Kirjoittaja Ville Ropponen
Taide on työtä
muiden joukossa, mutta sillä ei voi ansaita toimeentuloa.
Uusliberaalisssa yhteiskunnassa koko persoonallisuutensa uhraavan
taiteilijan osaksi jää kamppailu sosiaalitukien hetteikössä.
Jos Juha
Sipilän hallituksen talousohjelma, Christer Kihlmanin
myöhäistuotanto ja Charles Baudelairen esseet laitettaisiin
kirjalliseen tehosekoittimeen niin saataisiin Antti Nylénin
Häviö – iskevä,
satiirinen esssee taiteilijan toimeentulosta. Monissa
lehtijutuissa aihe on jo ehditty vähätellä ikuisuusaiheeksi. Jos
aihe on ikuinen, niin miksei sen ratkaisemiseksi ikinä tehdä
mitään?
Häviö on
myös yritys taiteilijan omakuvaksi ja selitys esseistin tuotantoon.
Nylénin isoihin, rönsyileviin esseekokoelmiin verrattuna Häviö
on suppea ja keskitetty, mutta silti Nylén virtailee aiheesta
toiseen kuin automaattikirjoitusta suoltava surrealisti sillä
erotuksella ettei Häviössä ole mitään surrealistista.
Monologi kertoo:
Nylén on menestynyt kirjailija. Hänet on huomioitu valtamediassa,
palkittu, kehuttu, kustannussopimuksin varusteltu ja apurahoitettu.
Ja sittenkin toimeentulo on katkolla ja vaakalaudalla, vain vähän
yli toimeentulorajan. Missä siis vika?
Rahaan perustuvassa
yhteiskunnassa kirjailijankin ongelmat nousevat rahasta tai
pikemminkin sen puutteesta. Kirjailijuus ei edes ole mikään oma
valinta, todistelee Nylén. Elämän sumeassa virrassa on melko vähän
todellisia vaihtoehtoja.
Suomalaisessa
luokkayhteiskunnassa Nylén tunnistaa olevansa
”valkokaulusköyhälistöä”. Nokkela ilmaus viittaa henkilöön,
joka on sivistyksellistä eliittiä, mutta elää köyhyysrajalla
vailla solidaarisuutta kaltaisiinsa. Lisäksi Nylén sanoo suoraan:
rahanpuute on mielenterveysongelma. Ja päinvastoin, hyvät tulot
takaavat mielenterveyden. Häviö sanallistaa rapsakasti
ajassa kelluvaa puhetta. Aiheelle tuntuu olevan peräti sosiaalinen
tilaus.
*
Omaelämänkerralliset
teokset ovat olleet viime vuosina suosiossa. Tähän saumaan Nylén
iskee kuin tuhat volttia. Hän heittelee ristiriitaisia väitteitä
kuten esseessä kuuluu. Hän kurvailee aiheesta toiseen ja vaihtelee
taidolla kirjallisia tyylejä. Satiirina Häviö on maukas,
hauska ja tursottava.
Parhaimmillaan teos
on viiltävä kulttuurinen puheenvuoro; heikoimmillaan se on
juuttuessaan esseistin omien teosten selittelyyn, niiden
vastaanottoon ja oman julkiroolin erittelyyn. Nylén ottaa itselleen
kunnian esseebuumin käynnistämisestä. Tuoreita tekijöitä hän
kritisoi uuden estetiikan puutteesta ja siitä, etteivät nämä
kyseenalaista kotimaisen esseistiikan perinnettä.
Nuoren tai
keski-ikäisen mieskirjailijan vihaista vuodatusta on tapana kutsua
vimmaiseksi. Jouko Turkan mahtailutkin mieleen tuova Häviö
on sukua Kihlmanin monologille Vastaus on ei! ja esseelle
Tuuliajolla tappion maisemissa, joista jälkimmäiseen suoraan
viitataankin.
Nylén hutkii
tapansa mukaan niin oikealla kuin vasemmalle. Oikeistolaiset
helppoheikit, kuten ajatuspaja Liberan tutkimusjohtaja Heikki
Pursiainen ovat väärässä ja keräämässä poliittisia
irtopisteitä. Oikeisto vihaa köyhiä ja hyvinvointivaltiota.
Vasemmistolainen inhokki on tietokirjailija Pontus Purokuru,
jonka suurin synti on Nylénin nuiva kritikointi.
Monologi ruoskii
kaupallisen koneiston armottomuutta, mutta melko yleisesti.
Individualismissaan hellyttävän ”vanhanaikainen” Nylén ei
käsittele mitenkään julkisuuskoneistojen roolia. Kotimaisista
esseisteistä puhuessaan hän namedroppailee
vain eniten median parrasvalossa paistatelleita. Entä arvosteleeko
Nylén kirjallisessa julkisuudesssa entistä enemmän vaikuttavaa
tähtikulttia? Ei oikeastaan. Kirjallisuuden ja julkisuuden
kaupallistumiseen ei oteta kantaa. Ei myöskään
kirjailijabrändäykseen, josta Nylénin(kään) kaltainen kirjailija
tuskin on välttynyt.
*
Essee kuvaa yleisin
kaarin miten Nylénistä, todellisesta henkilöstä, tuli ”Nylén”,
esseepersoona, jota ravisuttaa kutsumuskohtalo ja riivaaja, joka
pakottaa jatkuvasti kirjoittamaan. Muistelus liikkuu köyhästä
opiskelijaelämästä perheen perustamiseen rivitalossa trendikkäässä
Helsingin kaupunginosassa. Esseisti setvii suomennostöitään ja
sivuaa masennuskausiaan. Hän viskoo näkemyksiä eri aiheista,
kustannuspolitiikasta uskontoihin, pop-musiikista taidefilosofiaan.
Osuvasti hän suomii nykyistä yrityselämän mentaliteetin
palvontaa, hyvinvointivaltion tuhoamista ja jatkuvaa
leikkauspolitiikkaa.
Häviö on
samalla kirjailijuuden ja kirjoitustyön kuvaus. Miten kirjailija
keksi jatkuvasti uutta, tuoreesta näkökulmasta ja ketterästi
ilmaistuna? Kirjoittamista on pidettävä jatkuvasti yllä, muuten
taito kuihtuu. Kirjoittamistyön mielekkyys on lisäksi itse
rakennettava, toisin kuin ”perinteisessä” työssä.
Tavallaan Häviö
on myös itseironinen ”vanhanaikaisen” taiteilijaroolin
puolustuspuhe uuslibereraaleja välinearvoja vastaan. Omituisen
taitelijaneron myytin tilalle ollaan nyt työntämässä roolia,
jossa taiteilijan työ näyttäytyy ”työnä muiden joukossa”,
sillä erotuksella ettei taiteilijan työllä voi ansaita
toimeentuloa. Nylen lopettaa pohdinnot tähän. Ja kuitenkin
uusliberaalissa yhteiskunnassa kaikkien muidenkin työelämä alkaa
näyttää taiteilijamaiselta: työtä on liikaa ja siihen on
uhrattava koko persoonallisuus ilman takuuta tasaisesta
toimeentulosta.
*
Nylén esittää
kolme vaihtoehtoa taiteilijoiden toimeentulon ongelmien ratkaisuksi.
Ensimmäinen on rahoituksen tuhoaminen, mikä johtaisi taiteen
kuihtumiseen. Toinen on jonkinlaista ironiaa nykyjärjestelmästä ja
kolmas on pyrkimys reformiin. Nylén ehdottaa taiteilijapalkkaa,
joka olisi lähes keskipalkan vertainen summa loppuelämäksi
taiteilijoiksi valituille. Avoimeksi jää ketkä kelpuutettaisiin
taiteilijapalkatuiksi. Taiteilijapalkka lopettaisi nykyistä
taide-elämää saastuttavat kateuden, kilpailun ja pelon ja nostaisi
tilalle toveruuden ja solidaarisuuden.
Esseen huomiot
kulttuurialan freelancerien ja itsensätyöllistäjien asemasta ovat
osuvia. Elämä on kamppailua sosiaalitukien hetteikössä, liikaa
kehnosti palkattua työtä, asumistukea ja toimeentulotukea,
ulosottomies uhkaa, rahat eivät tahdo riittää menoihin. Nylén
kuvaa hyvin köyhän osaa. Teoksen alkupuolen liian subjektiiviselta
tuntuva narina lavenee lopussa muidenkin prekaarien pätkätyöläisten
osan käsittämiseksi, vaikka Nylén ei suoraan tällaista vertailua
tee, eikä Häviö ryhdy varsinaiseksi yhteiskunnalliseksi
pamfletiksi.
Nylén arvostelee
työn käsittämistä vain palkkatyöksi, mutta ei etene
oivalluksesta minnekään.Välillä tuntuu, että esseen
keinovalikoimaan kuuluva liioittelu paisuu yli äyräiden, kuten
kuvauksissa apurahan hakemisen kauheudesta. Apurahajärjestelmä on
tietenkin suuret arpajaiset. Ja apurahan saaminen on itseasiassa
pätkätyösopimus, kuten Nylén muistuttaa.
Missä muussa kuin
taiteilijan ammatissa toimeentulon hankkimista pidetään erityisenä
”tunnustuksena”? Arvostus sen sijaan ei suoraan muutu
toimeentuloksi, koska nykymaailmassa vain raha ratkaisee. Ihminen ja
hänen työnsä ovat sivutuotteita.
Antti Nylén: Häviö.
Monologi, 222 s. Kosmos 2018.
Kritiikki on
julkaistu Ydin-lehdessä 1/2019.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti