Ville Ropponen
Erkki Vettenniemi
Solženitsyn
– Elämä ja eetos
Elämäkerta,
346 s.
Teos,
2015
Aleksander
Solženitsynista
(1918-2008) on Vankileirien saariston uudelleenjulkaisun
ansiosta keskusteltu meillä viime vuosina paljon. Myös maailmalla
hänestä on ilmestynyt tutkimuksia ja elämänkertoja.
Suomenkieliselle elämänkerralle on ollut tilausta.
Historioitsija
Erkki Vettenniemi on tarttunut tehtävään ja luotaa
kirjailijan ja toisinajattelijan elämää. Samalla Vettenniemen teos
osallistuu debattiin Solženitsynista
poleemisin äänenpainoin. Vettenniemen mukaan Solženitsynin
maailmankuvaa ei ole ymmärretty. Mutta onko kaikessa kyse vain
ymmärtämättömyydestä?
Solženitsyn
selvisi sodasta, Gulag-leireistä, syövästä ja kahdesta KGB:n
salamurhayrityksestä. Nobelin vuonna 1970 saaneen kirjailijan
elämässä ja teoksissa on sen verran ristiriitoja, ettei hän
vieläkään jätä kylmäksi.
Lähteitä
Vettenniemi on käyttänyt runsaasti, mutta kirjailijan teosten
käsittely on jäänyt vähemmälle. Syyksi Vettenniemi mainitsee
sen, ettei hän ole kirjallisuudentutkija. Elämäkerturin päämäärä
on Solženitsynin eetoksen
jäljittäminen, mitä hän toisaalta etsii myös teoksia
tulkitsemalla.
Ajoittaisesta
kankeudesta huolimatta teoksen kerronta sujuu.
Yksittäisistä
ihmisistä ehkä juuri
Solženitsyn
vaikutti eniten neuvostojärjestelmän sortumiseen. Kirjailijan
kiistattomin ansio on vaatimus neuvostovallan rikosten
kollektiivisesta käsittelystä. Sortajien ja teloittajien on
kaduttava.
Sen
jälkeen kun kirjailija oli karkotettu Neuvostoliitosta 1973, hänen
lausuntonsa ja teoksensa herättivät ärtymystä myös lännessä.
Sittemmin monet ovat tuominneet kirjailijan patakonservatiiviksi,
äärinationalistiksi ja antisemiitiksi.
Kirjailijana Solženitsyn syntyi Gulagissa. Ajan oloissa Solženitsynin tuomio oli lievä, 8 vuotta, mutta riitti siinä kitumista. Solženitsyn joutui taipumaan jopa ilmiantajaksi. Tästä kaikesta kehkeytyi kirjallisuuden materiaalia.
Entinen
kommunisti käsitti, että Stalinin
lisäksi myös Lenin
ja koko neuvostojärjestelmä oli mätä. Solženitsynista
tuli kristitty ja antikommunisti. Hän tunsi elävänsä, jotta voisi
kirjata ylös kansan onnettomuuden ja kutsua katumukseen.
Kuten
eräänlainen edeltäjänsä Dostojevski
– josta samoin tuli kristitty vankileirillä – Solženitsyn
mielsi kärsimyksen jalostavana voimana. Solženitsynin
kirjallinen tyyli, jossa kaivataan moraalista eetosta on lähempänä
vanhaa Tolstoita.
Vapautumisen
jälkeen
Solženitsynin
esikoisromaani Ivan Denisovitšin
päivä ilmestyi
Hruštšovin
erikoisluvalla vuonna 1962. Siihen julkaisut Neuvostoliitossa
tyssäsivät. Jo 1965 KGB
salakuunteli kirjailijaa ja takavarikoi hänen käsikirjoituksiaan.
Kaikkea KGB ei löytänyt: Solženitsyn
piilotteli romaaniensa aineistoa ja Gulagin todistajien lausuntoja
ympäri Venäjää – tämän kuvaus on elämänkerran
kiinnostavinta antia.
Vankileirien
saariston
käsikirjoitus syntyi piilopirtissä Virossa. Se on yhä
Solženitsynin
tärkein teos, viiltävä dokumenttiromaani Gulagista, jota voi lukea
myös Danten
Helvetin
modernina versiona tai eepoksena syntiinlankeemuksesta ja sovituksen
tarpeesta.
KGB
painosti ja mustamaalasi kirjailijaa. Mutta mikään ei saanut
Solženitsynia
lopettamaan Kremlin herrojen arvostelua; lisäksi hän julkaisi
tamizdatina lännessä. Lopulta kirjailija karkotettiin
Neuvostoliitosta. Hän muutti Keski-Euroopan kautta Yhdysvaltoihin.
Pakkoemigraatiossa
Solženitsynista tuli
julistusten antaja. Hän vastusti suurvaltaleirien liennytystä ja
tuomitsi lännen yhteiskunnan ”moraalisesti rappeutuneena”.
Ronald
Reagan ja Margaret Thatcher kannattivat kirjailijaa.
Samoin tekee elämänkerturi. Teokseen syntyy tyhjäkäyntiä, kun
jaaritellaan pitkällisesti pääseekö kirjailija Valkoisen talon
vieraaksi vai ei.
Solženitsyn
palasi Venäjälle vuonna 1994. Kirjailija oli 1990-luvulla kova
”rosvokapitalismin” ja vallanpitäjien kriitikko, joka kieltäytyi
kahdesti Jeltsinin
myöntämästä kirjallisuuspalkinnosta. Putinin
aikaan 2000-luvulla hänen kritiikkinsä tylsyi. Hän tapasi Putinin
kahdesti ja otti tältä vastaan myös kirjallisuuspalkinnon.
Elämäkerturi
uhraa paljon sivuja sen todisteluun, ettei Solženitsyn
niin kauhean konservatiivinen ollut, ei myöskään oikeasti
yltiöisänmaallinen tai antisemiitti. Tällainen kuva on Vetteniemen
mukaan median rakentama.
Solženitsynin
ennusteli jo vuonna 1965 neuvostoimperiumin hajoamista ja
neuvostotasavaltojen itsenäistymistä, Vettenniemi muistuttaa.
Kirjeessä
Neuvostoliiton johtajille
(1975) kirjailija kaipasi kansallismielisyyttä ja vieroksui
demokratiaa. Hänestä sille oli Venäjällä liian lyhyet perinteet.
Siirtymäkaudeksi Solženitsynin
suositteli ”kevennettyä autokratiaa”.
Solženitsyn
pani bolševismin
pitkälti ”ulkomaalaisuuden” syyksi. Hän korosti venäläisten
kärsineen neuvostosorrosta enemmän kuin muut ja suositti katumusta
kaikille neuvostokansoille, ei vain venäläisille. Tässä on perää
sen verran, että nykymaailmassa neuvostosorto on monessa entisessä
neuvostotasavallassa sälytetty vain venäläisten kannettavaksi.
Punainen
pyörä -romaanissa
(1971-1991) Solženitsyn
päättelee, että Venäjän kohtalon sinetöi jo maaliskuun 1917
vallankumous. Hölläkätiset ja taitamattomat demokraatit avasivat
hänestä portit bolševismille.
Hän syyttää myös Venäjän intelligentsiaa kumousoppien
ihailusta. Ratkaisuna olisi jälleen ollut ”kevennetty autokratia”,
jonka kautta tsaarinvalta olisi taipunut demokratiaksi. Solženitsynin
näkemykset vaikuttavat melko samoilta kuin venäläisten
valkoemigranttien 1920- ja 1930-luvuilla.
Mutta
milloin ja miten ”kevennetty autokratia” loppuu? Siihen
kirjailija ei kunnolla vastannut.
Solženitsyn
oli esteettisesti konservatiivi. Kirjailija tuomitsi postmodernismin,
kuten oli tuominnut sosialistisen realismin. Silti: Solženitsynin
proosa on klassismissaan tavallaan melko lähellä sosialistista
realismia.
Vettenniemi
korostaa neuvostojärjestelmän ateismia, mutta ei käsittele sitä
miten kommunismissa oli lopulta paljon samaa kuin jyrkässä
uskonnollisuudessa.
Entä
onko se uskottava väite, että kaikki Solženitsynin
arvostelijat ovat väärässä? Vettenniemi syyttää kirjailijan
suomalaisia tulkitsijoita nimeltä mainiten ymmärtämättömyydestä.
Esimerkiksi Martti Anhava ja Jukka Mallinen ovat lähes
mustamaalanneet kirjailijaa, ja tämä johtuu lähinnä KGB:n
disinformaatiosta, joka jatkoi elämäänsä lännessä. Timo
Vihavainen taas saa kiitosta Solženitsynin
tajuamisesta.
Kyse
on tietenkin erilaisista maailmankuvista, läntisen liberalismin ja
venäläisen uskonnollispohjaisen maailmankuvan ristiriidasta.
Erilaiset tulkinnat ovat kiinnostavia, mutta tarvitseeko
elämäkerturin olla kaikesta kohteensa kanssa samaa mieltä? Hieman
kriittisempi ote ei olisi elämäkertaa pahentanut, vaikka on
käsitettävää, että Vettenniemi näkee ristiriitaisesti
ymmärretyn kirjailijan tarvitsevan puolustuspuhetta.
Kritiikki on julkaistu myös Parnassossa 2/2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti