Arvi Perttu yhdistää neljännessä romaanissaan melodraamaa ja
naturalismia
Arvi Perttu: Kipu,
romaani, 389 s. Myllylahti 2014.
Petroskoilaissyntyisen
Arvi Pertun (s.1961) neljäs romaani Kipu sijoittuu
Itä-Karjalaan niin sanottujen heimosotien vuosiin 1918-1922. Se on
kirja nuorista ihmisistä sodassa, intohimosta ja kohtalon
roiskeista.
Kipu haastaa
suomalaisen historiankirjoituksen kuvan heimosotaretkistä. Tuolloin
karelianistit ja heimointoilijat haaveilivat alueliitoksista ja
Suur-Suomesta. Mutta itsenäisyystahtoiset Vienan metsäsissit
julistavatkin: ”Karjala karjalaisille, lahtarit Suomeen, ryssät
Venäjälle, eläköön Uhtuan tasavalta”.
Romaanissa vilahtaa
historiallisia hahmoja, suomalaisia ja karjalaisia sotapäälliköitä
– nimet on vaihdettu – mutta pääosaan nousee särkevä
rakkaustarina.
Suomenruotsalainen
taiteilijanalku Fredrika eli Riikka värväytyy pojaksi pukeutuneena
Vienan retkelle 1918. Riikka koettaa poistaa kipuaan, raiskauksen ja
läheisen murhan muistoa, sotimalla. Hän tapaa juurevan
karjalaispojan Santerin, ja he löytävät toisensa
sadomasokistisessa rakkaudessa. Sadomasokismia löytyy myös Pertun
romaanista Papaninin retkikunta (2006). Suomen ja Venäjän
rajat ylittävästä rakkaudesta Perttu on kirjoittanut romaanissaan
Skumbria (2011).
Papaninin
tyylillisille tasoille Kipu ei aivan yllä. Silti myös se
on kiinnostava väläys nykysuomalaisten lukuromaanien joukossa.
Perttu yhdistää naturalismiin sumeilematta groteskia, epiikkaa,
paatosta ja melodraamaa. Aiempien teosten kiero huumori on nyt lähes
poissa. Seksuaalista vimmakkuutta ja dramaturgisia ylikierroksia sen
sijaan piisaa ja ne kaappaavat mukaansa – vaikka varmasti myös
jakavat lukijoita. Sanankäytössä on vanhahtavaa sävyä, vienan-
ja aunuksenkarjalan kieltä ja jopa vanhakantaista tunteiden kuvailua
– mikä sinänsä sopii kuvattuun aikakauteen.
Perttu näyttää
osuvasti sodan raakuuden ja sattumanvaraisuuden. Kaikki osapuolet
teloittavat antautuneet, siviiliväestöä terrorisoidaan ja
sivulliset jäävät jalkoihin. Korkeaan moraaliin ei kellään ole
varaa. Romaani välttää asetelmallisuuden: henkilöt ovat
antisankareita. Santeri ajautuu asejoukosta toiseen: selvitäkseen
Karjalan kohtalonvuosista on oltava valmis vaihtamaan ketterästi
puolta.
Viena elää
romaanissa korpimaana, luonnon henkinä, tietäjinä, loitsuina ja
enteinä. Teoksen romanttinen pohjavire kertoo vaistoista ja voimista
- väkivallasta, nautinnosta, kärsimyksestä, jännityksestä ja
kuolemasta - joiden armoilla yksilö elämänkeinussaan heijaa.
Romaanin ongelma on
viimeistelyn puute: toistoa, henkilöiden ajatusten selittelyä ja
pääparin seksikohtauksia olisi pitänyt karsia ja tiivistää.
Lukija ymmärtäisi vähemmälläkin. Tyylillisesti rosoinen
konkreettisuus ja melodraama eivät aivan asetu tasapainoon. Perttu
kirjoittaa eeppisen laveasti, mutta silti leikkauksia kohtauksesta
toiseen olisi saanut tehdä enemmän. Jopa kokonaisia jaksoja, kuten
Aunuksen sotaretken kuvauksen, olisi hyvin voinut jättää pois.
Kesällä 1921
kuohkean käppyräinen Karjalan kansa nousee; se on saanut
bolševikkikomennosta
tarpeekseen. Viimeisen taiston savuissa erottuvat Santeri ja Riikka.
Lopussa syleilevät seksi ja kuolema.
Ville Ropponen
Kirjoittaja on esseisti ja kirjallisuuskritiikko.
Kritiikki on
ilmestynyt Helsingin Sanomien Kulttuurissa 20.12. 2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti