Teksti
ja kuvat Ville Ropponen
Magadanista
mieleen nousevat ensiksi rakennetut kehykset: turvallisuuspoliisi
NKVD:lle aikoinaan kuuluneet keskustan talot; vuorella sojottava
”Surun naamio”-monumentti, joka muistutti Pääsiäissaarten
ihmispääpatsaita; hostellimme viereinen ”Štambul”-ravintola,
jossa biletimme kultakaivosten työläisten kanssa; jättimäinen
valintamyymälä Prospekt Leninan varrella, jota kutsutaan ”maailman
pisimmäksi pääkaduksi”, sillä magadanilaiset laskevat kadun
muuttuvan suoraan Kolyman tieksi eli trassaksi, ja se taas
johtaa taigan ja tundran poikki yli 2000 kilometrin päähän
Jakutiaan.
Ja
muistan tietenkin ihmiset, jotka – hämmästyttävää kyllä –
näyttivät kaikkein hauraimmilta valintamyymälän käytävillä:
heidän ikään kuin eksyneet, tuotteistetut ja tragikoomiset
hahmonsa piirtyivät vasten fossiilisista polttoaineista riippuvaisen
talousjärjestelmän ja sen luulotellun valinnanvapauden
suunnattomuutta.
Hilpeä
ja kohmeinen Kolyman kolkka makasi kuin valekuollut käärme, hyisen
Ohotanmeren rannalla, lähes 7000 kilometrin ja seitsemän
aikavyöhykkeen päässä Venäjän Kaukoidässä, Euraasian
reunalla. Erotin Kolymajoen, jonka mukaan seutu on saanut nimensä.
Erotin Gulagin vankileirien jäänteet, Stalinin pakkasenpureman,
niitä ei voinut olla näkemättä. Mutta yllättäen aloin nähdä
menneisyydessä myös samaa logiikkaa kuin nykyisessä
kulutuksentäyteisessä ja teknologisessa elämässä.
Vierailuni
Kolymassa ja sen rannattomissa erämaissa onnistui pitkälti vain
nykyteknologian ja fossiilisiin polttoaineisiin sidotun kapitalismin
avulla: sähköpostin, Whatsappin, lentomatkailun, kännykän,
sähkölämmityksen, nelivetojeepin ja rahataloudessa elävän
palkatun kuljettajan avulla. Tällä tavoin matkani sujui vain lievää
epämukavuutta tuntien, pienehköllä lihasponnistuksella. Lähelle
Kolyman historiallista ja biologista syvyyttä pääsin kuitenkin
vain vanhan tinakaivosleiri Dneprovskin alueella.
Kolymasta
voisi helposti kirjoittaa menneisyyden kauhujen täyttämän
makaaberin tarinan tai sitten reportaasin nykyisistä
kummallisuuksista, joita niitäkin Kolymassa riittää, kuten millä
tahansa Venäjän syrjäseudulla. Kiinnostavampaa
on kairautua Kolymaan tarkastellen sen nykyaikaistumisen prosessia.
Taustalla on ajatus modernisaation käynnistäjästä,
teollisesta mobilisaatiosta, jossa kaikki laitetaan liikkeelle
ymmärtämällä maailma raaka-aineina hyötykäyttöä varten.
Toimivatko stalinismi ja fossiilisista polttoaineista riippuvainen kapitalismi loppujen lopuksi melko samalla tavalla? Äkkiseltään kysymys vaikuttaa järjettömältä, mutta Kolymassa siitä tulee pelkästään looginen.
***
Ajamme
Kolyman tietä Magadanista pohjoiseen.
Vangit rakensivat tietä herkeämättä vuosina 1931–1942.
Väylän ympärillä kohisee lehtikuusimetsä, joka muuttuu yhä
keltaisemmaksi, mitä kauemmas etenemme. Pian kaljut, tummat vuoret
pistävät esiin ruskametsän keskeltä. Ajattelen Ernst
Jüngeria,
Varlam Šalamovia
ja Aleksander
Solženitsya
– sitä, kuinka nämä kirjailijat selvisivät fossiilimodernin
tuotanto- ja tuhokoneen nielussa ja miksi he selvisivät.
Ensimmäiset
aavekylät ilmestyvät laaksoista esiin. Suurin osa mökeistä ja
kerrostaloista ammottaa tyhjyyttään. Tämä kertoo siitä kuinka
kaksi kolmasosaa asukkaista muutti Neuvostoliiton romahdettua
Kolymasta pois. Tehtaat ja kaivokset törröttävät maisemassa kuin
tien varteen viskatut roskat.
Ensimmäisten 150
kilometrin jälkeen tien asfaltti loppuu. Trassan
pahin kirous kesäaikaan selviää: tiestä pöllyävä hiekka. Se
tunkeutuu joka rakoon, raastaa nenää ja kurkkua. Kamaz-saattueen
perässä ajettaessa kauhotaan hiekkapyryssä, joka haalistaa jopa
pientareen kuusten vihreän.
Mutta
minä ajattelen Jüngeria,
Šalamovia
ja Solženitsya.
Luen
Kolymaa kuin sanomalehteä tablettitietokoneelta, klikkaillen sinne
tänne. Katselen Kolymaa modernisaation äärimmäisenä mutta myös
tyypillisenä esimerkkinä. Nykyaikaistumisen paikalliset
painallukset Kolyman taigassa tuntuvat kertovan myös länsimaisista
nyky-yhteiskunnista, niiden olemuksesta ja huoltosuhteesta.
Käännymme trassalta hiekkatielle, jota pitkin töyssähtelemme parikymmentä kilometriä. Kuljettaja roiskauttaa suoraan parin puron läpi. Salo rehottaa rinteillä, homeenvihreänä, oliivina, merenvihreänä. Juolukkavarvikko kirkuu viininpunaisena vasten lehtikuusten keltaista. Saavumme Dneprovskin entisen tinakaivosleirin laaksoon.
***
”Auschwitzin
ja Hiroshiman ohella 1900-luvun pahin painajainen oli Kolyma”,
kirjoitti kirjailija Ryszard Kapuściński.
Kolymasta on kansainvälisesti tullut synonyymi Neuvostoliiton
sorrolle ja Gulag-leirien helvetille. Venäjällä tätä ei niin
ymmärretä, sillä venäläisten mukaan Kolyman leirit eivät olleet
muita Gulag-leirejä pahempia.
Solženitsyn
ei Vankileirien
saaristossa (1974)
Kolymasta juuri kirjoita. Hän ei ollut itse riutunut seudulla, eikä
hänelle lienee ollut myöskään toisen käden tietoa. Kolyman pahaa
mainetta ovatkin siivittäneet lähinnä Šalamovin
viisi novellikokoelmaa ja esseeteos, jotka tunnetaan kokonaisuutena
nimellä Kolyman
kertomuksia
(1954–1973). Šalamov
istui Kolymassa viitisentoista vuotta.
Kolyman
mainetta ovat vauhdittaneet lisäksi valtava etäisyys Moskovasta,
alkeellinen vankityö kaivoksilla sekä ankara ilmasto, johon
kuuluvat hirmupakkaset talvella ja kesällä helle kihisevine sääski-
ja paarmaparvineen. On arvioitu, että vuosina 1933– 1955 Kolyman
leirien läpi kulkeneista noin miljoonasta vangista menehtyi
pakkotyöhön, kylmään, väkivaltaan, nälkään ja tauteihin
ainakin 130 000, mahdollisesti enemmänkin.
Kolyman
nykyaikainen rakentaminen pohjautui yksinkertaisesti matematiikkaan.
Alueen väkiluku ei 1920-luvulla ollut alkuunkaan riittävä
kaivosteollisuuden ja tien rakentamisen tarpeisiin. Mikä siis
neuvoksi? Neuvostohallitus päätti käyttää pakkotyövoimaa, josta
oli jo saatu hyviä tuloksia Vienanmeren kanavatyömaalla.
Stalinin
aikoina Kolyma oli lähes eristyksessä muusta maasta. Sinne pääsi
vain laivalla Vladivostokista. Matka Euroopasta Kolymaan kesti usein
kuukausia. Kolyman saarimaista luonnetta kuvastaen muuta Venäjää
kutsutaan siellä vieläkin ”mannermaaksi” ja puhutaan myös
”planeetta Kolymasta”.
***
Viime
vuosisataa on usein kutsuttu totalitarismien ajaksi. Tavallisesti on
tarkoitettu poliittista järjestelmää, puolueen ja valtion
yhteensulautumaa, joka pyrkii hallitsemaan kaikkea elämää
alueellaan. Monet filosofit ovat analysoineet totalitarismeja ja
syyttäneet myös filosofiaa totalitarismista sen haikaillessa jonkin
kaikenkattavan selityksen tai teorian perään.
Kirjailija
Ernst Jüngerin ”totaalisen mobilisaation” käsite saattaa
kuitenkin antaa toisen merkityksen öljyn aikakauden
totalitarismeille. Totaalinen mobilisaatio tarkoittaa
yksinkertaisesti sitä, että liikekannallepano ulottuu kaikkialle.
Jüngerin
esseen Die
totale Mobilmachung
(”Totaalinen mobilisaatio”) sanoin
”joka ainoa atomi on työssä ja olemme itse mukana tässä
raivohullussa kehityksessä”.
Jünger
tunnisti ilmiön ensimmäisessä maailmansodassa, jossa armeija ei
enää ollut valtion erillinen osa, vaan päinvastoin valtio muuttui
armeijan jatkeeksi, kun kaikki toiminnot mobilisoitiin
sotaponnistuksen nimissä. Ja sama jatkui rauhan palattua
taloudellisena kilpailuna, kilpavarusteluna, kylmänä sotana.
***
Kolymassa
törmää tuon tuosta käsitykseen, että Gulag-leirit olivat varsin
tavallinen asia. Tämän käsityksen jakavat niin yliopiston
opettajat kuin kadunmiehet. Leireistä kyllä puhutaan, mutta siinä
mielessä, että se nyt vain kuului ”niihin vanhoihin aikoihin”.
Samalla muistetaan, kuinka suurta ja nopeaa kehitys Kolymassa oli. Jo
1940-luvulla alueella kohosi kuulemma useita teattereita, yli sata
kirjastoa ja kymmeniä kulttuuriklubeja ja kouluja
neuvostokansalaisten tarpeisiin. Ja kansalaiset opiskelivat ja
nauttivat kulttuurista. Kaikki oli noussut ihmeellisesti tyhjään
erämaahan. Vankityövoimalla? Kyllä, juuri niin, mutta sellaista se
nyt vain oli.
Modernin
suuryrityksen tyyliin aluetta hallinnoiva Dalstroi-trusti pyöritti
Kolyman kaikkea toimintaa leireistä logistiikkaan ja kaivoksista
kuolemaan. Dalstroi tarvitsi työvoimaa ja vangit täyttivät
tarpeen. Ilman Dalstroita ei olisi Magadanin kaupunkia, vaan
korkeintaan kyläpahanen, on moni Magadanissa tapaamani ihminen
selittänyt.
Leiri
ei ollut mikään lomasiirtola, se on totta. Kolyman nykyaikaisen
rakentamisen metodi oli karkea, mutta asutusta syntyi, tuli kaivoksia
ja teollisuutta. Jo1930-luvun
lopulla Kolyman kaivokset tuottivat neljäsosan koko maailman
kullasta. Sitä meni Amerikkaan saakka. Lentokoneteollisuuden
tarvitsemaa tinaa tuotettiin eniten Neuvostoliitossa. Valtavia
rikkauksia!
***
Kolymaa
lähdettiin pystyttämään ekonomistisessa hengessä. Käärittiin
hihat, paiskittiin töitä, tehtiin tulosta. Moni asia yhdistää
Kolymaa liiketaloudelliseen logiikkaan. Esimerkiksi syöminen –
Gulag-vangeille tärkeä asia. Monissa
Šalamovin
kertomuksissa
ilmenee nälässä pidetyn vangin pakkomielle ruokaan, samoin teoriat
eri tavoista, joilla pala leipää sulaisi mahdollisimman hitaasti
suussa.Vankien ruokailun ja työn suhteeseen tarttui Naftaly
Frenkel,
liikemies ja entinen Solovetskin leirivanki.
Frenkel heitti kehiin innovaationsa ja nousi vangista vartijaksi.
Tämän
innovaation mukaan vain ne, jotka tekivät täyden normin
työsuorituksen, saivat täyden ruoka-annoksen. Normista vajaaksi
jäävät saivat tyytyä leikattuihin annoksiin. Jos vanki ylitti
työssään normin, hän sai ylimääräistä ruokaa.
Innovaatio
sai monet väkevät työläiset huhkimaan itsensä kuoliaaksi
joissakin viikoissa tai kuukausissa, sillä lisäruoasta saatu
energia ei korvannut lisätyön vaatimaa ponnistusta, kun
leirioloissa lisäksi sairastui helposti. Kuivat ja pienet
intellektuellityypit, jotka eivät saaneet normia täyteen ja
joutuivat leikatuille annoksille – kuten valtaosa vangeista – sen
sijaan usein selvisivät hengissä.
”Meidän
täytyy puristaa kaikki ulos vangista ensimmäisten kolmen kuukauden
aikana, sen jälkeen emme tarvitse häntä enää”, Frenkelin
sanotaan pohtineen.
Tässä
oli tuotannon optimointi viety huippuunsa. Tarpeeton aines
saneerattiin luonnonmukaisesti pois. Työttömyyttä ei esiintynyt,
sillä aktivointi oli kiihdytetty äärimmilleen. Työvelvollisen
raportteja työn edistymisestä ei tarvittu, sillä työvelvolliset
olivat vartiotorneista jatkuvasti näkyvillä.
***
Dneprovskin
entistä kaivosleiriä piirittävillä vaaroilla näkyy kaivoksen
puutekoisten laitteiden jäänteitä ja kaivoskuilujen mustia kitoja.
Yövymme
teltassa pelkäämättä kummituksia tai kylmää.
Autokuskimme
ja oppaamme kanssa laitamme nuotiolla maistuvan retkiaterian
perunoista, munista ja kalasäilykkeistä. Venäläiseen tapaan
palanpainikkeeksi nautitaan vodkaa. Sitten tulen ääressä pimeyden
keskellä lauletaan sekä puhutaan vangeista ja vartijoista ja koko
avarasta maailmasta.
***
Esikoisromaanissaan
Teräsmyrskyssä
(1920) Ernst Jünger
kuvaa kokemuksiaan ensimmäisen maailmansodan rintamasotilaana.
Kiinnostavasti Jüngerin
elämänasenne muistuttaa Solženitsynin
asennetta Vankileirien
saaristossa.
Molemmat kirjailijat kuvaavat suunnatonta ja yli-inhimillistä
tapahtusarjaa, maailmansotaa tai Gulagia, josta hengissä selviäminen
on sattumanvaraista. Molempien romaanien kertoja koettaa säilyttää
inhimillisyytensä epäinhimillisten tapahtumien vyöryssä.
Jüngerin
romaanin kertoja tekee sen kultivoimalla 1800-luvun ylimyksellistä
romantiikkaa. Rumputulesta ja ihmisaaltohyökkäyksistä huolimatta
sota näyttäytyy Jüngerille
eräänlaisena urheuden ja machoilun kisailuna. Erik
Maria Remarquen
romaani Länsirintamalta
ei mitään uutta (1929)
kuvaa
realistisesti sukupolvea, jonka sota tuhosi, vaikka se olisikin
selvinnyt juoksuhaudoista. Jüngerin
upseeri taas tuntee sodan kohtalona, rintaa pärisyttävänä
sankarillisena elämyksenä, joka toimii kohtuna uuden, pommituksissa
karaistuneen rintamamieseliitin synnyttämiselle. Tähän eliittiin
nojaten uuden Saksan tuli Jüngerin
mielestä nousta. Jüngerille
sota oli ”ihana ihme, ja sodassa ihmisen kaikki voimat saadaan
käyttöön”. Erityisesti kirjailija intoili materiaalitaistelusta.
Hän pyrkii näkemään siinä raivoavat teolliset voimat
jonkinlaisten alku- tai luonnonvoimien ilmentyminä.
Myöhemmässä
romaanissaan Der
Arbeiter (1932,
”Työläinen) Jünger
yhdistää jälleen romanttisen asenteen ja teknologiauskon. Nyt hän
kutsuu aikaamme luonnehtivaa hahmoa nimellä ”työläinen”.
Jüngerin
mukaan työläinen tekee koko maailmasta työpajansa sotilaan
asenteella ja yhteydessä alkuvoimiin. Työläinen on osa maailman
alkuvoimia, ei jumala, mutta ei ihminenkään, koska hän ei pyri
sankaruuteen, pyhyyteen tai rakkauteen, vaan yli- ja epäinhimillisen
voiman toteuttamiseen tietämättä mitä varten tekee kaiken.
Jüngerin
romaani on tavallaan paljon totalitaristisempi kuin Hitlerin
Taisteluni,
ja se
olisi sopinut hyvin myös Gulagin älylliseksi ja ideologiseksi
oikeuttajaksi.
Solženitsynin
Vankileirien
saariston
kertoja sitävastoin kuvaa ensin uskoaan kommunismiin, joka leireillä
katoaa, mutta tilalle tulee kristillinen vakaumus. Romaanin
deterministinen sanoma on, että leireiltä selviävät vain ne,
joilla on tarkoitus elämälleen. Solženitsynin
eepoksessa yksilö kamppailee modernin teknologisen kasvottomuuden
koneistossa, joka tekee ihmisistä tavaroita, raaka-ainetta.
Solženitsyn
ikään kuin sanoo, että vain ne selviävät, jotka pystyvät
asettamaan itsensä osaksi merkityksellistä tarinaa, kuten
kristinuskoa tai neuvostokommunismia.
Sekä
Jünger
että Solženitsyn
tavallaan esittävät, ettei fossiilimodernin tuotanto- ja tuhokoneen
rattaissa voi selvitä ilman suurta aatetta. Jüngerille
se on herooinen uusnationalismi ja protofasismi, Solženitsynille
kristillinen konservativismi. Entä millainen on Šalamovin
kertomusten suhde fossiilimoderniin koneeseen? Onko se lopulta
Jüngeria
ja Solženitsya
rehellisempi ja älyllisesti kestävämpi?
Šalamovin
tarinat ovat karuja kuin Kolyman kivikko, tiiviitä ja lyhyitä kuin
vaivaiskoivut. Ne eivät moralisoi tai saarnaa, kuten Solženitsyn,
eivätkä yritä kertoa kaikkea mahdollista. Šalamov keskittyy
vankileirien oloihin ja yksilöihin niiden keskellä, eikä kuvaa
juuri muuta. Tšehovilaisen poisjättämisen estetiikan sisäistäneenä
Šalamov ei pohdi syitä, eikä perkaa henkilöiden sisäistä
elämää.
Kolyman
kertomukset
tavallaan kiistävät Solženitsynin teoksissaan julistaman
determinismin. Šalamov ikään kuin sanoo: jos jotakuta ei Gulagissa
tuhottu, se johtui puhtaasta sattumasta. Mikään pyrkimys tai
sisäinen vakaumus ei vaikuttanut absurdin koneiston myllyssä.
Esimerkiksi novelli ”Yksinäisurakka” saa taustansa talvesta
1937–1938,
jolloin Kolymassa teloitettiin paljon työnormin alittaneita vankeja.
Novellin viimeinen lause, jossa pitkän työpäivän raatanut vanki
käsittää kohtalonsa tiivistää miljoonien ihmisten osan: ”Ja
tajuttuaan mistä oli kysymys Dugajev harmitteli, että oli täysin
turhaan raatanut tämän viimeisen päivän.”
Mikään
suuri aate ei auta Šalamovin ihmistä hänen seisoessaan alastomana
fossiilimodernin tuotanto- ja tuhokoneen edessä. Siinä missä
Jünger
ja Solženitsyn
näkevät modernisaatiossa pauhaavat ihmistä suuremmat voimat
myönteisesti tai neutraalisti, Šalamov
näkee ne vain kielteisesti. Mistä
Šalamovin
tarinoiden kertoja sitten ammentaa voimansa kestää fossiilimodernin
koneen pauhua? Vastaus piilee fyysisyydessä ja animistisesti
tajutussa luonnossa.
***
Korpi
tarjoaa Kolymassa konkreettisen ja käsitteellisen vastakohdan
fossiilimodernille. Tuo loputtomina lehtikuusina kahiseva taiga, joka
avautuu harventuen kohti vuorten lakia kömpiessämme ulos teltasta
Dneprovskin laakson aamuaurinkoon.
Kahlaamme
heinikossa, pajuryteikössä ja vaivaiskoivikossa. Laakson
pohjalla on joukko puoliksi maaatuneita puutönöjä, jotka kielivät
vankileirien ajasta. Tutkimme
vartijoiden rakennusten jäänteitä. Maassa lojuu iso nippu
ruostunutta piikkilankaa.
Tarkastamme puusta kasatun
tornimaisen hökötyksen. Torniin johtaa luiska, ja keskellä tuntuu
olleen hissi, jonka avulla jotain on vinssattu ylös. Oppaamme
kertoo, ettei kukaan tiedä mihin rakennelmaa on käytetty. Onko se
ollut malmihissi, rinteiltä laskettavan maa-aineksen ohjauskeskus
vai kenties saapasnahkatorni? Yhtä hyvin rakennelma voisi olla
puinen avaruusraketin lähtöteline.
Aurinko helottaa, eikä taivaalla
näy kuin pari pilvenpörhelöä. Lähdemme
kapuamaan ylös rinnettä, jota tinakaivosleirin jäänteet
täplittävät. Kenkien alla vierii kivenmurikoita ja soraa. Toisella
puolella vuorta laskeuduttaessa irtokivet pyörivät niin, että
meinaa tulla vyöry.
Joka
tapauksessa on hyvä olla. Hengitän metsien tuottamaa happea. Elän
modernissa maailmassa, mutta kaikesta huolimatta löydän erämaasta
monia asioita, jotka yhä kaitsevat ajatteluamme. Korpi tuntuu olevan
yksinolon ja identiteetin määrittämisen paikka. Erämaa koettelee
ihmistä, sen peittoon kietoutuneesta tulee tavallaan osa maisemaa,
hän ei voi enää samoin kohdella itseään subjektina ja metsää
objektina. Erämaan kokeminen edellyttää osallistumista.
”Suomessa(kin)
metsään mennään muun muassa siksi, että mieli saisi
kulkea ja arki ja minuus hetkeksi hellittäisivät, nimenomaan pakoon
tieteellis-teknistä maailmaa”, kirjoittaa Jukka Mikkonen
teoksessaan Metsäpolun filosofiaa (2017).
Luontoympäristö
tuottaa monille myös tunteen pyhästä, vaikka psykologit puhuvatkin
”huippukokemuksesta”, muistuttaa Mikkonen. Läntisessä
kuvittelussa erämaalla on tärkeä sija: se on usein häädetty
kulttuurin ja järjen ulkopuolelle. Metsässä ihmislajin
alkuhämäriin kiinnittyvä uskomusmaailma humisee yhä.
Alkukantainen pelko saattaa hiipiä samoojan selkäpiihin. Korvessa
kuvittelu korostuu, sillä mitä tahansa voi tulla vastaan.
–
Katsokaa, tuossa, sanoo oppaamme ja osoittaa painaumaa
hiekassa. – Tassunjälki.
Se on karhun.
Käsi
hamuaa anorakin taskuun ja koettelee, että ”karhunkarkotin” on
yhä siellä. Näitä merkillisiä putkiloita on Kolymassa syytä
pitää mukana.
–
Jos karhu tulee päin, ruuvatkaa korkki irti, vetäkää toisesta
päästä ja syttyy tuli, oppaamme selittää.
Kuljemme
ohi luhistuneen kaivoskuilun ja tinahiekan erotteluun käytetyn
malmiaseman jäänteiden. Ylhäällä siintää ensimmäinen useasta
vartiotornista. Ne ovat kolmen metrin korkuisia puisia häkkyröitä,
joiden tasanteelle noustaan tikkaita pitkin. Torneja seisoo ympäri
tunturin kuin vyönlenkkeinä sen leveillä uumilla. Rinteessä
erottuu yhä vartijoiden käyttämä polku. Kolyman vuoret jatkuvat
viuhkamaisesti eri suuntiin harmaanruskeina, jättimäistä muffinsia
muistuttavina töyräkkeinä, joita keltaisessa leiskuva
lehtikuusimetsä tähdittää.
Luontoa
on ympäri maailman aina ihailtu silloin, kun se on korskeimmillaan.
Kukapa ei elinvoimasta viehättyisi? Kuihtuvalla on harvoin ollut
ymmärtäjää. Kolymassa räiskyvää ruskaa arvostetaan yleisesti,
mutta harvoin muistetaan, että nämä värit juhlivat juuri ennen
kuin lehdet tai tässä tapauksessa neulaset putoavat maahan ja
mädäntyvät.
Suhteemme
luontoon on kulttuurisesti rakentunut. Erilaiset tarinat ja myytit,
dokumentaariset ja taiteelliset kuvaukset suuntaavat
luontokokemustamme. Puuston hyvä kunto tarkoittaa tuottoa,
ränsistyminen rappiota. Puhutaan siis jälleen taloudesta.
Vuosisatainen hyötyajattelu on nähnyt korven karsittavana,
puhdistettavana, hoidettavana, omaisuutena, joka on pidettävä
”kurissa ja järjestyksessä”.
Vankien
lisäksi Kolymassa on pidetty järjestyksessä metsää. Se ei ole
luonnontilaista. Lehtikuuset ovat Kolymassa lyhyitä – ei siksi
että olemme peräpohjolassa, vaan koska metsä hakattiin aikoinaan
vankileirien ja tien rakentamiseen sekä polttopuiksi. Näillä
korkeusasteilla lehtikuusella kestää 300 vuotta kasvaa täyteen
mittaansa, ja Gulagin ajoista on vasta 70 vuotta. Siksi metsä on
vielä matalaa. Kolymassa taiga on lajiköyhää, yksipuista. Lisäksi
kuusia saattaa seisoa notkelmissa, mutta muuten esiintyy vain
vaivaispuita.
Tällainen
salo ei vastaa luonnonkauneuden tyypillisiä kuvauksia, joista
valtaosa on peräisin saksalaisesta romantiikasta. Katsomisen tavat
ja ihanneympäristöt taas ovat usein peräisin matkailumainoksista.
Niissä erämaa on aina vaihtelevaa ja omaperäistä. Yllätykset,
villeys, mysteeri ja väriloisto ovat aina olleet piirteitä, joille
kaunosielut huokailevat, sillä ne kertovat myös elonkirjosta.
Kolyman lajiköyhyyden syy on pohjoinen. Tavallaan se kuitenkin luo
myös mielikuvan siitä, millaista on ihmisen toimien köyhdyttämä
biodiversiteetti.
***
Stalinismi
käsitetään usein osaksi sosialismin historiaa, vaikka jo monelle
aikalaiselle oli selvää, että sosialismia löytyi Neuvostoliitosta
lähinnä kulisseista. Sittemmin on yleistynyt myös näkemys
Neuvostoliitosta valtiokapitalistisena järjestelmänä. Näin
Kolyman Gulag-historiaa voisi tarkastella myös osana kapitalismin
historiaa. Tämä on itseasiassa melko perusteltua, sillä
kapitalismi ei suinkaan aina ole pohjautunut vain ”vapaaseen”
palkkatyöhön, vaan se on koostunut myös erilaisista palkattoman
työn muodoista maksamattomasta kotityöstä laillistettuun
orjuuteen.
Se,
tarkastellaanko Gulagia osana reaalisosialistista vai kapitalistista
taloutta, ei ole olennaista. Tärkeämpää on se, että molemmat
järjestelmät nojaavat talouden totaliteettiin, teollistumiseen,
ekonomismiin ja produktivismiin hallitsemansa pääoman avulla.
Pääoma taas on aina riippuvaista työvoimasta, vaikka työläiset
eivät välttämättä pääomaa tarvitse.
Palkkatyö
on merkinnyt historiallista kompromissia pääoman ja kapinoivien
orjien välillä, toisin sanoen pääoman keinoa taata työvoiman
saatavuus tilanteessa, jossa suora fyysinen pakottaminen ei ole
orjien pakojen ja kapinoiden johdosta kustannustehokasta. Työstä
maksettava korvaus ja oikeus vaihtaa työpaikkaa ovat seurausta
työväen historiallisista kamppailuista ja voivat tulla
kiistanalaisiksi milloin tahansa uudestaankin.
Edellä
mainitut syyt – orjien paot, kapinat ja kamppailut oikeuksistaan –
olivat myös Gulagin lakkauttamisen taustalla, ei suinkaan vain
jälkistalinististen neuvostojohtajien ”katumus” tai ”moraalinen
herätys”. On sanottu Stalinin uskoneen Gulagin taloudelliseen
kannattavuuteen, mutta järjestelmä ei tosiasiassa kannattanut
koskaan. Gulag kustansi pääasiassa oman valvonta- ja
logistiikkakoneistonsa.
Se oli
bolševismille
luonteenomainen järjestelmä, sillä neuvostokommunismi laittoi aina
uskolle ja ”uskonpuhtaudelle” yhtä paljon painoa kuin
tosiseikoille. Gulag ei ollut vain
taloudellinen vaan myös ideologinen hanke. Se oli eräänlainen
modernisaation äärimmilleen viritetty laboratorio, jonka
sosiaalidarwinistisesta ahjosta oli määrä nousta uuden ihmisen
prototyyppi.
Kuten
Zygmunt Bauman on
todennut teoksessaan Modernity and holocaust
(1989) modernille tyypillisiä ovat kirurgin
ja puutarhurin hahmot, sillä he karsivat, leikkaavat ja oksastavat,
he erottavat mädäntyneen, sairaan ja kuolleen elinvoimaisesta ja
oikeaoppisesta. Kehkeytyy täydellinen ihmiseläin tai paremminkin
ihmisenkaltainen kone, josta on likvidoitu kaikki monenlaisuus ja
erilaisuus.
***
Rinteessä
kasvavan sembravarvikon oksa värähtää, kun siitä poimii kävyn.
Halkaistuani kuoren ja nyljettyäni sisältä paljastuvan rypäksen
saan käteeni ”pähkinän”, kävyn pehmeän ytimen, joka
muistuttaa maultaan pinjansiementä.
Näitä
sembravarvikkoja Šalamov kuvaa erityisesti novellissaan ”Kantti”.
Sembrat säilyttävät ikivihreytensä ja ne nousevat salaperäisen
lain vetämänä lumen alta jo ennen kuin on henkäystäkään
keväästä – mutta parin päivän sisällä lauhat tuulet alkavat
puhaltaa ja nietokset sulaa. Sama voi käydä myös silloin, kun
erämaassa sytyttää nuotion. Sembravarvikko kohoaa kevättä
aavistellen, mutta painuu taas pian.
Novellissa
sembra ei ole vertauskuva. Pikemminkin kyse on siitä kuinka Šalamov
tulkitsee luontoa, sen loputonta fyysisyyttä ja animistista
olemusta, joka näyttäytyy Gulagin yli-inhimillisen mobilisaation
vastakohtana.
Tähän
tulkintaan viittaa myös novelli ”Narttu nimeltä Tamara”. Se
kertoo erämaasta löytyvästä naaraspuolisesta jakuuttikoirasta,
joka kiintyy vankeihin ja jää leiriin. Karkureita etsivän partion
saapuessa leiriin Tamara on ainoa, joka protestoi murisemalla.
Partion johtaja ampuu Tamaran, mutta myöhemmin hän tapaa kohtalonsa
erämaassa laskiessaan alas vuorenrinnettä ja seivästyessään
kantoon. Tässä itse animistinen luonto nousee Gulag-systeemin
edustajia vastaan.
Myös
Šalamovin käsitys ihmisluonnosta on huomionarvoinen. Hän ei
tarkoita vain psykofyysistä, biologista olemusta vaan
monitasoisempaa luontoa ja tahtoa. Novellissa ”Sade” Šalamov
kirjoittaa:
”Vaikka
olin nälkäinen ja raivoissani, tiesin, ettei mikään maailmassa
saisi minua lopettamaan itseäni. Juuri silloin aloin ymmärtää
suurta elämänviettiä – sitä ominaisuutta, jota ihmisessä on
eniten. Näin miten hevosemme nääntyivät ja kuolivat (…).
Hevoset eivät mitenkään poikenneet ihmisistä. Ne kuolivat
kylmyyteen, ylivoimaiseen raadantaan, heikkoon ravintoon ja
lyönteihin – vaikka ne olisivat kärsineet vain tuhannesosan siitä
mitä ihmiset, ne olisivat kuolleet ennen kuin ihmiset. Ja minä
ymmärsin tärkeimmän, sen että ihminen ei ole ihminen siksi, että
hän on jumalan luoma, eikä siksi että hänellä on ihmeellinen
peukalo kummassakin kädessään. Vaan siksi että hän on FYYSISESTI
vahvempi ja kestävämpi kuin mikään eläin, ja myöhemmin siksi
että hän pakottaa henkisen elementtinsä palvelemaan fyysistä
elementtiä.”
Šalamov
on kirjoittanut kertomuksen puhtaasta ilmasta ja monta novellia
erilaisista tavoista kuolla. Hän kuvaa tarkasti vankien
jokapäiväisen elämän aistimuksia, ruoan makua, vilua,
unenpuutetta, sairauksien oireita, kipua ja nautintoa. Kärsimyksen
ja ihmisarvon alennuksen keskellä elämän perusteisiin liittyvät
fyysiset aistikokemukset ovat tärkeintä, mitä vangeilla on. Jopa
kuolemassa näkyvä luonnon kiertokulku ja rytmi tuntuvat
lohdullisemmilta kuin se epäkuolleen kirjaimen absurdi valta, jonka
alle Neuvostoliitto on vangit pakottanut.
Dneprovskin kaivosleirin hautausmaalla vainajien luut lepäävät
vieri vieressä kivikasojen alla, sillä ikiroutaiseen maahan on
vaikea kaivaa kuoppia ja siksi vainajat usein vain peitettiin
kivillä. Hautojen päädyissä on puulevyt, joihin merkittiin heidän
vankinumeronsa. Numerot olivat osa heidän muuttumistaan teollisen
tuotannon produkteiksi, tuotteiksi. Sade on jo kauan sitten huuhtonut
numerot levyistä pois.
***
Kolymassa
ihmisten käsittäminen uhriksi seudun nykyaikaistamisen ja koko
Neuvostoliiton teollistamisen alttarilla on muuttunut täysin
normaaliksi. Ihmisestä
tehtiin raaka-ainetta eli tavaraa ymmärtämällä elämä ja sen
päämäärät vain taloudellisen kasvun ja tuotannon ehdoilla.
Suhtautuminen on saanut sävyjä Neuvostoliiton
hajoamisen jälkeen, mutta varsinkin paikallistasolla se on pysynyt
melko ennallaan. Gulag on syöpynyt niin syvään osaksi Venäjän
modernisoitumisen tarinaa, että joskus jopa neuvostoaikaan
kriittisesti suhtautuvien on vaikea tajuta tai ainakaan myöntää
sorron täydellistä turhuutta. Uhrien kärsimystä himmentää vielä
raivaajamyytti, jonka mukaan neuvostovalta toi kaikkivaltiaan
teknologian tyhjään erämaahan.
Voimme
helposti ajatella, että tämä kaikki kuuluu demonista pahuutta
ilmentävään neuvostokommunismiin, eikä meillä teollistuneen
lännen asukkailla ole asian kanssa mitään tekemistä. Mutta onko
meillä loppujen lopuksi sittenkään varaa ylimielisyyteen?
Emmekö
tarkastele fossiilisista polttoaineista riippuvaista kapitalismia ja
sen vaatimia uhreja melko samalla tavalla? Eroa on toki sen verran,
että ne uhrit, jotka Kolymassa ovat ajallisesti kaukana, saattavat
meidän tapauksessamme sijaita samassa ajassa, mutta
maantieteellisesti kaukana: kun tankkaamme bensiiniä huoltoasemalla,
näkymättömät säikeet yhdistävät meidät kaukaiseen riistoon ja
saastumiseen, jota ilman ei olisi meitä liikuttavaa öljyä. Emmekö
hyväksy tämän uhrin osana länsimaailman nykyaikaistumisen tarinaa
melko samoin kuin Kolyman asukkaat hyväksyvät Gulagin? Saatamme
toki kritisoida öljyntuotantoa ja ajatella, että se on saastuttavaa
ja ikävää, mutta sitten ajattelemme, ettei sille mitään voi, ja
unohdamme asian.
Emme
ole erityisen kiinnostuneita hyvinvointimme vaatimista uhreista niin
kauan kuin he pysyvät riittävän kaukana meistä köyhien
asuinalueilla, kehitysmaissa tai pakolaisten karavaaneissa rajojemme
ulkopuolella.
Voi
kysyä, kuinka paljon kommunistinen ja kapitalistinen modernin
projekti lopulta eroavat toisistaan. Tietenkin ne eroavat
käyttämiensä metodien perusteella, mutta kapitalistisen
nykyaikaistumishankkeen syväjuonteissa näyttää yhtä kaikki
kulkevan samoja sävyjä: talouden ylikorostuminen ja elämän
käsittäminen kilpailun, valloittamisen, hallitsemisen ja
täydellisyyden tavoittelun loputtomana sosiaali- tai
markkinadarwinistisena taisteluna.
***
Juuri
nyt elämme öljyn totalitarismin aikaa, väittävät Antti
Salminen ja Tere Vadén teoksessaan Energia ja kokemus
(2013). Tästä totalitarismista löytyy kaksi tunnuspiirrettä.
Ensinnä elämänkokonaisuuden kiihdyttäminen liikkeelle eli
totaalinen mobilisaatio, toiseksi tuon liikkeen suuntaaminen yhden
suunnitelman, ideologian tai tavoitteen täyttämiseen, kuten
tapahtuu totalitaarisessa valtiossa tai kapitalistisen talouden
totaliteetissa.
Kyse
ei ole vain polttoaineista. Euroopan maiden siirtomaissaan viimeisten
parinsadan vuoden aikana harjoittama riisto ja ihmisten orjuuttaminen
loivat taloudellisen pohjan teollistumiselle, teknologiselle
vallankumoukselle ja modernille kapitalismille. Tämä kaikki oli
mittakaavaltaan vähintään Gulagin luokkaa.
Työväenliikkeen
kamppailun ansiosta työläisten ja erityisesti tehdastyöläisten
oikeudet ja palkka ovat vuosisadassa parantuneet länsimaailmassa
niin paljon, ettei heitä ole pitkään aikaan pystytty riistämään
kovin paljoa. Nyt tilanne tuntuu olevan muuttumassa.
Teollisuustyöläisillä
on usein ollut paljon voimaa siksi, että he ovat lakkoillessaan
voineet pysäyttää fossiiliseen energiaan ja luonnonvaroihin
perustuvan teollisen yhteiskunnan toiminnan joukkovoimansa eli
biomassansa avulla. Esimerkiksi Britannian hiilikaivostyöläisten ja
rautatieläisten lakot 1800-luvun lopulla, teollistumisen
alkuaikoina, painostivat ensi kertaa työnantajat lisäämään
työläisten oikeuksia.
Sittemmin
kapitalistiset vallanpitäjät ovat pyrkineet vapautumaan
riippuvuudesta työläisistä. Öljyä ja usein muitakin fossiilisia
polttoaineita tuotetaan autoritaarisissa maissa, joissa työläisten
riistosta ei tarvitse välittää. Maailmantalouden globalisaatio ja
talouden uusliberalismi ovatkin entistä enemmän vapauttaneet
länsimaiden eliitin riippuvuudesta omien maidensa työläisistä.
Kolyma
on yksi modernin aikakauden muistomerkki orjatyölle, mutta se ei ole
suinkaan ainoa – eikä orjatyö kuulu vain menneisyyteen.
Espanjan
tomaattiviljelmillä nykyään raatavien laittomien siirtolaisten
asema on kenties parempi kuin mustien orjien tai Gulag-vankien, mutta
voi pohtia ovatko he yhtä kaikki osa samaa nykyaikaistumisen
”oheisvahinkoa” ja taloudellisen totalitarismin historiaa kuin
Neuvostoliiton leirit. Entä mitä pitäisi ajatella Etelä-Aasian
juoksuhiekkamailla tai Afrikan sisällissotiin vajonneissa valtioissa
kännyköiden metalleja louhivista halpatyöläisistä tai orjista,
joista monet ovat lapsia? Tai heidän kollegoistaan, jotka kokoavat
kännyköitä ja laptop-tietokoneita Kiinan, latinalaisen Amerikan ja
Itä-Euroopan hikipajoissa tai yhdysvaltalaisissa vankiloissa? Ja
tämä kaikki siksi, että länsimaalaiset kuluttajat saisivat
tuotteensa tarpeeksi halvalla, että me tyytyisimme osaamme ja
talousjärjestelmä jatkaisi pyörimistään.
Taloudellisen
totalitarismin luonnonhistoriallinen puoli on jo avaruuteen asti
erottuva kaupungistuminen, raaka-aineiden louhinta, tavaroiden
tuotanto, kasvien ja eläinten teollinen kasvattaminen, saastuminen,
ilmastonmuutos ja villin luonnon lajien sukupuutto.
Ihmisen
raaka-aineeksi alistaneiden pakkotyöleirien sekä niiden pohjalta
syntyneiden tuotantolaitosten ja asutuskeskusten jäänteet
muistuttavat meitä kuolevaisuudesta, kaiken moraalittomasta
katoamisesta, niin pahan kuin hyvän. Kun ajattelee, millaista lähdön
levollisuutta laho ja raunio henkivät, ei ole ihme, että Venäjän
ortodoksisessa kulttuurissa – ja joskus myös Euroopassa – ovat
kalmistot aina metsässä.
Kolyman
korvessa näkyvät ihmisen ja ei-inhimillisen kohtaamisen jäljet
niin kuin nykyään melkein missä tahansa maailmassa. Dneprovskin
leirin lahoavaa rankaa saartavilla vuorilla tunne ihmisen
poissaolosta, kokemus siitä että luonto ja sen biomassa lopulta
voittavat taloudellisen voitonpyynnin, luo toivoa myös siitä, että
ihminen lajina säilyy hengissä tällä planeetalla.
Essee on ilmestynyt myös Elonkehässa 1/2019.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti