Ville
Ropponen
Tuskin
mikään kirjoittamisen laji on koetellut hermojani samalla tavalla
kuin kritiikki – enkä puhu nyt omien teosteni arvioista. Puhun
kritiikin kirjoittamisesta. Olen harjoittanut kriitikon eli taiteen
arvostelijan työtä yli kaksikymmentä vuotta ja tehnyt sitä
innolla. Mutta silti jo pitkään olen harkinnut kritiikon työn
lopettamista. Samat mietteet aina tammikuun alkaessa.
Mistä
ihmeestä on kysymys? Ennen kuin menen lopettamisaikeideni syihin,
valaisen joitakin kritiikon työhön liittyviä seikkoja.
Journalistisista
töistä arvostelijan toimi lienee lähimpänä kirjailijan työtä.
En tarkoita oikeastaan työn sisältöä, vaan sen epäsosiaalisuutta.
Toimittaja työskentelee aina enemmän tai vähemmän yhteisössä,
haastattelee ihmisiä ja selvittää asioita jalkautumalla
kaupungille. Kriitikko sen sijaan työskentelee kirjailijan tapaan
sosiaalisessa tyhjiössä, ellei sitten ajatustenvaihtoa kollegojen
kanssa lasketa – mutta se menee tänä päivänä jo vapaa-ajan
puolelle.
Aloitin
kriitikon työn opiskellessani Jyväskylässä 1990-luvun lopulla.
Ensin kirjoitin Jyväskylän ylioppilaslehteen ja
paikallislehtiin, sittemmin aloin tarjota tekstejäni
kulttuurilehdille. Kokeilin pari kertaa teatteriarvostelua, mutta
nopeasti lajikseni vakiintui kirjallisuuskritiikki.
Kriitikon
työ saattaa olla jopa eskapistisempaa kuin kirjailijan työ.
Kirjailija kirjoittaa teoksiaan yleensä ihmisiä kohti, sanoakseen
jotain, vaikuttaakseen johonkin, ellei muuhun niin asemaansa ja
tulotasoonsa. Kriitikko sen sijaan kommentoi jonkun toisen työtä,
asettaa toisen tekemän teoksen vasten muita teoksia ja taiteen
perinnettä. Hän asemoi kirjailijan teosta kuvitteelliseen
odotushorisonttiin. Hän ei vain lue teosta, vaan ikään kuin
neuvottelee sen kanssa.
Ulospäin
juuri mitään ei näy. Kriitikko istuu kammiossaan, jakkaralla tai
laiskanlinnassa. Lukuvalo palaa. Välillä hän saattaa yskäistä,
kiemurrella sijallaan tai käydä hakemassa kupin juotavaa ja
haukkapalan. Ulkona aurinko kulkee taivaan poikki ja laskeutuu
horisontin taakse. Tulee pimeä. Lukulampun alla kelluvat kriitikon
kasvot heijastuvat ikkunalasiin. Hän lukee, yhä vain. Ehkä
tuhahtelee tai naurahtelee välillä itsekseen.
Kriitikontyö
on aina viehättänyt sisäistyneitä ja sadomasokistisia luonteita.
Erityisesti monet esseistit ovat toimineet myös kriitikoina.
Kriitikon tapauksessa sana myös on välttämätön. Toki
menneisyydessä eli ja työskenteli joitakin kriitikoita, jotka eivät
tehneet juuri muuta. Silloin kriitikon työllä oli vielä
elitististä leimaa.
Puhun
sellaisista hahmoista kuin Jukka Kajava,
Pekka Tarkka tai Seppo Heikinheimo. Eivät
hekään kriitikoiksi alkujaan syntyneet, mutta kenties he – Erno
Pasilinnan lentävää lausetta varioidakseni – elivät elämän
josta syntyy kriitikko. Ennen nousuaan johtavan päivälehden
pääkritiikoiksi he tekivät monenlaista, ja toki myös sen jälkeen,
mutta kriitikkoina heidät tunnetaan.
Nykyään
tällainen kriitikko-oletetun ja kritiikin asema ja arvostus tuntuu
kuin kuvalta kansansadusta.
***
Vuosien
aikana olen kirjoittanut kritiikkiä useisiin suuriin päivälehtiin
ja lähes kaikkiin Suomessa ilmestyviin kirjallisuuslehtiin.
Arvostelijan urani huippuhetkiä ovat olleet ne pari kertaa, kun
kritiikkini ovat kirvoittaneet lukijoilta palautetta. Poikkeuksetta
palaute on ollut moittivaa: milloin on katsottu kriitikon
kirjoittavan virheellisiä tietoja, milloin tulkitsevan kirjailijaa
väärin ja epäreilusti. Jotakin on liikahtanut kritiikin takia.
Yksinäinen
puurtaminen heikohkolla palkalla joka ei vastaa työmäärää on
kaiketi viehättänyt minua? Tai ehkä olen yrittänyt todistella
jollekulle (itselleni?) suurta idealismiani, sillä sitä
kritiikontyö vaatii, kauhakuormittain. Tai ainakin uskoa
pilvilinnoihin, joita kriitikoille heidän työnsä merkityksestä
satuillaan.
Jotta
kriitikon työstä olisi todella ollut niin sanotusti ammatillista
hyötyä, olisi pitänyt hakeutua enemmän tai vähemmän pysyväksi
tuolinkuluttajaksi kirjallisuuspalkintoja jakaviin raateihin. Niihin
olisi ollut pari kertaa ovi raollaan, mutta jätin menemättä.
Tein
kritiikkiä edelleen idealistisista syistä, suorastaan jalosti
myhäillen, vain kirjallisuuden ja sen kehityksen suuremmaksi
hyväksi. Vai oliko taustalla lopulta raadollisempia syitä? Nautinko
sittenkin kritiikin kirjoittamisesta, vaikka se on melko vaikea laji,
jonka avulla ystäviä ei saa vaan päinvastoin usein vihollisia?
Luultavasti vain sublimoin ihmisarkuuttani ja sosiaalisten
tilanteiden pelkoa pakenemalla virtuaaliseen sosiaaliseen
todellisuuteen: kirjallisuuteen. Mutta voiko mistään pakenemisesta
loppujen lopuksi edes puhua?
Nykyisenä
laskennallista hyötyä painottavana aikana taiteen
hyvinvointivaikutuksia mittaavat selvitykset ovat muotia. Uusimpien
neurologisten tutkimusten mukaan lukeminen on oma terveystekijänsä,
joka vaikuttaa samoin kuin tupakoinnin lopettaminen, raitistuminen,
varallisuus tai hyvä sosiaalinen asema. Lukeminen tekee aivoille
vielä parempaa kuin liikunta ja lisäravinteet. On havaittu, että
paljon lukevat elävät terveempinä ja pidempään kuin vähän
lukevat. Erityisesti kaunokirjallisuuden lukeminen näyttää
lisäävän aivosolujen välisiä yhteyksiä.
Empiirisesti
tiede ei ole vielä pystynyt selvittämään miksi juuri lukeminen
parantaa muistia ja aivotoimintoja. On esitetty teorioita, jotka
perustuvat siihen, että ihminen on sosiaalinen olento, joka pärjää
parhaiten hengaillessaan yhteisössä. Kaunokirjallisuutta lukiessaan
ihminen elää mukana ja samaistuu – hän on henkisesti yhteydessä
toisten ihmisten kanssa, vaikka todellisuudessa istuisi ypöyksin
sohvan nurkassa tai vessassa.
Tästä
näkökulmasta kirjallisuuskriitikon työ ei olekaan pakenemista,
vaan suorastaan rynnistämistä päin elämää. Se on silkkaa pitkän
iän ja terveyden triumfikulkua, jossa kaiketi edes varallisuutta tai
hyvää sosiaalista asemaa ei tarvita.
***
Jean
Sibeliuksen kerrotaan sanoneen, ettei yhdellekään kriitikolle
pystytetä patsasta. Ei varmaan pystytetäkään, mutta niin on
useimpien ammattien kohdalla. Sibeliuksen tokaisu kertookin ehkä
enemmän taiteilijoiden stereotyyppisestä suhteesta kriitikoihin.
Tuo suhde on perinteisesti ollut nyreä, vaikka kriitikot olisivatkin
taiteilijaa aina palvoneet.
Taiteilijan
ja kriitikon joutuessa tappelukseen sympatiat ovat yleensä
taiteilijan puolella. Jos kirjailija suivaantuu julkisesti
kritiikistä, hän saa tavallisesti tuekseen lukijoiden, kollegojen
ja tutkijoiden armeijan. Entä kuka tukee kriitiikkoa? Tavallisesti
ei kukaan.
Kolumnissaan
“Kuka rakastaisi kriitikkoa?” (SK, 10.4.2018) Parnasson
päätoimittaja Karo Hämäläinen muistuttaa kuinka
kriitikkoa arvosteltaessa on usein hyväksyttyä mennä
henkilökohtaisuuksiin ja oikeastaan kuinka pitkälle vain. Menisi
itse ja kirjoittaisi paremman, kriitikkoa saatetaan moittia, vaikka
kriitikko ei ole taiteilija, eikä taiteellinen luominen hänen
työtään, Hämäläinen päättelee.
Edellä
mainitun valossa ei olekaan ihme, että eräs tuore kritiikkiä
koskeva keskustelunavaus, kirjailija Riku Korhosen Granta 9
-aikakausikirjaan syksyllä 2017 kirjoittama essee ”Puhu, viha”
keskittyy kirjailijan ja kritiikin suhteeseen. Iskevä teksti
erittelee päällisin puolin Korhosen omien teosten kritiikkiä ja
käy väkivalloin ja nimeltä mainiten arvostelijoiden kimppuun.
Korhonen
erittelee tekstissä niin monia mielipahaa, väärinymmärrystä ja
kriitikoiden ilkeyttä henkiviä tapahtumia, että hänessä nousee
ajatus brutaalista kostosta. Hän toteuttaakin sen esseessä pistäen
kriitikkonsa syömään virtsaa, kierimään portaissa ja taintumaan
etälamauttimen iskusta. Erityisen rajua kuvattu väkivalta ei ole –
Korhonen ei puhu painot jaloissa mereen upottamisesta,
teloittamisesta, katolta pudottamisesta tai murhasta ensinkään –
mutta ehkä juuri siksi väkivalta on eräillä tahoilla otettu
tosissaan.
Julkisuudessa
on pohdittu kuinka essee pitäisi tulkita ja miten sen taiteellinen
arvo suhteutuu sisältöön. Marraskuussa 2017 silloinen Kritiikin
Uutisten
päätoimittaja Marissa
Mehr arvioi
Korhosen
tekstin ongelman olevan siinä, että se menee henkilöihin, toisin
kuin hyvä kritiikki. Jo aiemmin Korhonen oli puolustautunut
Helsingin Sanomissa
(25.10.2017) julkaistussa vastineessa etteivät hänen hyökkäyksensä
kohdistu todellisiin henkilöihin vaan
heidän julkisiin hahmoihinsa ja väkivaltafantasia vain kuvastaa
niitä alhaisia tunteita, joita kirjailijassa herää hänen
lukiessaan arvosteluja.
Eseessään
Korhonen ikään kuin siis soveltaa huonoista kritiikeistä tuttua
henkilöön menevää tyyliä tiettyihin kriitikoihin. Samalla hän
tekee itsestään mahdollisesti naurettavan. Korhonen ottaa riskin,
että häntä – tai hänen esseepersoonaansa – pidetään
narsistisena mielensäpahoittajana tai vuosien salavihaa hautovana
primadonnana. Näinhän on joskus tavattu kuitata kirjailijoiden
tuohtuneet vastineet teostensa kritiikkeihin, ja eräät ylimieliset
kriitikot tapaavat jopa hihitellä kirjailijoiden reaktioille.
On
selvää, että minkä tahansa ammatin harjoittajat ottavat
arvostelun itseensä, eritoten perusteettoman arvostelun, eivätkä
vähiten kirjailijat. Vaikka en olekaan toistaiseksi itse pahoittanut
mieltäni kriikeistä, minulla on kokemusta solvausten tulvasta
silloin, kun yhteistyö katkesi erään suurella kustantamolla
julkaisevan prosaistin kanssa yhteisen Yhdysvaltain työmatkan
jälkeen. Olen joutunut myös sekalaisen joukkion laajan
mustamaalauksen kohteeksi erään kulttuurijärjestön
valtataisteluissa.
Ikinä
ei voi olla varma, etteikö joku ottaisi sanoja itseensä ja
loukkaantuisi, jos puhutaan oikeista henkilöistä, vaikka kuinka
olisi kyse ”fiktiosta”, ”julkisista rooleista” tai
henkilöimättömistä asetelmista.
Korhonen
essee muistuttaa miten kirjallisuusarvostelijoilta voi pahimmillaan
unohtua täysin kirjailijan tekemän, usein pitkällisen työn
kunnioitus. Kriitikon sanoilla on valtaa, vaikka kriitikosta ei aina
siltä vaikuta.
Korhonen
ruotii sinänsä osuvasti laiskaa journalismia ja
asiantuntemattomuutta. Ja kuitenkin (kirjallisuus)kritiikkiä
kannattaisi ehkä pohtia myös laajemmin kuin vain kirjailijan ja
kriitikon suhteen kautta. Esimerkiksi nykyään kirjoitetaan
kritiikkejä yhä kiireisemmin ja pienemmin palkkioin, mikä
väistämättä vaikuttaa laatuun. Miten vaikkapa mediakulttuurin
muutos, silpputyöläisyyden yleistyminen sekä kaupalliset paineet
vaikuttavat kritiikin taustalla? Korhosen kirjoitus ei tähän
pohdintaan kuitenkaan ryhdy.
***
Kriittinen
piste (2018) -kirjoituskokoelmassa ilmestyneessä esseessään
”Kirjallisuuskritiikki ja kirjallisuuden monimuotoisuus” tutkija
ja kirjailija Markku Eskelinen erittelee niitä avuja, joita
kriitikko hänen mielestään tarvitsee tulkitessaan 2010-luvun
suomalaista proosaa.
Eskelinen
ounastelee, että kirjallisuuden ja kritiikin välille on
koulutustason nousun, kansainvälistymisen ja internetin myötä
saattanut revetä kuilu.
Väittämänsä
vakuudeksi Eskelinen heittää esimerkkejä kritiikeistä, joissa
kriitikko ei ole hänen mielestään ollut arvioimansa teoksen
tasolla. Esimerkit ovat kaikki Helsingin Sanomista. Eskelinen
argumentoi: ”Matti Mäkelä, joka ei ole missään,
milloinkaan eikä mitenkään profiloitunut kokeellisen
kirjallisuuden, ergodisuuden ja postmodernismin tuntijana, voi
arvioida Jaakko Ylijuonikkaan ensimmäisen magnum opuksen
Neuromaanin”. Esimerkki kuulostaa kieltämättä
tragikoomiselta, vaikkei ehkä kuitenkaan ilmennä mainitun
sanomalehden kulttuuriosaston yleistä kritiikkilinjaa.
Tekstissään
Eskelinen ehdottaa kriitikkojen työnjakoa yleis- ja
erityiskriitikoihin. Yleiskriitikot arvioisivat vain kirjallisuuden
valtavirtaa, joka kehittyy keinoiltaan ja sisällöltään niin
hitaasti, että kriitikon olisi helppoa pysyä kyydissä aina
eläkeikään asti. Erityiskriitikolta sen sijaan tulisi voida
odottaa samaa kuin keinoiltaan ja sisällöltään kehittyvältä
kirjallisuudelta ja kirjailijalta.
Eskelinen
peräänkuuluttaa erityiskriitikkojen palkkaamista mediaan. Ehdotus
on kiinnostava, vaikka epäilenkin sen toteutumista. Kritiikkiin
keskittyneiden toimittajien elitistinen asema tuntuu olevan mennyttä.
Nykyään harvassa ovat ne tahot, jotka palkkaavat ammattitaitoisia,
näkemyksellisiä ja rohkeita kriitikoita, joiden tehtävänä on
seurata kirjallisuutta pitkäjänteisesti.
Kirjallisuudessa,
sen tulkitsemisessa ja arvottamisessa mennään nyt lähes kaikkialla
talouden ehdoilla – kuten monessa muussakin asiassa. Vain hieman
kärjistäen sanomalehtijuttujen pohjimmainen tarkoitus on nykyään
tarjota hyvät raamit mainoksille. En oikeastaan näe mitään syytä
sille miksei kulttuurisivuja voisi lakkauttaa sanomalehdistä – ja
siirtää kulttuurin käsittelemistä taloussivuille. Toisekseen,
eihän nykyisille peruskriitikoillekaan riitä kunnollista palkkausta
kuin ani harvoin, miten sitten erityiskriitikoille.
***
Eskelisen
ja Korhosen tekstit ovat kritiikin kritiikkiä, tekstilajia, jota
kriitikot itse eivät läheskään aina harjoita, vaikka heidän ehkä
kannattaisi. Molemmat tekstit tavallaan myös uusintavat kulttuurista
stereotypiaa kriitikoista ymmärtämättöminä, epäpätevinä tai
pahantahtoisina skribentteinä, jotka kohtelevat keskinkertaisuuttaan
tai ilkeyttään kirjailijoita kaltoin kieltäytyessään toimimasta
kirjailijan henkilökohtaisina fasilitoijina. Kirjailijat taas
nähdään oman menestyksensä vain työllään hankkineina
(Korhonen), huippukoulutettuina ja erityisasiantuntevina
(Eskelinen), poikkeuksetta poikkeusyksilöinä, vaikka
kirjailijoitakin on totta puhuen moneen junaan ja heidän
menestyksensä taustalla vaikuttavat monet seikat.
Erityisesti
Korhosen tekstin kohdalla herää kysymys: osallistuuko essee ”Puhu,
viha” – ehkä tarkoittamattaan – myös siihen nykyiseen,
kaupallisten tahojen sanelemaan trendiin, jonka mukaan kirjoista ja
kirjailijoista pitäisi kirjoittaa vain myönteisesti – tai sitten
vaieta? Ristiriitoja karttelevassa nykyajassa alkaa olla vaikea edes
kuvitella todella rajuja teilauksia ja julkisuus kohtelee
kirjailijoita valtaosin myönteisesti.
Iso
ongelma sekä kirjailijoiden että lukijoiden kannalta on pikemminkin
se, että niin monet teokset sivuutetaan ilman arviota. Tähän
Korhonen ei ota kantaa, sillä esseessä käy selväksi, että hänen
omat teoksensa ovat saaneet runsaasti huomiota ja hän itse
palstatilaa laatulehdissä.
Kirjailijan,
kirjallisuuden ja kritiikin suhde liittyy – kuten ennenkin –
raadollisimmillaan kirjailijan asemaan, näkyvyyteen kirjallisella
kentällä ja jopa toimeentuloon. Korhosen esseessään esittämä
väite yhden ryttäyksen mahdollisesta vaikutuksesta kirjamyynnin
supistumisen kautta jopa puolen vuoden toimeentuloon kuulostaa silti
huvittavalta liioittelulta. Suomenkokoisella kielialueella vain harva
kirjailija, ehkä neljän käden sormilla laskettava määrä, elää
teostensa myyntituloilla. Loput hakevat työskentelyynsä muuta
rahoitusta. Apurahalautakuntiin yksittäisillä kielteisillä
arvioilla harvoin kuitenkaan on vaikutusta.
Nykyään
kustantajat puhuvat yhä enemmän siitä, ettei kritiikeillä ole
enää merkitystä kirjan myynnin kannalta. Julkaistujen kirjojen
määrä on 2000-luvun alusta 2010-luvun loppupuolelle tullessa
suuresti kasvanut, mutta kritiikkien määrä on pysynyt ennallaan.
Samalla kritiikit ovat entisestään lyhentyneet. Yhä harvempia
teoksia ylipäänsä arvioidaan, saati sitten usean kritiikin voimin.
Siihen arvioidaanko kirja mediassa ei enää vaikuta paljoakaan
teoksen sisältö tai tasokkuus, vaan pikemmin aiheen
mediaseksikkyys, kirjailijan imago ja teoksen markkinointiin laitettu
rahamäärä eli mainonnan volyymi.
Tässä
kuviossa kriitikon rooli alkaa supistua kohti muotitietoista
tuote-esittelijää. Tiedemaailmassa yleistynyt käytäntö maksaa
näkyvyydestä tulee luultavasti nykyisen kehityksen jatkuessa
koskemaan myös taidetta. Kustantamot maksavat julkaisemiensa teosten
arvioimisesta tiedotusvälineelle. Tiedotusvälineet voivat sitten
palkata ”tallistaan” soveliaan kriitikon, jolla on lupa kehua
teosta kykyjensä mukaan; nimekkäämpien kriitikoiden teksteistä
maksetaan tietenkin isompi korvaus. Nimekkyys syntyy yksinkertaisesti
sen perusteella kuinka paljon kriitikon arvio on lisännyt kirjan
myyntiä. Näin kriitikot voivat hinnoitella kouluttautumisensa ja
erikoistumisensa vaatiman ajan, aivokapasiteetin ja energian, kuten
uusliberaalissa maailmassa kuuluukin tehdä.
Erityisen
paneutuvia kritiikkejä tullaan toki varmasti tulevaisuudessakin
julkaisemaan kirjallisuuslehdissä ja tasokkaissa
kulttuurijulkaisuissa. On turha kuvitella, että näillä
julkaisuilla olisi tulevaisuudessa varaa tai halua maksaa kritiikistä
juurikaan palkkaa. Asiantuntevista ja kriittisistä arvioista tulee
lähestulkoon samanlaista vapaaehtoistyötä, jota kulttuurialat jo
nyt ovat pullollaan, finanssikapitalistisen logiikan mukaan
kulttuurityö kun on lähinnä ”harrastus” ja näin jo
lähtökohtaisesti määritelty palkkatyön ulkopuolelle.
Herää
oikeastaan kysymys: onko yhteiskunta tulevaisuudessa enää valmis
taloudellisesti tukemaan asioita kriittisesti erittelevää
keskustelua – vai siirrytäänkö mainontaan, PR-toimintaan,
informaatiovaikuttamiseen ja muuhun yrityskulttuurin sanelemaan
yksitasoisuuteen, jossa suurimmat ja suosituimmat päättävät ja
näkyvät muiden pitäessä turpansa kiinni?
***
Nykyäänkin
kritiikeistä ja kriitikoista puhutaan oikeastaan vain silloin, kun
kritiikki on kielteistä. Myönteiselle kritiikille hykertelevät
hiljakseen niin taidepiirit kuin taiteilijat.
Voi
toisaalta kysyä miksi kukaan olisi niin hullu, että kirjoittaisi
kritiikkejä nykyään, kun huomiotalouden nollasummapeli määrittää
koko ajan enemmän asioita. Esimerkiksi kirjallisuuskriitikko pohtii
yhä useammin minkä takia hän osallistuu kirjan, kirjailijan ja
viime kädessä kustantamon arvonluomiseen eli kapitalistiseen
lisäarvon tuotannon prosessiin tekemällä työtä, josta maksetaan
niin mitätön korvaus ja jota arvostetaan niin vähän.
Kritiikkijulkaisujen
toimittajat, kuten Kiiltomadon Aleksis Salusjärvi,
ovat usein puhuneet, että kriitikon työ on 90 prosenttisesti
kutsumusta ja 10 prosenttisesti kirjoituspalkkion takia tehtyä
työtä. Kyseessä on siis silkka rakkaus kirjallisuuteen, kutsumus
tai vähemmän juhlallisesti ammattietiikka. Nämä kirjallisuuden
intohimoiset ensirakastajat paitsi välittävät tietoa ja näkemyksiä
kirjallisuudesta kiinnostuneelle lukevalle yleisölle myös edistävät
taiteenlajin kehitystä. Vain moraalisesti rappeutuneet kriitikot
kykenevät olemaan sanomatta pahasti silloin, kun on sanottava
pahasti ja olemaan kehumatta silloin, kun täytyy kehua. Näin meille
uskotellaan.
Hyvin
harvan muun työn tekijää houkutellaan lähinnä kutsumuksella. Tai
korkealla etiikalla. Toimi kodinkonekauppiaana niin muutut yleväksi.
Markkinoi ydinvoimalan lauhdevesialtaan pinnoituslevyjä ja moraalisi
nousee. Kriitikon kohdalla on täysin mahdoton esimerkiksi sellainen
ajatus, että hän kirjoittamalla kehuvan kritiikin taiteilijan
teoksesta pyrkisi taiteilijan pöksyihin. Ei, tällaista ei voisi
edes ajatella. Mahdotonta on myös uskoa kriitikon kehuvan ja
haukkuvan teoksia vaikkapa jonkin tietyn esteettisen teorian tai
poliittisen näkemyksen pohjalta. Taiteilijoiden pöksyihinkin pääsee
luultavasti paljon helpomminkin kuin kirjoittamalla kritiikin heidän
teoksestaan.
Suurempi
ongelma kuin se mitä kirjailijoiden teoksista kirjoitetaan on se
kirjoitetaanko niistä ollenkaan. Oikeastaan pahin mikä kirjailijaa
voi kohdata on vaikeneminen kuoliaaksi. Jos kirjasta kirjoitetaan, se
löytää lukijansa. Ja kriitikoiden tekstit unohtuvat lähes aina.
Vain harva kriitikko muistetaan jälkeenpäin, eikä heille
muistomerkkejä tosiaan pystytetä, vaikka ehkä pitäisi. Riittävä
tila kritiikille ja taitavan teilauksenkin arvostaminen olisivat
kuitenkin ehkä parempi tilanne kuin mainonnan yksitasoisuus.
***
Kuka
puolustaisi kriitikkoa? Ei kukaan. Ja miksi edes pitäisi? Kriitikko
on toistuvasti ollut eri tahojen teettämien ammattien arvostusta
mittaavien kyselyiden häntäpäässä. Ei roskakuskin ammattiakaan
kukaan puolusta julkisuudessa, vaikka hän kerää ja lajittelee
roskat, entiset esineet, jotka insinööri on ensin suunnitellut,
tehdastyöläinen valmistanut, mainostoimittaja markkinoinut,
suuryrittäjä myynyt, ja jotka ilman roskakuskin työtä päätyisivät
osaksi valtamerten muovilauttoja.
Tässä
en pyri vertaamaan kirjallisuutta roskaan, vaikka houkutuksena
olisikin hyödyntää Walter Benjaminin metaforaa esseististä
”lumppujenkerääjänä”. Kulttuurisen kierrätyksen arvon
varhainen ymmärtäjä Benjamin korosti kulttuurin keinotekoisuutta
vastakohtana ”alkuperäistä neroutta”, ”omaperäistä ääntä”
ja muuta sellaista tähdentäville romanttisille käsityksille.
Läpiteknologisen ja läpikaupallisen kulttuurimme markkinalogiikassa
taide on kuitenkin jo kauan sitten muutettu hyödykkeeksi, joka
nähdään käytännössä aivan samanlaisena kuin muut
kulutushyödykkeet.
Biologista
metaforaa soveltaaksemme voisimme toki verrata kriitikkoa myös
kastematoon. Hän möyhentää ja hajottaa ja hajottaessaan luo
hedelmällistä maaperää tulevan kulttuurin kasvulle, kulttuurin,
joka syntyy enemmän ihmisyhteisön kollektiivisena tekona,
yhteisestä työstä, kuin yksittäisten ja individuaalisuutensa
pakahtuvien nerojen tuotteistettavissa olevista aivomyrskyistä.
Hieman
samalla tavoin kuin jälkiteollinen yhteiskunta on pääsemättömissä
teknologiasta ja energiasta, ovat taiteilijat riippuvaisia
julkisuudesta ja kritiikistä, siitä että teokset otetaan vastaan
silkkihansikkaisiin käärityin käsin tai kumihanskoissa – että
niitä käännellään ja väännellään, pudistellaan ja pöyhitään,
rakastaen, ärsyyntyen, tylsämielisesti tai terävästi, käsittäen
väärin, ymmärtäen ja siinä samalla jatkaen kimuranttia peliä,
jota on tavattu kutsua kulttuuriksi.
Kriitikot
taas – he ovat lähtemättömästi koukussa – lopettaminen ei ole
edes vaihtoehto.
Kirjoittaja on kriitikko ja esseisti.
Essee on julkaistu
Kritiikin Uutiset-lehdessä 1.11.2018.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti