Teksti Ville Ropponen
Viime vuosina dystopia on roiskahtanut
entistä useammin esille kirjallisuudessa ja elokuvassa. Lajityyppi
tuntuu löytäneen uutta pakottavuutta suhteessa todellisuuteen.
Dystopia merkitsee pelon yhteiskuntaa ja toivotun eli utooppisen
vastakohtaa. Jopa ääri-individualistisessa ajassamme tarinat
yhteisön huomisesta kiinnostavat. Onko kyse kaupallisuuden
sanelemasta ilmiöstä vai aikakauden vireen muutoksesta? Varmaankin
molemmista.
Toki
dystopioita on jo kauan esiintynyt populaarikulttuurissa, esimerkiksi
elokuvissa. En puhu nyt madmaxeista, terminaattoreista tai
matrixeista, lajityypin laadukkaammasta puolesta, vaan luvuttomista
keskinkertaisista leffoista ja kirjoista, joita marinoivat
mustanpuhuvat visiot saasteiden ja tyrannian täyttämän
tulevaisuuden kauhuista. Yhteiskuntakriittisenä kirjallisuuslajina
syntynyt dystopia vaikuttikin 1900-luvun lopussa muuttuneen keinojaan
väsyneesti varioivaksi komeljanttariksi – kuin mukaillen
dystopioita tutkineen Erika
Gottliebin (1938–2007) maksiimia: ”Dystopia on tiukasti
modernistinen genre, joka kuihtuu postmodernin arvorelativismissa.”
Scifin
alalajina 1970-luvulla kehkeytyneen kyberpunkin
kirjallisuuslajityypillisiin piirteisiin kuuluvat dystooppinen,
autoritaarinen ja suuryhtiöiden hallitsema tulevaisuus, joita
teknologia –kyborgit, hakkerit ja tekoäly – pyörittää. Alun
perin marginaalisena lajina syntyneen kyberpunkin ideoita on
sittemmin kierrätetty lähes loputtomiin. Vielä äskettäin monet
tulkitsivatkin dystopioita melkeinpä silkkana viihteenä, jossa on
ikiaikaista hyvän ja pahan taistelua, mutta jonka suhde tosielämään
on ohuehko.
Nyt
tilanne tuntuu muuttuneen. Kyse ei oikeastaan ole siitä, että
tuoreet dystopiat olisivat erilaisia kuin vanhat, vaan siitä, että
oma suhtautumisemme niihin on muuttunut: uudet yhteiskunnalliset ja
ekologiset uhat pakottavat meitä tulkitsemaan dystopiakuvauksia
uudesta, ajankohtaisesta perspektiivistä.
***
Yhdysvaltalaisen
Suzanne Collinsin
Nälkäpeli-sarjan (2008–2010) romaanit ja niiden pohjalta
tehdyt elokuvat keräävät maailmanlaajuista suosiota. Romaanit
sijoittuvat sodan ja ympäristökatastrofin tuhoamaan apokalyptiseen
Panemin maahan, joka sijaitsee entisten Yhdysvaltojen paikalla.
Eliitti hallitsee Panemia diktatorisesti pääkaupungistaan ja
pakottaa muiden alueiden asukkaat puutteeseen ja kilvoitteluun. Vielä
15 vuotta sitten tällaista olisi helposti pitänyt vain yhtenä
kyberpunkin ideoiden kierrätyksenä. Nyt sadomasokistinen
”nälkäpeli” sen sijaan tuntuu nykykapitalismin vertauskuvalta
ja luonnontuho herättää uudenlaista kauhua.
Donald
Trumpin noustua Yhdysvaltain presidentiksi Margareth
Atwoodin dystopia Orjattaresi (1985) hyppäsi
myyntilistojen kärkeen, ja romaanin pohjalta tehty televisiosarja
niittää kiinnostusta. George
Orwellin klassinen antiutopia Vuonna 1984 on ollut
viime vuosina Yhdysvalloissa myydyimpien romaanien joukossa. Myös
suomalaisessa kirjallisuudessa dystopiateemat ovat olleet
2000-luvulla vahvasti esillä.
Uudet
dystopiat ammentavat sekä todellisista uhkista että lajityypin
perinteestä. Itse asiassa 1900-luvun alun varhaiset dystopiat
vaikuttavat jälleen yllättävän tuoreilta. Mistä ne ammensivat
polttoaineensa?
***
Kirjallisena
lajina dystopia syntyi nykyaikaistumisen aiheuttamasta epävarmuudesta
1800- ja 1900-lukujen taitteessa. Siihen asti länsimaisessa
kulttuurissa vallitsi vuosituhansia optimistinen ja idealisoiva eli
niin sanottu klassinen utopia. Sen juuria on haettu aina antiikista
ja Raamatusta lähtien. Kristinuskon vaikutusta utopian
taustalla ei voi liikaa korostaa. Pelkistetysti sanottuna utopia (ja
dystopia) ilmentää länsimaista, kristinuskon pohjalta syntynyttä
kehitysuskoa sekä tähän kehitysuskoon kriittisesti suhtautuvien
tahojen välistä kamppailua.
Dystopian
syntyaikana ja -paikassa, 1900-luvun vaihteen Euroopassa, teollinen
pääoma oli alle vuosisadassa organisoinut talonpoikaisväestön
muuttoliikkeen maalta kaupunkeihin. Teollisen kehityksen ja
talouskasvun myötä perinteiset yhteisöt ja niiden sosiaalinen
järjestys olivat hajonneet. Samoihin aikoihin sosiologit puhuivat
massayhteiskunnasta.
Sillä viitattiin moderniin yhteiskuntaan, jota hallitsivat
persoonattomat, yliyksilölliset instuutiot sekä massoille suunnattu
kulttuuri. Samaan aikaan 1800-luvun tyylinen usko yhteiskunnan
jatkuvaan täydellistymiseen järjen ja valistuksen merkeissä alkoi
rapautua.
Monet
pitivät modernisaatiota hallitsemattoman pikaisena muutoksena.
Tieteet kehittyivät hämmentävää tahtia. Psykoanalyysin myötä
ihmisestä oli äkkiä tullut outo unien ja viettien vallitsema
olento, jonka nähtiin tukahtuvan teollisen ja porvarillisen
suurkaupungin mekanisoituneessa arjessa. Jumala oli kuollut, kuten
filosofi Friedrich Nietzsche
kirjoitti.
Tutkija
Erika Gottliebin mukaan dystopia on maallistuneen aikakauden
kirjallinen laji. Kristillisen ajan keskeinen draama, sielun
pelastuksen ja kadotuksen välinen konflikti, muuntautui konfliktiksi
ihmiskunnan pelastuksen ja kadotuksen välillä. Danten
ja valistuksen kuvaama kehityssuunta helvetistä paratiisiin kääntyi
ympäri. Vallitsevaksi ajatukseksi tuli, että alkuparatiisista on
vähitellen taannuttu. Eurooppalaiset uskoivat laajalti, että vain
suuri mullistus, jossa vanha tuhotaan, voisi tuoda mukanaan henkisen
ja yhteisöllisen raikastumisen. Tämä mieliala johti ensimmäisen
maailmansodan materiaalitaisteluihin ja raakaan joukkoteurastukseen.
Sodan
jälkeen ihmisten usko humanismiin alkoi murentua. Yksilökeskeinen
liberalismikaan ei kyennyt selittämään muuttunutta tilannetta,
jossa ihminen kamppaili itse luomansa teknologian kasvottomien
voimien armoilla. Länsimaailma odotti maallista Messiasta pyyhkimään
pois teollisen vallankumouksen luomat tai esiin nostamat
sairaudet.
Messiaalla
oli 1900-alun alkupuolella ainakin kolme ulottuvuutta: tieteen oli
määrä tehdä loppu köyhyydestä ja kärsimyksestä; sosialismin
piti poistaa epätasa-arvo; lisäksi tarvittiin ”uusi uskonto”,
yhteisöä koossa pitävä liima. Euroopassa vedottiin monin paikoin
”kansaan” ainoana myyttisenä mallina järjestää mielekäs
yhteisö ja yhteinen identiteetti. Usean poliitikon ja taiteilijankin
mielessä tämä myytti näyttäytyi ratkaisuna juurettomuuteen ja
luonnosta vieraantumiseen. Näiden lupausten toteutumista odotellessa
monessa maassa pääsi esiin väärä Messias: fasismi, kommunismi
tai natsismi.
Vaikka
1900-luvulla kirjoitettiin edelleen myös myönteisiä utopioita,
dystopiasta tuli hallitseva tulevaisuuden kuvitelma. Tämä on
oikeastaan hieman yllättävää. Erityisesti työväestön ja
kapitalismin ”fordistisen kompromissin” kukoistusaikaan 1945–1973
länsimaiset yhteiskunnat vaurastuivat, tasa-arvo levisi ja
teknologia hyödytti elämää monin tavoin, mikä loi myönteisyyttä
ainakin kulttuurin pintatasolle. Pelkoja loivat toisaalta
maailmansodat, totalitaristiset valtiot, kylmä sota, asevarustelu,
yhdenmukaistuminen, ydinsodan uhka ja ympäristöongelmat.
***
Ensimmäiseksi
suomalaiseksi dystopiakirjaksi usein mainittu Konrad
Lehtimäen Ylös helvetistä ilmestyi jo 1917.
Lehtimäen pasifistinen teos kuvaa ensimmäisen maailmansodan
päättymistä kapitalistisen sotilasimperiumin nousuun. Rooman
valtakunnan mieleen tuova valtio on syöksymässä uuteen
maailmansotaan naapuri-imperiumin kanssa. Lopulta romaani kuitenkin
päättyy utooppisesti: sosialistiseen vallankumoukseen, rauhaan ja
ihmiskunnan yhtenäisyyteen.
Lehtimäki
ennustaa tavallaan fasismin nousun ja ydinpommin käytön.
Olennaisempaa kuitenkin on, että kirjailija seisoo utopia- ja
dystopiakirjallisuuden vedenjakajalla. Teos ammentaa 1800-luvun
utopioista, mutta katsoo eteenpäin aikaan, jolloin klassiset
dystopiat kääntyvät pois myönteisen tulevaisuuden
odotuksesta.
Kiinnostavimpia
varhaisia dystopiaromaaneja ovat Jevgeni
Zamjatinin Me (1925), Aldous
Huxleyn Uljas uusi maailma (1932) ja George Orwellin
Vuonna 1984 (1948). Uutta niissä on yksilöllisyyden
menettämisen pelko, joka kärjistyy antiautoritaariseksi huudoksi
jokaista valtajärjestelmää kohtaan. Kamppailu oikeudenmukaisen ja
vereslihaisen ihmisyyden puolesta kiihtyy. Elävä luonto saa usein
kylmään ja vieraannuttavaan valtakoneistoon nähden vastakkaisen
latauksen. Havahtuminen dystooppiseen todellisuuteen tapahtuu
rakastumisen ja seksin kautta.
Nämä
klassiset dystopiat ovat paljon velkaa englantilaisen H.
G. Wellsin romaanille Kun nukkuja herää (1899), jota
on usein sanottu ensimmäiseksi dystopiateokseksi. Wellsin romaanissa
esiintyy itse asiassa valtaosa niistä dystooppisen yhteiskunnan
piirteistä, jotka sittemmin nousivat genreä määrääviksi, kuten
oligarkia ja työläisorjat, tyhjentynyt maaseutu, kupujen peittämät
jättiläiskaupungit, totaalinen kaupallisuus, tehomaatalous ja
-karjanhoito, hypnoosi, ihmisten geneettinen muokkaus, propaganda,
kansalaisten tarkkailu ja yksityiselämän häviäminen,
tajuntateollisuus ja huumeet joukkojen viihdykkeenä sekä
rodunjalostus ja yli-ihmisen idea.
Jos
Wellsin, Zamjatinin ja Huxleyn dystopiakuvauksissa ihmisen alitajunta
vielä muodostaa pakopaikan ja vastarintapesän totaaliselle
valtakoneistolle, niin Orwellin romaanissa Vuonna 1984 sekin
tuntuu tuhoutuvan. Vuonna 1984 on klassisista
dystopiaromaaneista kirjallisesti taidokkain, syystäkin
maineikas totaalisen vallan tutkielma. Romaanissaan Orwell ikään
kuin tiivistää aiemmissa dystopioissa esiintyneet teemat aina
hyytävään loppuun saakka.
Orwellin
kuvaamasta lohduttomasta, sotaa käyvästä tulevaisuuden
Britanniasta on tullut nykykulttuurissa suorastaan ikoninen.
Puoluediktatuuri valvoo ihmisten proletarisoitunutta enemmistöä,
Kaukovarjostin tarkkailee jokaista liikettä, propaganda ja puolueen
rituaalit pitävät yllä raivoa vihollisia vastaan. Jatkuvan sodan
syy on kiistanalaisten alueiden halpatyövoima, jota käytetään
edelleen uusiin sotiin. Kaikkialla kummittelee mystisen Ison Veljen
kuva härskeine viiksineen. Orwellin lanseeraamista historian
väärennyksestä, ”kaksoisajattelusta, ”uuskielestä” ja
”ajatusrikoksista” on tullut nykyään yleiskieltä diktatuurista
ja totalitarismista puhuttaessa.
Vaikka
romaanin päähenkilö Winston Smith tietää tuhoutuvansa, hän
nousee vastarintaan. Puolue riistää häneltä marttyyriudenkin.
Häntä kidutetaan kunnes hän luhistuu, pettää rakastettunsa ja
menettää identiteettinsä. Modernissa maailmassa on vain
manipuloitavissa olevia myyttejä.
Vuonna
1984 ammentaa kahtaalta, yhtäältä natsismin käsittämisestä
ja toisaalta Orwellin, kommunismiin pettyneen sosialistin omista
kokemuksista Espanjan sisällissodassa. Kesällä 1937 Orwell
pelastui vain nipin napin, kun Neuvostoliiton tukema Espanjan
kommunistipuolue järjesti vasemmistolaisten puhdistuksia
Barcelonassa. Romaanissa todetaan, että Ison Veljen ideologia polki
jalkoihinsa kaikki eurooppalaisen sosialismin periaatteet – ja teki
sen sosialismin nimissä. Vuonna 1984 on viiltävän tarkka
stalinismin tai hitlerismin kuvaus. Se analysoi osuvasti myös itse
moderniteetissa piilevää totaalisen vallankäytön mahdollisuutta.
Orwellin kritiikin kärki on harvainvallassa, yhteiskunnallisessa
kontrollissa, pettävissä ideologioissa ja kylmän taloudellisessa
ajattelussa.
***
Toisen
maailmansodan jälkeen maailma teknologisoitui edelleen, ja dystopia
siirtyi pitkälti tieteiskirjallisuuden käsiteltäväksi. Kylmän
sodan aikaan kirjailijat rautaesiripun vastakkaisilla puolilla
käsittelivät dystooppisia teemoja hieman eri tavoin.
Lännessä
kirjailijat ruotivat natsismia ja siihen vivahtavia autoritaarisia ja
nationalistisia juonteita omissa yhteiskunnissaan. Sen ajan
dystopiassa nousivat usein esiin ympäristötuho ja ekologinen
kritiikki. Onpa jopa hyvinvointivaltiota vastustettu dystopian
keinoin: venäläissyntyisen, yhdysvaltalaistuneen Ayn
Randin romaanissa Kun maailma järkkyi (1957)
ihannoidaan liikemiehiä ja propagoidaan finanssikapitalismia. Idässä
kirjailijat taas eivät kirjoittaneet niinkään hirveästä
tulevaisuudesta, vaan käsillä olevasta tai lähimenneisyyden
kommunistisesta painajaisesta.
Sekä
lännessä että idässä tärkeäksi teemaksi muodostui
todellisuuden manipulointi, joka meni vielä Orwellin kuvaamaa
pidemmälle.
Esimerkiksi
Stanislaw Lemin
Futurologisessa kongressissa (1972) päähenkilö
siirtyy sattuman oikusta täydelliseltä vaikuttavaan tulevaisuuteen.
Pienen pieninä purosina vesimassat alkavat haudata Eedeniä alleen.
Paljastuu, että ihmisten enemmistöä on sumutettu juomaveteen
sekoitetuilla psykoaktiivisilla aineilla. Kesken ylellisen
ravintola-aterian päähenkilö huomaa kyhjöttävänsä rääsyissä
syöttökaukalon ääressä ja lusikoivansa haisevaa velliä. Lopussa
todellisuus on revennyt, ja ihmiset harhailevat lumisateessa keskellä
saasteiden tuhoamaa rauniokaupunkia. Puolalainen Lem satirisoi
kotimaansa reaalisosialismin valheellisuutta, mutta varoittaa myös
ympäristötuhosta ja tajuntaa muokkaavista aineista.
Luonnontuhon
ohella 1960- ja 1970-lukujen dystopiaromaaneissa nousi esiin
feminismi. Esimerkkeinä tästä voi mainita Ursula
Le Guinin romaanit Pimeyden vasen käsi (1969) ja
Osattomien planeetta (1974) sekä Joanna
Russin Naisten planeetan (1975). Yhdysvaltalaiset Le
Guin ja Russ tuovat esiin sukupuoleen sidottuja valtasuhteita, mutta
myös kyseenalaistavat sukupuolen merkitystä.
Monessa
scifi-dystopiassa yhteiskunnan sairaus vertautuu yksilön mielen
sairauteen. Dystopia saakin 1900-luvun lopulla yhä sisäistyneemmän
muodon. Kuvitelmien ja todellisuuden välisen rajan häilyvyys on
esimerkiksi Philip K. Dickin
teosten pääteemoja. Koomiseksi venytetty esimerkki
harhaisuudesta on romaani Hämärän vartija (1977). Sen
päähenkilö on samanaikaisesti huumeita myyvä pikkunilkki ja
nilkkiä varjostava huumepoliisi; paranoia saavuttaa uudet
mittasuhteet, kun jakomielinen päähenkilö alkaa epäillä itseään
ja todellisuutta.
Vielä
pidemmälle mennään William
Gibsonin romaanissa Neurovelho (1984), kyberpunkin
eräässä pääteoksessa. Tietoverkossa elää ihmisiä, jotka ovat
fyysisesti kuolleita, mutta joiden tajunta on kopioitu tiedostolle.
Neurovelhossa sekä ympäristö että ruumis ovat
epätodellisia.
***
Millä
tavoin ja mistä syistä dystopia sitten on noussut 2000-luvulla?
Dystopian
uutta, vakavampaa potentiaalia tuntuu osoittavan esimerkiksi sen
esiinmarssi venäläisessä nykykirjallisuudessa samalla, kun
itänaapurin yhteiskunta on entisestään autoritarisoitunut. Tämä
tuo muistumia neuvosto-scifistä, jossa usein arvosteltiin purevasti
kommunistivaltaa, esimerkkinä vaikkapa Strugatskyn
veljesten älykkäät romaanit.
Länsimaissakin
työelämän epävarmuus, eriarvoistuminen, talouskuri,
autoritaaristuva politiikka ja harvainvalta sekä äärioikeiston
nousu ovat kohonneet todellisiksi huomioiduiksi ongelmiksi, jotka
koskettavat yhä suurempia ihmisjoukkoja.
Maailmaa
ja ihmiskuntaa uhkaavat tällä hetkellä myös ekologiset ongelmat,
kiihtyvä luonnon monimuotoisuuden tuho, saastuminen ja raju
ilmastonmuutos. Samalla teknologinen kehitys on ottamassa uuden
harppauksen. Elämme teollistumisen viidennen vaiheen loppua – ja
kuudes vaihe, johon kuuluvat digitalisaatio, robottien yleistyminen,
automatisaatio, tekoäly ja ties vielä mitä, on
käynnistymäisillään.
Etenkin
ilmastonmuutos ja siihen varautuminen, siirtyminen pois fossiilisista
polttoaineista ja yhteiskuntien muuttaminen ekologisesti kestäviksi
ovat valtavan isoja asioita. Edessä on murros, jonka kaikkia
vaikutuksia on mahdotonta arvioida. Maailman valtioiden voimasuhteet
tuntuvat nekin olevan liikkeessä.
Tämä
kaikki herättää pelkoja ja epävarmuutta huomisesta.
Dystopian
lajityypissä tuntuu olevan murroskausina kaivattua poliittista
potentiaalia, vaikka kaunokirjallisuus yleisesti ottaen usein
teeskentelee epäpoliittisuutta. Pelot, uhka ja tragedia ovat aina
myös draamallisia tehokeinoja. Niillä on selvästi edelleen
kaupallista potentiaalia jälkiteollisena aikana, jolloin kuluttajan
sanotaan olevan kuningas. Kruununperillisiä ei tosin välttämättä
ole.
Miltä
itänaapurin dystopia sitten näyttää? Vladimir
Sorokinin antiutopiassa Pyhän Venäjän palveluksessa
(2006) uudelleen syntynyt Iivana
Julman aikainen terrorikaarti ajaa kansakuntaa diktatuuriin ja
eristykseen Euroopasta. Sorokinin Telluuria (2013) taas on
hämmentävä dystopia lopullisesti kupliin hajonneesta maailmasta ja
yhteisen, kollektiivisen todellisuuden katoamisesta. Dmitri
Bykov esittää romaanissaan ŽD (2006) Venäjän
tulevaisuuden kaaoksena, jossa liittovaltiota raastaa etninen
sisällissota. Viktor Pelevinin
romaani Viides maailmanvalta (2009) on postmoderni,
populaarikulttuurin aineksia kierrättävä nauru yläluokalle.
Romaanissa paljastuu, että yhteiskuntia johtavat todellisuudessa
vampyyrit. Ihmiset ovat lypsykarjaa. Veren imeminen vertautuu paitsi
suurkapitalismin harjoittamaan riistoon myös öljynporaukseen, uuden
Venäjän lihaksistoon:
”Katselen
mahtavia torneja, jotka imevät mustaa nestettä planeetan suonista,
ja tajuan löytäneeni paikkani rivissä.”
Pelevinin
satiiri mätkii Putinin harvainvallan lisäksi talouden
kaikkivoipaisuuteen uskovaa globaalia kapitalismia ja konsumeristista
elämäntapaa. Kirjailija ivaa jälkiteollisten yhteiskuntien tapaa
kyllästää itsensä rahantuotannolla – siitä on hänen mukaansa
tulossa ainoa moraali, arvo ja päämäärä.
***
Dystopioiden
suosio on noussut myös Suomessa, vaikka meillä muun maailman
yhteiskunnalliset, poliittiset ja ekologiset järistykset ovat
toistaiseksi tuntuneet ikään kuin pehmusteen takaa.
Risto
Isomäen Sarasvatin hiekkaa (2005) on romaanina
kömpelö, mutta nostaa mahdollisen ympäristökatastrofin
keskusteluun. Romaani käynnisti osaltaan eko- ja ilmastodystopioiden
buumin. Ekologiset dystopiat ovat sittemmin yleistyneet myös
nuortenkirjallisuudessa, esimerkkinä vaikkapa Siiri
Enorannan Nokkosvallankumous (2013), jonka maailmassa
aurinko on peittynyt saasteiden taakse ja harvainvalta
vallitsee.
Maarit
Verrosen Karsintavaihe (2008) on dystopia, joka
pureutuu luokkayhteiskunnan uuteen tulemiseen, työläisten
oikeuksien katoamiseen ja alaluokan kurjistumiseen. Verrosen romaanin
henkilöt ovat prekariaattia – ”paskaduunareita”, jotka
sinnittelevät töissä vuokratyöfirmoissa, säästävät rahaa
terveydenhoitoon ja koettavat olla saamatta häätöä asunnoistaan.
Romaanin maailmassa työläisten dystooppisten tilojen vastapainona
toimivat rikkaiden ja vaikutusvaltaisten saariparatiisit ja
simuloidut lomaunelmat.
Sitten
vallanpitäjien määräykset tiukentuvat: maailmassa on liikaa
ihmisiä, on leikattava. Karsintavaihe nakkelee kirpeitä
kysymyksiä siitä, mitä tapahtuu hyvinvoinnista pudonneille.
Romaanin henkilöt koettavat selvitä kovan kapitalismin
raadollisessa arkipäivässä. Elämä on sopeutumista yritysten
vaatimuksiin. Hyväksikäytön maailmassa kaikki on kaupan. Hillitön
kilpailu karsii heikot. Dumpataanko ihmiskarjaa kehitysmaihin? Mitä
rikkaiden maiden eliitit suunnittelevat?
Verrosen
romaanin temaattisilla vesillä soutelee myös Juhana
Petterssonin dystopiatrilogia, josta on ilmestynyt kaksi osaa,
Tuhannen viillon kuolema (2017) ja Kuparihärkä
(2018). Petterssonin henkilöhahmoiltaan ja kerrontakeinoiltaan melko
kaavamaiset romaanit pelaavat ajankohtaisilla aiheilla.
Ilmastonmuutoksen uhkaamassa maailmassa eliitin jäsenet ostavat
itselleen selviytymispaketteja, kun taas köyhät sinnittelevät
silpputöissä ja ympäristöongelmien keskellä. Päinvastoin kuin
Verronen, Petterssonin Kuparihärkä marssittaa esiin
vastarinnan: rikkaisiin kohdistuu murhia, joiden motiivina näyttää
olevan epäoikeudenmukaisuuden herättämä viha.
***
Dystopian
uusi nousu heijastaa todellisia uhkakuvia, mutta näkyy myös
mediakulttuurin muutoksena. Onkin paradoksaalista, että vaikka
länsimaiden ihmisten enemmistö elää yhä melko turvallisesti ja
hyvinvoivasti, media tuntuu olevan koko ajan enemmän täynnä
tulevaisuuden uhkia. Kaupallistunut media nojaa entistä enemmän
konflikteihin, vastakohtiin ja uhkakuviin. Kärjistetyt vastakohdat
sopivat sosiaalisen median ja informaatiovaikuttamisen nykyaikaan,
jossa tunnepitoisista, mustavalkoisista ärsykkeistä vaikuttaa
tulleen monisärmäistä tietoa tärkeämpiä.
Olemmeko
todella niin tottuneita ja turtuneita todellisuuden uhkiin, ettei
niitä voida kritisoida vakavasti muuten kuin dystopian
keinoin?
Kysymys
nousee väistämättä mieleen seuratessa uutismediaa, jossa
kerrotaan harva se päivä kritiikittömästi teknologian uusista
loikista. Nämä loikat merkitsevät milloin identiteettisuojan
hapertumista, milloin ihmisten äänestyskäyttäytymiseen
vaikuttamista bottien avulla, kuten tapahtui vuoden 2016 Yhdysvaltain
presidentinvaaleissa. Vaikuttaa siltä, että uuden teknologian
valtuuksia ja laajuutta ei ole mietitty alkuunkaan, saati että olisi
pohdittu sen lainsäädännöllistä suitsimista. Disinformaatiota
tuntuu olevan kaikkialla ja sen levittämisestä on tullut aiempaa
helpompaa.
Kiina
on ottanut käyttöön miljoonat kasvojentunnistuskamerat
väkijoukkojen seulomisessa, kyyhkysenmuotoiset dronet tarkkailevat
ihmisiä ja internet-sovelluksen avulla on tarkoitus valvoa kaikkia
kansalaisten sähköisiä toimintoja. Lisäksi Kiina aikoo ryhtyä
pisteyttämään kansalaisiaan. Tämän on tarkoitus tapahtua heidän
sähköisen profiilinsa perusteella siten että tietyistä
toiminnoista palkitaan ja toisista rangaistaan. Tällainen
tulevaisuus kuulostaa orwellilaisemmalta kuin itse Orwellin teokset,
se kirskuu etovammin kuin kyberpunk tai yksikään uusista
dystopioista.
***
Antiutopiaa
koskevissa keskusteluissa päädytään usein haikailemaan sitä,
että joku kirjoittaisi jälleen vakavasti otettavan utopian. Se on
helpommin sanottu kuin tehty, vaikka on selvää, että nykyiseen
yhteiskuntaan, teknologiaan ja talouteen kaivataan vaihtoehtoja.
Nyky-yhteiskuntia tuntuu päinvastoin määrittävän ajattelumalli,
jota hiljan menehtynyt sosiologi Zygmunt
Bauman kutsui ”retrotopiaksi”. Tällä Bauman tarkoittaa
ilmiötä, jonka myötä paremman tulevaisuuden suunnittelu ei enää
kohdistu tulevaisuuteen, vaan pikemminkin nostalgisesti ymmärrettyyn
menneisyyteen. Eräänlainen oire ”retrotopiasta” saattaa
esimerkiksi olla viime vuosina vallinnut historiallisten romaanien,
elokuvien ja televisiosarjojen suosio.
Fredric
Jameson on tarkastellut utopianismin historiaa Itä-Euroopan
reaalisosialismin romahtamisen jälkeen. Tuolloin kapitalismista tuli
ainoa vakavasti otettava sosioekonomisen järjestäytymisen malli.
Myöhäisellä kapitalismilla ei ole haastajaa ja siksi myös
vaihtoehtoiset tulevaisuuden yhteiskuntamallit on helppoa tuomita
epäonnistuneiksi tai tarpeettomiksi. Tulkinta on Jamesonin mukaan
virheellinen ja pohjautuu väärinymmärrykselle lajityypin
tehtävästä. Utopian ei ole tarkoitus ilmentää
ihanneyhteiskuntaa, vaan nostaa valokeilaan kyvyttömyytemme
toteuttaa se – tai edes ajatella sitä. Utopiakirjallisuus ei siis
mallinna, vaan toimii ajatuskokeena ja nostaa esiin kykymme tai
kyvyttömyytemme kuvitella vaihtoehtoja.
Nykyiset
dystopiat toistavat yhä paljolti 1900-luvun varhaisten
antiutopioiden ideoita. Tämä osoittaa genrelle tyypillisiä
piirteitä, mutta myös yhä jatkuvaa pelkoa modernisaation ja
kapitalismin kielteisiä vaikutuksia kohtaan. Kaunokirjallisuuden
tuoreissa dystopiakuvauksissa tuntuu kuitenkin olevan aiempaa enemmän
toivoa. Yhteiskunnallista sortoa vastustavat kapinalliset eivät aina
tuhoudu ja ympäristökatastrofin jälkeisessä maailmassa ihminen
kykeneekin usein järjestämään elämänsä. Klassisen dystopian
absoluuttisesta toivottomuudesta on ikään kuin palattu dystopian ja
utopian vedenjakajalle.
Ainetta,
josta tulevaisuus on tehty, ei ole luokiteltu yhteenkään
jaksolliseen taulukkoon: se on yhä jokaisen alkemistin ulottuvilla.
Vai pitäisikö mieluummin puhua sipulista, josta tulevaisuus
versoaa? Orgaanisen vertauskuvan tapauksessa pelkkä ihmisperäinen
keinotekoisuus ei riittäisi, vaan tarvittaisiin lisäksi oikea
maaperä, säätila ja hetki.
Essee
on julkaistu Särö
37 -lehdessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti