuvat todistavan Euraasian satuperinteen yhteisistä juurista.
Ville Ropponen
Kirjoittajan suomensukuisia kansoja käsittelevä esseekokoelma Uralilainen ikkuna ilmestyi viime vuonna.
Siperian kansojen satuja.
Suom. Anni Lappela. Kuvitus Varpu Eronen. Idiootti. 141 s. 25 e.
Ne tulevat meille vieraalta kulttuurialueelta mutta tuntuvat todistavan Euraasian satuperinteen yhteisistä juurista.
Siperian nimi tulee turkinsukuisesta
sanasta sibir (uinuva maa). Ja unennäköä, fantasioiden
aineksia, nämä sadut ovatkin täynnä.
Niistä löytyy moraalisia opetuksia, hurjia käänteitä ja huumoria.
Taiga suhisee, porot kiitävät arolla, ja vuorilta näkyy kauas. Saduissa
sankarit, haltijat, demonit ja jumalat mittelevät voimiaan.
Sadut on valittu emeritus professori Tšuner Taksamin
(s.1931) toimittamasta venäläisestä kokoelmasta.
Suomennos kulkee pääosin melko hyvin, ja Varpu Erosen
akvarellit kuvittavat kirjaa upeasti.
Jälkisanoissa olisi saanut eri kansojen ja satujen taustatietojen
luettelun lisäksi valottaa laajemmin siperialaista satutraditiota ja sen
yhteyksiä.
Kansat, joilta sadut ovat peräisin, eivät liene
suomalaisille turhan tuttuja, vaikka joku on ehkä kuullut tuvalaisesta
kurkkulaulusta. Tuvien lisäksi jakuutit ja burjaatit ovat Siperian tärkeitä
alkuperäiskansoja.
Muut kansat, tofalarit, altailaiset, šoorit, hakassit,
dolgaanit ja kalmukit, ovat hyvin pieniä. Kansojen kulttuurissa ja
perinteisissä elinkeinoissa on samankaltaisuutta, samoin uskonnoissa,
buddhalaisuudessa ja luontouskossa.
Saduissa sosiaaliset suhteet erottuvat: rikkaat kaanit ja
köyhät metsästäjät vääntävät kättä. Selviää kuinka eri eläimet saivat ominaisuutensa, miten
havupuista tuli ikivihreitä tai miksi talvi on kesää pidempi. Kiinnostavimmassa
syntytarinassa, ”Sartakpaissa”, kerrotaan Siperian jokien ja erityisesti mahtavan
Ob-joen synty. Kielikuvat ovat usein omintakeisia, esimerkiksi aurinko on
jättimäinen säihkyvä toukka.
Väkevä luontosuhde näkyy siinäkin miten vaivatta satuhahmot
vaihtavat olomuotoa: ihmiset muuttuvat eläimiksi ja eläimet ihmisiksi.
Ihmisillä, eläimillä
ja esineillä on usein taikavoimia. Toisin kuin eurooppalaisissa saduissa eläimet
eivät ole vain palvelijoita, vaan niillä on omia pyyteitä. Itäaasialaiset
vaikutteet vilahtavat: vaatteet tehdään silkistä, shakki on tärkeä peli,
kiinalaiset taikatemput arvossaan.
Yllättäen vastaan kävelee myös tuttuja aihelmia. Jakuuttien
sadussa ”Karah-Simiriki” ilkeästä äitipuolesta ja kahdesta tyttärestä on
selvästi samaa kuin suomalaisessa kansansadussa ”Avannolla kehrääjät”. Meikäläisessäkin
perinteessä tunnettu on burjaattien sadussa ”Kaksi laukkua” tavattavat reput,
joista purkautuu joko vaurautta tai kartulla piekseviä miehiä.
Jo muinoin vallinneista kansainvälisistä yhteyksistä todistaa
lisäksi šoorien satu ”Kan-Ergekin tähdistön synty”. Se toistaa
suomalais-ugrilaistenkin kansojen tunteman myytin metsästäjästä, joka jahtaa
taivaalla sarvipäistä eläintä. Sama myytti on pohjalla Kalevalan runossa ”Hiiden hirven hiihdäntä”. Kalmukkien sadussa
”Lootus” ihana neito riutuu kuoliaaksi ennemmin kuin avioituu, vaikka kosija
lahjoittaa lootuksen kukan, buddhalaisen puhtauden symbolin. Neitsyen
kuolemassa puhtautensa tähden on samaa kuin Aino-runossa.
Ajattoman muinaisuuden lisäksi saduissa vilahtaa myös
moderni aika. Šoorien satu ”Temir-Tau - Rautavuori” kuvaa kansanuskon taittumista,
kun nykyihminen temmeltää. Metsästyksen jumala Šalyg näyttäytyy ilkeänä ja
voimattomana, ja myönteisesti kuvattu Vuorenhaltijakin joutuu väistymään, kun ihmiset
jyräävät koneineen rouhimaan metalleja.
Mutta sadut jäävät jäljelle.
Kriitiikki on
ilmestynyt 24.3. 2013 Helsingin Sanomissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti