Pimeys on valon
puuttumista. Mutta se on myös paljon muuta. Vasta Krimillä opimme
ymmärtämään mitä pimeys tarkoittaa, emmekä enää ihmettele,
että pimeyttä on joskus historiassa pidetty erillisenä aineena.
Jälkiteollisessa
Suomessa pimeyttä torjutaan lukemattomilla eri tavoilla. Kaikkialla
välkehtivät katulamput. Edes talvella pimeys ei tule kunnolla
iholle halogeenien ja ostoskeskusten välkkyvalojen takaa. Kesä taas
on vaaleiden öiden aikaa, jolloin pimeys korkeintaan häivähtää
jossain kesämökin takana kuusikon rajassa, pitkäksi venähtäneiden
illanistujaisten jälkimainingeissa.
Riippumatta
vuodenajasta Krimin kaupungeissa ei ole katuvaloja, tai jos onkin,
niitä ei polteta. Ja aurinko laskee aikaisin. Mainosvaloja,
kimmeltäviä neonkylttejä ja taivaalle piirtyviä valonheittimiä
ei niitäkään näy. Energiansäästämisen vai varojen puutteen
vuoksi? Ehkä välinpitämättömyydestä tai siksi, ettei ole ollut
tapana? Kuka tietää. Joka tapauksessa pimeässä kuljeskellaan
Tuntuuko nihkeältä,
karmiiko peräri selkäpiitä? Ei, Krim on lygofiilin toteutunut
utopia ja se myös parantaa lygofobian. Ensimmäinen termi tarkoittaa
pimeyden rakastamista, jälkimmäinen pimeän pelkoa. Pimeys on
perinteisesti liitetty tiedon puutteeseen, mystiikkaan,
tuntemattomiin asioihin, epätäydellisyyteen ja epämoraalisuuteen,
kaikkeen sellaiseen mitä järkeisuskon ja tieteellisen maailmankuvan
marinoima eurooppalainen tajunta on oppinut kammoamaan.
Tarkastellaan hetki
pimeyttä. Otetaan jokin pieni krimiläinen kaupunki, esimerkiksi
Koktebel, ja tartutaan sitä mustista niskavilloista auringonlaskun
hetkellä. Keltainen aurinko muuttaa väriään. Vajotessaan siitä
tulee vihertävä, sinertävä, punertava ja viimein valkoinen
haipuva pallo, joka vajoaa partaveitsenterävien vuorten taakse.
Muutamat myöhästyneet säteet viistävät kallioita ja korkeimpien
talojen kattoja, ja sitten se on mennyt. Jäljellä syvenevä sininen
hämärä.
Tähän asti kaikki
on melko miellyttävää, suorastaan esteettistä.
Parhaimmillaan
hämärä on Arabatin kynnäällä hiekkatiellä, kun palaamme
turkkilaislinnakkeen raunioilta Kamenskoen kylään. Vasemmalla
leviää Asovanmeri kengän alla narskuvine simpukankuorirantoineen,
oikealla omituinen Sivašin laguuni, jossa tuntuu kelluvan ruumiita.
Pimeys tihenee minuutti minuutilta. Aivan kuin mustikkamehua
kaadettaisiin paperille.
Ensin seuraa
porvarillinen hämärä. Sen nimi tulee siitä, että keskiajalla
käsityöläiset eli porvarit näkivät silloin vielä työskennellä.
Ensimmäiset tähdet vilkahtavat taivaalla. Seuraavaksi tulee
nauttinen hämärä, jolloin taivaanranta on Asovanmerellä vielä
nähtävissä. Esiin tulee lisää tähtiä, joiden ansiosta
entisaikojen merenkulkijat pystyivät hämärän tällä asteella jo
käyttämään sekstanttia. Ennen pimeyttä koittaa vielä
astronominen hämärä, jolloin ilmassa viipyy yhä häivähdys valon
kajoa. Krimillä pimeys ei tule hiipien, kuten pohjoisessa, vaan
nopeasti. Se tulee mustana aineena sataen. Edellä kuvattu hämärän
syventyminen vie vain kymmenen minuuttia.
Pimeys tunkeutuu
maisemaan vieraina ajatuksina. Ohi ajavien autojen kiilusilmät
tuntuvat hujahtelevan tuon tuosta lähempää. Keitä autoissa
istuvat ihmiset ovat? Entä jos jokin autoista äkkiä pysähtyy ja
sen metallikuoren sisältä pusertuu ulos tuntemattomia olentoja?
Tällaisissa ajatuksissa on kyse pimeyteen tottumattomasta tajunnasta. Pimeyteen ei tule suhtautua kuten hiilikellariin, jonka tunnelmassa kukaan ei uskalla kääntää valokatkaisijasta - ties mitä nousisi esiin - vaan odotetaan aamua, joka ikkunasta valuessaan poistaa epävarmuuden. Ei, pimeyteen tulee suhtautua toisin.
Palataan
Koktebeliin. Kaupunki ei hiljene tai pysähdy, kun huppu on vetäisty
katujen peitoksi. Krimiläiset kaupungit eroavat tässä radikaalisti
länsimaailman kaupungeista, joissa ihmiset kerääntyvät lamppujen
alle kuin kärpäsparvet, ja valottomat kujanteet hiljenevät ja
tyhjenevät nopeasti. Koktebelin pimeydessä ihmiset jatkavat
askareitaan aivan samoin kuin päivälläkin, niin kuin kaduilla yhä
olisi valoisaa. Elintarvikekaupan ovet käyvät, mennään ja
tullaan. Pojat ja tytöt siemailevat olutta pusikossa, nauru
pyrskähtelee. Ravintoloissa soi musiikki.
Koktebelissa ei ole
varaa pelätä. Pimeys suojaa. Sen ymmärtää parhaiten, kun vastaan
tulee täti varustettuna voimakkaalla halogeenilampulla - ei
sellaisia täällä kukaan käytä. Täti on majakka illassa,
paremminkin karuselli, räikeä kuin bordelli, kuka tahansa näkee
hänet satojen metrien päähän, kun taas hän ei erota ketään
ennen kuin metrin päästä, sillä niin pimeää on.
Kun on viettänyt
joitakin öitä Krimillä niin alkaa ymmärtää, että pimeän
tuomitsemisessa on kyse vain siitä, että pimeys on
sähkömagneettisen spektrin ihmissilmälle näkymätön osa:
näköaistiin urautunut länsimainen ihminen tuntee silmitöntä
kauhua joutuessaan tilaan, jossa ei pysty kontrolloimaan ympäristöään
näköaistinsa avulla. Ja kuitenkin on kyse varsin nuoresta ilmiöstä:
öiden laajamittaista laimentamista sähkövalaistuksella on
harrastettu korkeintaan 30-40 vuotta ja vain rajoitetussa osassa
maailmaa.
Aistit sopeutuvat
uudelleen varsin nopeasti, mutta kestää useita öitä ennen kuin
länsimaisen ihmisen hermojärjestelmä sopeutuu. Sen tapahduttua
näköaistin lisäksi kuulo-, haju-, maku- ja tuntoaisti avautuvat
vastaanottamaan pimeää.
Krimiläinen pimeys
on pimeässä kulkemaan oppineiden ihmisten pimeyttä, jossa yksikään
kulkijoista ei kompastu tai törmää toisiinsa. Sattuessaan kadulla
vastatusten tutut pysähtyvät erehtymättä vaihtamaan kuulumisia,
vaikka mitään ei näy. Ihmiset tunnistavat toisensa vaistomaisesti,
muuten kuin näöstä. Pimeässä kulkijat kiertävät tottumuksesta
jokaisen kuopan tiessä, tunnistavat oikean kadunkulman ja numeron ja
osaavat unissaankin kotiin. Pimeässä tuleee luottaa ihmisiin ja
maamerkkeihin.
On luotettava
täydellisesti, kun vieras tumma hahmo lähestyy etuoikealta pimeyden
seasta, eikä se ole ensi alkuun muuta kuin muodoton möhkäle. Pian
muodottomuus selkiintyy vanhaksi hymyileväksi sedäksi, joka
tervehtii ja ohittaa teidät matkallaan kaupalle ostamaan
piipputupakkaa.
On luotettava täydellisesti tai jäätävä kotiin.
Krimin pimeässä
varjot eivät merkitse murhaajaa. Ryöstäjä ei seiso ääneti
porttikongiin sulautuneena, vaan jos hän on tullakseen, hän tulee
kadulla vastaan kirkkaassa päivänvalossa, tervehtii kohteliaasti ja
vie kaiken. Näinhän se menee meilläkin. Me eroamme krimiläisistä
vain siinä, että krimiläiset tietävät tämän, me emme tiedä.
Tai emme halua uskoa. Uskomme sen sijaan pimeän pelkoon, median
lietsomiin uhkakuviin, lapsuudesta kumpuaviin kummitustarinoihin,
jotka pitävät meidät pimeällä neljän seinän sisällä,
ostoskeskuksesta toiseen suhahtavissa kulkuvälineissä,
kontrolloidussa, ennakoidussa, tutussa sähkövalon rakentaman
järjestyksen maailmassa, tai niin me luulemme. Samalla olemme
jatkuvasti tarkkailun alaisena. Emme ymmärrä, että pimeys on myös
vapautta. Vapautta kulkea ilman jatkuvaa havaitsijaa, ketä tahansa,
tahoa joka merkitsee ylös askeltemme suunnan, frekvenssin ja
päämäärän, viitoittaa tiet ja merkitsee ne valmiiksi
nopeusmerkein, varoituskolmioin, pysähdyskyltein ja umpikujan
osoittimin.
Pimeässä
kulkeminen on vierauden pelon voittamista.
Krimillä pimeyttä
on vielä mahdollista hengittää. Sitä voi kosketella, katsella,
kuunnella ja kiertää kuin kuumaa puuroa. Pimeässä tuoksuu torien
viikuna, korianteri ja portviini, vahva sikari, hajuvesi "Skyyttien
kulta", käymälä ja veri, joka aivan äsken, 50 vuotta
sitten, valui kiveykselle. Aallot loiskuvat portaita vasten, vesi
nousee tiettyinä öinä rintaan asti, mutta ei koskaan ylemmäs.
Pimeys on
levollista ja mietteliästä, unet tulevat lähemmäksi ja palaavat
värillisiksi. Pakonomainen tekemisen tarve, kiire ja hektisyys
imeytyvät pois. Krimin pimeän sisällä Eurooppa yhtyy
nautinnollisesti Aasiaan.
Ville Ropponen
Essee on ilmestynyt
Ville Ropposen ja Natalia Deviatkinan matkakirjassa Krimin
niemimaa (Savukeidas 2010)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti