Ville Ropponen
Vuosikymmenien
ongelmien jälkeen Aral-järvi on elpymässä. Kazakstanin puoleinen
järven pohjoisosa luultavasti selviää. Kuivuneen järvenpohjan
laivanraadot on myyty romuraudaksi Kiinaan.
Nelivetoinen
neuvostovalmisteinen UAZ-pakettiauto hyppii ja tärisee. Olo on
kuin veneessä laineilla, mutta Aral-järven vanhalla pohjalla ei
vettä näy. Autiomaaksi taittuvaa tasankoa täplittävät kamelien
katraat. Kaukana siintävät vuoret. Etsimme Aral-järveä väylällä,
joka on ensin kuoppainen kylätie, lopulta enää pyöränjäljet
erämaassa.
Aral-järven veden
katoaminen tässä laajuudessa mykistää. Lisää ihmetystä seuraa,
kun kuljettajamme Rinat jarruttaa Žalanašin
kylän liepeillä niin sanotulla laivojen hautausmaalla.
Ruostuneet laivanrungot makaavat autiomaassa kuin dinosaurusten luut. Hiekassa voi erottaa kaikkiaan neljän laivan osasia. Kameliparvi on hakeutunut suojaan auringolta isoimman hylyn alle.
– Vuosikymmen
sitten laivoja oli vielä 11, nyt seitsemän osat on ehditty myydä
romuraudaksi Kiinaan, tietää Rinat.
Kalastuskeskus
kuihtui varjoksi entisestä
Ennen
virkeä ja väkirikas kalastuskeskus Aralsk on Aral-järven
kuivuttua enää varjo entisestään. Syrjään jääneessä
kaupungissa on 30 000 asukasta, mutta se vaikuttaa pienemmältä.
Hylätyt satamarakennelmat nostureineen törröttävät. Ruosteista
rautaa ja tyhjillään kenottavia rakennuksia on siellä täällä.
Kaduilla löntystelee lehmiä, kaksikyttyräisiä ja jokunen
kulkijakin.
Aralskin entisessä satamassa on jurtan muotoinen kuplahalli, josta kuuluu palloilulajien mäiskettä, ja pieni museo Aral-järven kohtalosta. Museon yhteydessä makaa kolme laivaa kuivalla maalla.
Sataman
jälkeen seuraa valkoiseksi kalkittuja taloja, koiran jätöksiä ja
vanhaa järven pohjaa. Mummo pitää silmällä kolmea pikku poikaa,
he ovat uimasilla notkelmassa, jossa loiskuu yhä vettä.
Kaupungin ainoa virallinen majapaikka on hiekansyömä ”hotelli Aralsk”. Vastaanottotiskillä torkkuu hahmo, joka häiriintyy herätyksestä, kun kysymme huonetta. Lähikujilta löytyy pari kauppaa, autokorjaamo ja moskeija. Muutaman kaupungista löytyvän ravintolan ruoka on hädin tuskin syömäkelpoista.
Suolamyrskyt
tuovat myrkyllistä pölyä
Kansalaisjärjestö
”Aral Tenizin” toimisto seisoo keskellä kaupunkia.
Järjestö syntyi vuonna 1998 tanskalais-kazakstanilaisen
kehityshankkeen ”Kattegatilta Aral-järvelle” seurauksena. ”Aral
Tenizi” pyrkii auttamaan seudun asukkaita, jotka kärsivät
terveysongelmista, työttömyydestä ja ympäristötuhoista.
Terveysongelmat
johtuvat puuvillapelloilla käytettyjen kemikaalien leviämisestä
tuulen mukana ja valumisesta maaperään. Kemikaalit pilaavat
pohjavedet ja hengitysilman. Kiusana ovat myös myrkylliset
suolamyrskyt. Neuvostoarmeija teki Uzbekistanin puolelle jääneellä
”Vozroždenie”
('Ylösnousemus”)-saarella kokeita biologisilla ja kemiallisilla
aseilla. Saari on nyt siivottu, mutta osa myrkyistä on ehtinyt
levitä Kazakstaniin.
”Aral Tenizi”
on tukenut paikallisia kalastajia ja kalastuskollektiiveja ostamalla
välineistöä, parantamalla infrastruktuuria, kouluttamalla ja
auttamalla perustamaan Kambala-Balyk-kalanjalostustehtaan.
– Työskentelemme
alueella 14 kylässä. Seudulla on vähintään yksi kalastaja joka
perheessä, selittää järjestön työntekijä Serik
Djusenbaev.
”Aral Tenizin”
hankkeita ovat rahoittaneet muiden muassa tanskalainen DANIDA,
Euroopan kehityspankki ja USAID.
Pato elvyttää
järven pohjoista jäännettä
Kazakstan ei yleensä
ole tunnettu kansalaisia tai ympäristöä huomioivasta politiikasta,
mutta Aral-järven eteen hallitus on toiminut. Vuonna 2005 eteläisen
ja pohjoisen Aral-järven erottavalle kannakselle valmistui Kokaralin
pato, joka estää veden karkaamisen pohjoisjärvestä eteläjärveen.
Padon ansiosta pohjoisjärven pinta nousi merkittävästi, ja veden suolapitoisuus laski. Ennen rantaviiva oli 100 km päässä Aralskista, padon valmistumisen jälkeen enää 20 km päässä.
Maailmanpankin
rahoittaman patohankkeen seuraavan osan on määrä käynnistyä ensi
vuonna. Kazakstanissa odotetaan toisen padon valmistumisen jälkeen
järven pinnan nousevan niin paljon, että vesi jälleen virtaa
Aralskin satamaan.
Ohitamme
Žalanašiin
matkalla olevan vuorobussin, joka on juuttunut hiekkaan. Žalanaš
hujahtaa ohi, kun kuljettajamme Rinat painaa UAZ:in kaasua. Matalien
puutalojen seassa kulkee huivipäisiä naisia. Kamelit nautiskelevat
ruohotupoista.
Viimein
edessä siintää vettä
Ajamme
puoli tuntia eteenpäin hieman vehreämmäksi käyvää maastoa.
Viimein edessä siintää sinistä – vettä. Ja niin saavumme
Aralin rantaan. Meren haju iskee nenään, kun pääsemme ulos
UAZ:ista - niin järvestä kuin onkin kysymys. Kaislikko aaltoilee.
Aralin ulappa on laaja, mutta vastaranta näkyy horisontissa, koska
tässä kohtaa on lahti, varsinainen avovesi on kauempana. Järvi on
aivan tyyni.
Rannan
lähellä kelluu muutama kalastusvene. Kalastajat seisovat veneessä
ja selvittelevät verkkoja. Matalassa rantavedessä kelluu kuolleita
kaloja, ehkä kalastajat ovat heittäneet ne pois.
Kuljettajamme
Rinat kahlaa veneen luo. Kalastajat antavat hänelle säkillisen
lahnoja. Säkki raahataan UAZ:in takaosaan.
Paluumatkalla
Aralskiin Rinat selittää, ettei miliisi saa nähdä kaloja. Hän
nostaa sormen huulilleen. Kyse on siis kaiketi salakalastuksesta.
Menemme suoraan Rinatin perheen talolle. Aidatulla sisäpihalla
juoksentelee lauma lapsia ja lehmiä. Rinatin vaimo istuu portailla
ja kynii kanaa. Veljensä avustuksella Rinat kantaa kalasäkin
kylmäkellariin. Pian he perkaisivat suomuja ja säilöisivät
eväkästä. Rinat käännähtää ja leviää hymyyn.
– On suuri onni, että Aral-järvi on tulossa takaisin.
Aral-järven
tuhoaminen
Vuonna 1960 Aral oli
maailman neljänneksi suurin järvi. Sen 67 000 km²
vettä kuhisivat karppia, sampea, kuhaa ja lahnaa. Väestö
järven rannoilla eli kalastuksella. Kukoistavin kalateollisuuskeskus
oli Aralsk. Sen rautatieasemalla on yhä mosaiikki, joka muistuttaa
vuodesta 1921: tuolloin Aralsk toimitti Leninin määräyksestä 14
junavaunullista kalaa Neuvostoliiton nälänhädän uhreille.
Neuvostovallan
päätöksellä Araliin laskevat virrat Syr-Darja ja Amu-Darja
johdettiin valtaosin kanaviin kastelemaan Uzbekistanin ja
Turkmenistanin puuvillaviljelmiä, ”valkoista kultaa”.
Aral-järven kuivuminen oli näin täysin odotettua, ei vahinko,
mutta neuvostoinsinöörien laskujen mukaan se kannatti. Tuloksena
oli yksi 1900-luvun pahimmista ympäristökatastrofeista.
Järven vesi laski
kolme vuosikymmentä useita kymmeniä senttejä vuodessa. Aralin
pienentyessä sen suolapitoisuus nousi rajusti. Makeanveden kalalajit
kuolivat. Tilalle istutettiin 1970-luvulla Asovanmeren kampelaa,
mutta se piti seudun kalatalouden vain juuri ja juuri hengissä.
Aral hajosi 1990-luvulla kahteen osaan, eteläiseen ja pohjoiseen järveen, jotka sijoittuvat Uzbekistanin ja Kazakstanin alueelle. Vuonna 2004 Aral-järvi oli enää 17 000 km² laajuinen eli noin neljäsosa alkuperäisestä koostaan.
Eteläinen
Aral-järvi kutistuu yhä nopeasti, sillä Uzbekistan ja Turkmenistan
käyttävät edelleen leijonasosan Amu-Darjan vedestä puuvillan
kasteluun. Eteläinen järvi on lisäksi pahoin saastunut,
käytännössä kuollut.
Artikkeli
on julkaistu Kansan Uutisten Viikkolehdessä 8.11.2013.
Kiinnostava artikkeli. Aralskissa on vähitellen toivo palaamassa, mutta kun kävin vuosi sitten niin tapasin paljon murhetta. Lähempänä oli tunnelma lähempänä tällaista juttelemieni ihmisten kanssa että Araljärvi on lähtenyt pysyvästi. Tai ettei ainakaan vanhempien kalastajien mielestä heidän elämän aikana kaupungin kukoistusta nähdä... Toivomme parasta.
VastaaPoista